تاریخ پست:1396/6/23 4:51
حاشیه‌های فنس‌کشی زمین‌های دخمه یزد

اعتراض به زرتشتیان یزد برای محصور کردن زمین‌های وقفی خود

خبرنگار امرداد: سیاوش نمیرانیان

فنس‌کشی دخمه یزدفنس‌کشی زمین‌های دخمه‌ی زرتشتیان در یزد بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های این استان زرتشتی‌نشین به همراه داشته است. گسترده‌تر از آن حاشیه‌هایی است که برای انجمن زرتشتیان یزد و به ویژه فرنشین(:رییس) آن در این چند روز پدید آمده است.

همان‌گونه که پیشتر در خبرها آمده بود انجمن زرتشتیان یزد سرانجام توانست حکم دادگاه مبنی بر رد تصرف عدوانی زمین‌های دخمه‌ی یزد که از سوی اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان یزد ادعا شده بود را بگیرد و زمین‌های خود را با فنس‌کشی موقت محصور کند تا آن‌چه از این زمین‌ها تصرف نشده است را حفظ کند. زمین‌هایی که بیش از ۱۰۰ هکتار از آن به تصرف دانشگاه، سازمان آب، شهرداری و ... درآمده و تنها نزدیک به ۸۰ هکتار آن برای زرتشتیان برجای مانده بود.

اقدام انجمن زرتشتیان یزد برای فنس‌کشی پیرامون محوطه‌ی زمین‌های دخمه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های این استان به همراه داشت. برخی از آن‌ها با انتشار مواردی با عنوان «پیام شهروندان» مدعی شدند که با این کار دیگر شهروندان نمی‌توانند در آن ناحیه کوه‌نوردی و پیاده‌روی کنند، یا این‌که انجام چنین کاری برخلاف جهانی شدن شهر یزد است. گروهی نیز فرنشین انجمن زرتشتیان یزد را که هموند پنجمین دوره‌ی شورای شهر یزد نیز است هدف قرار داده و کار را به بحث‌های سیاسی و حتا دینی کشیده‌اند. این واکنش‌ها سپنتا نیکنام را بر آن داشت تا بیانیه‌ای را پخش کند که در دنباله می‌خوانید:

«بی‌توجهي برخی اشخاص حقوقي به موضوع وقف و اقدام در جهت تصرف زمین‌های موقوفه‌ی ملی زرتشتیان، انجمن زرتشتیان را مجبور به تسريع هر چه بيشتر در امرحصارکشی کرد.

به نام خداوند بخشاینده بخشایش‌گر مهربان

موضوع : پاسخ پيرامون برخي پيام‌هاي منتشره اخير درخصوص حصاركشي زمين‌هاي موقوفه ملي زرتشتيان.

۱. حرمت مال وقف و ضرورت حفظ و نگهداري از آن وظيفه‌ی عمومی است كه جزو اعتقادات ديني افراد و به‌ويژه در فرهنگ مسلمانان و خاصه عموم مردم يزد است و انجام اين تكليف از ناحيه‌ی متوليان وقف تكليفي است قانوني و شرعي كه اختصاصا به‌عهده دارند. ولي محل سوال است كه چرا حصاركشي اراضي موقوفه به جاي آنكه تقدير شود، توسط عده‌اي معدود مورد هجمه واقع مي‌شود؟

۲. مطلبي كه بیشتر شهروندان محترم استحضار دارند اقدام به حصاركشي اراضي افتاده شهري توسط شهرداري است كه علاوه بر حفظ نظم شهري، باعث نوعي پيشگيري از وقوع جرم در تجاوز به اراضي نيز مي‌شود. پس اساسا اقدام به حصاركشي اراضي موقوفه‌ی زرتشتيان، امري غيرعادي نبوده است.

۳. برخلاف برخي اتهامات ناروا، نماينده‌ی زرتشتي حاضر در شوراي شهر، اتفاقا از جهت دفع هرگونه شائبه در استفاده از بودجه‌ی عمومي شهر براي حصاركشي، از محل بودجه‌ی انجمن زرتشتیان یزد جهت امر رايج حصاركشي و بلكه انجام تكليف شرعي خود نسبت به اراضي موقوفه زرتشتيان اقدام نموده است و اين، خود دليل پایبندی به مقررات و انجام تكاليف و امانت‌داري نمايندگي در قبال آرای مردم نيك‌انديش يزد است.

