تاریخ پست:1396/1/30 9:46
خبرنگار امرداد: مهبد فرامرزی

عباسعلی کدخداییسخنگوی شورای نگهبان به تشریح نامه‌ی شورای نگهبان مبنی بر غیرشرعی بودن حضور غیرمسلمانان در انتخابات شوراهای شهر پرداخت.

به گزارش ایسنا، عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره‌ی نامه‌ی فقهای شورای نگهبان درباره‌ی غیرشرعی بودن حضور غیرمسلمانان در شوراهای شهرهایی که اکثریت مسلمان هستند، گفت: این نظریه‌ی فقهی فقهای شورای نگهبان  نسبت به تبصره‌ی قانون مربوط به شوراهای اسلامی است. در مکان‌هایی که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند، حضور افراد غیرمسلمان در شوراهای شهر خلاف شرع تشخیص داده شده است.

وی افزود: این موضوع در جایی صادق است که اکثریت مسلمان هستند، مفهوم مخالف این است که اگر در جایی اکثریت غیرمسلمان باشند ایرادی ندارد.


تاریخ پست:1396/1/30 9:46 اشتراک گذار ی در تلگرام
شمار بازدید :844

دیدگاه هموندان

نام : نفر زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۰:۰۳:۲۷

مگه شهریم داریم که اکـثریت با غیرمسلمانان باشه!!!

نام : همکیش زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۰:۳۸:۲۹

خوب اینکه در همه جای ایران اکثریت مسلمانان هستند پس یعنی اقلیت ها در هیچ کجای ایران نمی توانند در شورای شهر باشند؟

نام : ف.ف زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۱:۴۰:۲۰

با درود خدمت دانایان در جنگ و دفاع و سازندگی و....هیچگاه نمی پرسند کیستی و از کجا آمده ای.اگر برای وطنت آماده ای، با هر ایمان و اعتقادی و رنگ و نژادی استقبال می کنند....مگر اینکه هدف گم کرده باشیم

نام : مهران سپهری زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۳:۴۸:۲۹

جناب آقای دکتر کدخدایی دبیر محترم شورای نگهبان ضمن احترام به نظرات اعضای بالاترین مرجع تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات، تقاضای تجدید نظر میشود که در مورد نامزدهای انتخابات شورای شهر موردی بررسی نموده، و به دلایل زیر تمامی جامعه ایرانیان غیرمسلمان را محروم نفرمایید حضرت امام خمینی علیه الرحمه در صحیفه نور (صحیفه امام، جلد 6 صفحه 31) در مورد دسیسه های دربار و خارجی ها در زمان طاغوت صحبت نمودند. به نظر این حقیر، چنین شرایطی در زمان حاضر و در مورد پیروان ادیان توحیدی ایران صدق نمیکند http://www.ghadeer.org/BsnText/451 شورا به معنای مشورت و شور است و مقام اجرایی شهر با شهردار است که مسلما مسلمان خواهد بود. در صدر اسلام سلمان پارسی در مقام مشورت حضرا پیامبر خدمت نمود. در مجلس خبرگان قانون اساسی در زمان حیات حضرت امام، شادروان موبد زرتشتی آقای رستم شهزادی حضور داشتند .

نام : مهران سپهری زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۳:۴۹:۰۹

ادامه نظر در تمام شهرهای ایران اکثریت با مسلمانان است. بنابراین با رای شما، فرصت هرگونه مشارکت هموطنان غیرمسلمان حذف میشود. در صورتیکه در شهرهای زرتشتی نشین یزد و کرمان، زرتشتیان هزارها سال حضور داشتند و خدمات زیادی به همه ایرانیان کرده اند بدون شک اکثریت تمام شوراها با مسلمان خواهد بود. حضور یک نفر ایرانی غیرمسلمان باعث غنای بحث و خاموش شدن مغرضان خارجی خواهد شد. در صورتیکه در دهه های گذشته ایرانیان غیرمسلمان در پناه جمهوری اسلامی از حقوق برابر و آزادی بهره مند بوده اند. اینکه تصمیمات شوراها بدون لزوم در شورای نگهبان لازم الاتباع خواهد بود، از خصوصیات شورای شهر است، با بود یا نبود اعضای غیرمسلمان تغییری نخواهد کرد. زرتشتیان و سایر ایرانیان غیرمسلمان دوشادوش هموطنان مسلمان در آیادانی کشور و جنگ تحمیلی با تمام توان شرکت کردند. زرتشتیان ایران را سرزمین اصلی خود میدانند و در نماز روزانه خود حاکم شهر و رهبر کشور را ستایش میکنند. با احترام، مهران سپهری عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف

نام : آيدين زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۶:۲۹:۰۴

دقیقا ارتباط شرع با کمیت چیست؟ اگر چیزی غیر شرعیست پس در همه جای مملکت اسلامی و برای همه قشر غیر شرعیست مگر امکان دارد کاندیدا شدن شخصی در استان کرمانشاه شرعی باشد اما در استان تهران غیر شرعی باشد؟

