لوگو امرداد
در امرداد 417 چاپ شده است

مهرگان، ریشه‌های پایداری

p06417«مهرگان، ریشه‌های پایداری» عنوان نوشتاری است که به فرخنگی دهم‌مهرما جشن مهرگان به قلم اردلان کوزه‌گر پژوهشگر تاریخ از فلسفه و باورهای رایج این رویداد تاریخی می‌پردازد.
بخش کوتاهی از این نوشتار که در رویه‌ی تاریخ امرداد 417 چاپ شده در زیر آمده است.

«ایزد مهر، از کهن‌ترین و ارجمندترین ایزدان نزد آریاییان بوده است. با برآمدن آیین زرتشت، اگرچه از ارج و جایگاه مهر کاسته شد؛ ولی این ایزد کهن آریایی هم‌چنان در سپهر اندیشه‌ی ایرانی برجای ماند. البته در این نوشتار در اندیشه‌ی پرداختن به خود مهر و خویشکاری او نیستیم، ولی پرداختن به مهرگان بی‌یادکردن از ایزدی که این جشن کهن را به نامش می‌شناسیم ناشدنی است.
جشنی را که ما به نام مهرگان می‌شناسیم و در بن‌مایه‌های لاتین به ریخت میتراکانا آمده است، از شانزدهم مهرماه در سالنمای زرتشتی آغاز می‌شده و در بیست و یکم مهر این سالنما –که در گاه‌شماری زرتشتی رام‌روز خوانده می‌شده- به انجام می‌رسد. شانزدهم مهر نیز «مهرگان عامه» و بیست و یکم این ماه را «مهرگان خاصه» می‌خوانده‌اند. درباره‌ی ریشه‌ی این آیین کهن دیدگاه‌ها فراوان و به انگیزه‌ی دیرینگی، سندهای باستانی برای آن اندک است.»

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

لینک فروش اینترنتی شماره 417 امرداد

لینک اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های شهر تهران ، کرج و حومه

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09