۴. اقدام انجمن زرتشتيان یزد و حصاركشي، مسبوق به دريافت مجوز در سال ۱۳۸۳ بوده كه بخشی از آن انجام شد و بخشي ديگر مجددا مجوز حصار کشی در سال ۱۳۹۵ اخذ و طبق ضوابط اقدام به حصارکشی گرديد.

۵. تكميل حصاركشي در محدوده‌ی مذكور علاوه بر اين‌كه به جهت پيشگيري از تجاوز مكرر به اراضي موقوفه بوده است، از دیگر سو وضعيت موجود موجب شده بود تا بعضی موتورسواران هنجارشكن، در دخمه جولان داده و باعث ناامني ومزاحمت مكرر و زننده براي گردشگران گردند، بسیاری از معتادان مکان امنی را برای فسادهای خود یافته بودند، اتاق‌های پایین دخمه هر روز خراب‌تر می‌شد، سنگ بناهای آن به سرقت رفته، چهارچوب درب را کندند! سیم‌های داخل دیوار را بیرون آورده، شیشه‌های اتاق را شکستند و انجمن نتوانست به سبب اين ناامني‌ها، خدمات شايسته‌ی این جاذبه‌ی گردشگری از جمله روشنايي آن را انجام دهد، چون هر روز سیم و کابل و تجهیزات روشنایی را می‌ربودند.

حال مردم قضاوت کنند که این اقدام به نفع وقف بوده است يا نه؟ به نفع یزد جهانی بود یا به ضرر آن؟

البته در عين حال و در كنار اقدامات مذكور، تعبيه‌ی درب ورودی رایگان ویژه همشهریانی که صبح زود برای ورزش به دخمه می‌رفتند نيز مدنظر بوده كه تا روزهاي آتي به اين امر اختصاص خواهد یافت.

و اما دو نکته‌ی مهم:

۱. جناب شوق‌الشعرا ؛ مگر در آموزه ديني اسلام و از حضرت علي (عليه السلام) نداريد روايتي كه مي‌فرمايند:

«ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى يَأْتِيَكَ مَا يَغْلِبُكَ مِنْهُ ... اعمال برادر ديني‌ات را بر نيكوترين وجهي تفسير و توجيه كن، مگر اين‌كه دليلي بر خلاف آن قائم شود ...»

چگونه است كه برخلاف اين آموزه‌ی ديني كه حاوي درسي اخلاقي و بشري است، بدترين اتهامات و تعابير و تفاسير ممكن آن هم بدون وجود دليل، بدون بررسي صحت و سقم خبر، منتسب و منتشر مي‌شود؟

آيا در بسياري از موارد قبل از انتشار يك خبر كه بعضا مخاطب آن هم معلوم و مشخص است امكان استعلام و پرس‌وجو وجود ندارند؟ آيا توجه به سلامت و آرامش رواني اجتماع و مشوش ننمودن اذهان عموم در قبال اخبار ناصحيح و بلكه مغرضانه و مخرب، رسالت اخلاق حرفه‌اي نيست؟

۲. شما روز شنبه‌ی اين هفته، عید غدیر را به عاشقان عدالت شادباش گفتید. عیدی که صاحب آن درباره‌ی بیرون آوردن خلخال از پای زن یهودی می‌فرمایند «جای دارد که انسان از این غصه بمیرد». حال چه شده که وقتی انجمن زرتشتیان برای حفظ وقف از غصب و تجاوز و تخریب و سرقت، ناگزیر به حصارکشی زمین‌های موقوفه شده، آن‌هم بر اساس مقررات و قانون، این‌گونه به آن می‌تازيد؟ ارزش وقف کم شده است و یا آموزه‌هاي ديني مورد كم‌مهري است؟

به هر روی امیدوارم كه به ياري ايزد يكتا، رسانه‌ها در كنار خبررساني سالم، كمكي نيز براي رشد اخلاق‌محوري و آموزش عملي چنين شيوه‌اي باشند.

موفقيت بيش از پيش شما در اين ميسر را آرزومندم.»