نام : Asvar زمان : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ _ ۲۲:۴۷:۱۱

آیا زمان جنگ و جان نثاری زرتشتیان و یا ارمنی ها و... در کنار بقیه هم میهنان نبودند دو سد افسووووس

نام : فرامرز پوررستمی زمان : ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ _ ۰۰:۴۵:۳۴

با درود به آقای مهران سپهری، من نمی دانم شما چه فکری کردید که این متن را نوشتید. آیا شما فکر می کنید سخنگوی شورای نگهبان مواردی را که شما یاداور شده اید، نمی داند ؟ یا قرار است با خواهش و درخواست و تمنا،حرفشان را پس بگیرند؟ به گمان من به جای اینکه خواهش و تمنا کنیم، همه باید یادآور شویم که این قانون چند دوره اجرا شده و چه شده است که تازه یادشان افتاده که غیر شرعی است؟ اگر چند ایرانی غیر مسلمان هم در شوراها شهرها و روستاها باشند مگر غیر از قصد خدمت برای کار دیگری می روند و مگر تصمیم گیری در شوراها برپایه رای اکثریت اعضا نیست؟ با توجه به ثبت نام که تمام شده است، کدام شهر را می توانند نام ببرند که امکان دارد اکثریت آن به دست نامسلمان بیفتد حتی اگر تمام نامزدهای نامسلمان رای بیاورند و وارد شوراها شوند. خیلی دلم میخواهد یکی از مقاماتی که دسترسی به آمار دارد، اعلام کند که در سراسر ایران آیا تعداد داوطلبان نامسلمان به تعداد انگشتان دودست می رسد. بنابراین حدس می زنم که دلیل این اطلاعیه موارد گفته شده نیست و امیدوارم یکروز دلیل آن روشن شود. همچنین امیدوارم از این مطلب نرنجید و آنرا یک یاداوری دوستانه تلقی بفرمایید.

نام : راحتی زمان : ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ _ ۱۲:۰۲:۰۵

بادرود چرا امسال بعد از گذشت 39 سال پس از انقلاب حالا کاندید ا شدن زرتشتیان غیر شرعی شده چرا در قانون اساسی جمهوری اسلامی چنین چیزی نیست با این کارها فقط باعث تفرقه افکنی و دلسردی و عدم حضور هموطنان غیر مسلمان در انتخابات میشود و باعث خوشحالی دشمنان خارجی و داخلی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم میکنید و خوراک برای رسانهای بیگانه فراهم می کنید و چیز دیگری نسیب این کشور نمیشود عضویت یک نفر از زرتشتیان در شورای شهریزد ویک نفر در تهران اسیبی به ما مسلمانان نمی رساند پس هر چه زودتر در جهت اتحاد و یک پارچگی و مشارکت حد اکثری مردم در انتخابات صلاحیت نامبردگان را تایید بفرمایید با سپاس از امرداد

نام : مهران سپهری زمان : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ _ ۰۸:۰۳:۴۴

آقای فرامرز پوررستمی عزیز. ما در جمهوری اسلامی زندگی میکنیم و باید قواعد کار در دموکراسی اسلامی را درک کنیم. شورای نگهبان با رسالت خاص خود صلاحیت کورش نیکنام و علی اکبر رفسنجانی را تایید نکردو این نظر نهایی است. یک نماینده با تذکرات مکتوب متعدد کار کرد و دیگر نماینده از مراجع قانونی. ولی مشکل شورای شهر ظاهرا در فقه اسلام است. من به عنوان یک شهروند اقلیت مذهبی مستقل در حد توان خود اقدام کردم و دلایل فوق خود را محترمانه و ملتمسانه با نام خود به شورای محترم نگهبان تقدیم کردم، گرچه بعید میدانستم تغییری ایجاد شود.

نام : فرامرز پوررستمی زمان : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ _ ۲۰:۳۲:۲۵

ببخشید آقای سپهری گرامی، حق با شماست. من پوزش می خواهم که نمی توانم " دمکراسی اسلامی " را درک کنم!!

نام : مهران سپهری زمان : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ _ ۱۸:۱۴:۵۳

جناب آقای پور رستمی. اقلا دموکراسی سرهنگ خسرویانی در انجمن را که درک میکنید.

ثبت دیدگاه

نام

رايانامه

ديدگاه

کامنت خصوصی است؟ بله

برای ثبت دیدگاه عبارت امنیتی تصویررو به رو را وارد کنید.



نظر سنجی

با چه هدفی به سفرهای نوروزی رفتید؟

هموندی در خبرنامه

آدرس رایانامه (:ایمیل) خود را وارد کنید تا خبرنامه ی امرداد روزانه نوشتارهایمان را برای شما بفرستد