تاریخ پست:1395/8/11 7:44
در «امرداد» ٣٥١ چاپ شده است

واژه‌های ناب در سروده‌های «نیما»

خبرنگار امرداد: فرزانه خسروی

امرداد ٣٥١زمانی که نیما یوشیج قطعه‌­ی «ای شب»(1301 خ) را سرود و دگرگونی شگفت­‌آوری در چکامه‌ی فارسی پدید آورد، ادیبان سنت­‌گرا، با خشم بسیار، کار او را به‌پستی گراییدن(:انحطاط) چکامه‌ی آبرومند کهن ایران و نادیده گرفتن چارچوب‌­های استوار سروده عروضی، دانستند. اما نیما از خشم و خروش آن‌­ها نهراسید و راه خود را دنبال کرد و سروده فارسی را فرازی(:اوجی)دیگر بخشید. او در درستی راهی که می­‌پیمود، دودل نبود. با این همه، تنها نیما نبود که بایستگی دگرگونی در چکامه‌ی‌عروضی ایران را دریافته بود. پیش از او کسانی نیز بودند که نیاز به چنین دگرگونی را حس می­‌کردند و دست به آزمون­‌های نوینی می‌­زدند و شعرهایی می‌سرودند که برپایه‌ی عروض سنتی نبود. یکی از آن نوخواهان «ابوالقاسم لاهوتی»، سراینده‌ی نامدار پس از مشروطیت بود که کودتای نافرجام او در تبریز نامش را بر سر زبان­‌ها انداخته بود....
نوشتار بالا بخش كوتاهي از نوشتار «واژه‌هاي ناب در سروده‌هاي نيما» است كه در رويه‌ي ادب و هنر «امرداد» شماره‌ي ٣٥١ چاپ شده است.


تاریخ پست:1395/8/11 7:44 اشتراک گذار ی در تلگرام
شمار بازدید :1977

دیدگاه هموندان

ثبت دیدگاه

نام

رايانامه

ديدگاه

دیدگاه خصوصی است



هموندی در خبرنامه

آدرس رایانامه (:ایمیل) خود را وارد کنید تا خبرنامه ی امرداد روزانه نوشتارهایمان را برای شما بفرستد

Real Time Analytics