اما این پایان کار نبود و هموند(:عضو) دوره‌ی پیشین شورای شهر یزد نسبت به این بیانیه‌ی فرنشین انجمن زرتشتیان یزد واکنش نشان داد. حجت الاسلام مطهریان به سپنتا نیکنام نوشت: «آقای نیکنام، لطف کنید مدارک مستند مالکیت را ارائه دهید. مگر می‌شود من بروم روی اموال عمومی که مال همه مردم یا دولت است و جزء اموال عمومی و مراتع کشور و موات می‌باشد صیغه وقف بخوانم؟!

شما که ما مسلمانان را به حدیثی یا احادیثی از مولای متقیان امیر مؤمنان ارجاع می‌دهید آیا  به این حدیث بلکه به همان شعار خودتان که بین هم‌کیشانتان معروف است و همه جا نصب شده است عمل می‌کنید؟ گفتار و پندار و کردار نیک؟! آیا شما که خود را نماینده مردم یزد در شورای اسلامی شهر می‌دانید نه فقط نماینده هم‌کیشانتان این اقدامتان نوعی سوءاستفاده از موقعیت نیست؟»

نیکنام نیز در پاسخ به وی نوشت: «بزرگوار ارجمند، جناب حجه‌الاسلام مطهريان مستحضرند كه برابر اصول فقهي و دلالت «البينه علي المدعي» ارائه‌ی دليل به عهده‌ی كسي است كه ادعا دارد.

كلام حضرت‌عالي عليه اينجانب و انجمن محترم، متضمن «ادعا» است.

شما بزرگوار آغاز كلام نموده و ادعا فرموده‌ايد كه محدوده مذكور جزو اموال عمومي است، آيا دليلي بر ادعاي خويش داريد؟

نكته اينجاست كه جهت مزيد استحضار اتفاقا چند ماه قبل، شكايت سازمان محترم راه و شهرسازي عليه اين انجمن به لحاظ سابقه‌ی مالكيت رسمي انجمن و تاييد كارشناسان رسمي، مردود اعلام گرديد پس چگونه ادعاي ملي بودن مي‌نماييد؟

چطور و چرا شما بدون هيچ‌گونه دليلي و برخلاف قاعده «البينه علي المدعي»، بدترين تفاسير و اتهامات را عليه ما جاري مي‌فرماييد؟

جناب مطهريان، وقتي كه معلوم شد مقدمه‌ی استدلال شما (ادعاي ملي بودن و عمومي بودن) فاقد دليل است و اين محدوده در مالكيت انجمن بوده است و انجمن داراي سند مالكيت رسمي است كدام خدشه به بحث موقوفه بودن وارد است؟ و چرا دفاع از موقوفه‌اي كه سابقه‌ی مكاتبات و حمايت سازمان اوقاف را در سوابق خود دارد مورد هجمه قرار مي‌دهيد؟

مگر در قرآن كريم تفسير نمي‌فرماييد كه بعضي از گمان‌ها (ظن) گناه هست؟ يقينا مي‌دانيد كه مطابق اصول فقهي كه شما به آن اشراف داريد اصل بر برائت است، پس بهتر آن است كه بر خلاف اصل برائت و بدون دليل، اشخاص را متهم ننمایيم و اين بهتر و خير است که ابتدا اندکی تحقیق نماییم.

آرزوي سلامتي شما را دارم.»

اهمیت این موضوع تا آن‌جا بود که صدا و سیمای استان یزد نیز در گزارش ویژه‌ای به آن پرداخت و باید دید که گستره‌ی بازتاب این اقدام انجمن زرتشتیان یزد برای فنس‌کشی زمین‌های موقوفه‌ی خود تا کجا ادامه خواهد داشت.


تاریخ پست:1396/6/23 4:51 اشتراک گذار ی در تلگرام
شمار بازدید :2049

دیدگاه هموندان

نام : فرشید زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۵:۰۸:۱۲

با بهترین درودها ،سپنتا گرامی ازت سپاسگزارم و مطمین هستم که جامعه قدردانت هستند و این کار نیک و همچنین جواب به این بداندیشان برای همیشه در یادها خواهد ماند .برایت بهترین ها را آرزو دارم

نام : ... زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۷:۵۸:۲۵

درود بر سپنتا نیکنام. جواب های مستدل و قانع کننده ای داده اید. خدا از شما راضی باشد

نام : همکیش زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۸:۰۰:۰۳

چرا دکتر اختیاری که نماینده ما در مجلس هست الان دست روی دست گذاشته و به کمک سپنتا نیکنام نمیرود در این مواقع باید کینه ها رو دور بریزیم و همگی دست به دست هم بدیم برای نجات این سرمایه نیاکانمان

نام : رریرنجمی زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۱:۴۰:۵۳

از آقای سپنتا نیکنام که از حقوق زرتشتیان دفاع میکنند بسیار قدردانم. با آرزوی موفقیت روز افزون

نام : بهزاد فرهمند زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۵:۱۲:۲۱

اینجانب از تمامی حقوق دانان محترم.و افراد مطلع در این موضوع درخواست دارم که انجمن زرتشتیان یزد را در این خصوص یاری رسانند

نام : همکیش زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۸:۰۳:۳۰

عاقبت نا اهلان کار خود را کردن و فنس قانونی دخمه را تخریب کردند آنهم فرا تر از قانون اساسی؟؟!! هر چند آیندگان در مورد آقای نیکنام و گردش جاری انجمن خواهند گفت جسارتش را داشتن و تلاش خود را کردند.

نام : همکیش زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۹:۵۴:۳۱

با درود باقای سپنتا نیکنام که با شهامت و درایت عمل میکند و با توجه به فرمایش اقای دکتر اختیاری در پارسنامه که اعلام نموده اند از سرمایه های جامعه نباید به سادگی چشم پوشید و از حقوق زرتشتیان جانانه دفاع کرد و میتوان حق را از طریق قانونی و در بستر ارامش و همدلی و همازوری پیگیری کرد و به خواسته لازم رسید انتظار جامعه اینستکه عملا و قلبا بکمک اقای سپنتا نیکنام که ثابت نموده فرد خدمتگزاریست شتافته با همازوری سرمایه نیاکانمان را حفظ نماییم

نام : بابک باستانی زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۲۱:۰۰:۰۶

اینجاست که همه باید پشتیبانی خود را از انجمن زرتشتیان یزد اعلام کنند البته در پاسخ به آن همکیش که آقای اختیاری کسنویه را به یاری خواسته اند. ایشان لابد درحال تهیه ونوشتن نامه ای با اعتراض شدید می باشند که برای شهردار یزد ارسال کنند.

نام : همکیش زمان : ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ _ ۲۳:۲۶:۲۸

این ادبیات متعلق به شخص مسلط دیگری است بر آیات اسلامی و نوشتار سپنتا نباید باشد. اینگونه گفتمان و خودبرتر پنداری عاقبت با اجراییات شهرداری و ... فنس را تخریب کردند. زمانی که میلیونها خرج دخمه شد و همکیشان به پولش بیشتر نیاز داشتند باید فکر اینجایش را می کردید که مدعی دار شود.اگر حصارکشی کار شاقی بود انجمن های قبلی هم انجامش می دادند آنها آینده نگر و شناختشان از جامعه مخالف یزد بیشتر بود.اگر وقف است وقف نامه ای دارد و اداره امور بر عهده متولی است.حصارکشی حافظیه و اماکن دیگر برای رسمیت بخشیدن به تعریف حقوقی حدود است و این حق هر ملکی است.کوههای معدنی را افراد حقیقی صاحب شده و رسش را میکشند چگونه دو تپه که آرامگاه نیاکان یزدیان است و مالکیت دارد را چنین میکنند؟اگر چنین است لطفا دیوارهای باغ دولت آباد را هم بردارید چه با وحود مالک نمی توانیم برای پیاده روی در باغش بهره ببریم.

نام : همکیش یزدی زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۲:۱۳:۵۷

تفرقه و سعی در تخریب شخص در این مورد مهم و و حیثیتی جامعه زرتشتی قابل گذشت نیست, و جامعه زرتشتی آن را تحمل نمیکند. همه باید به کمک انجمن زرتشتیان یزد و سپنتا نیکنام بروند, از نماینده محترم زرتشتیان تا رسانه ها و انجمنهای زرتشتی سراسر ایران, تا یکبار برای همیشه همدلی و همازوری خود را نشان دهیم حق را ثابت کنیم.

نام : همکیش زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۹:۵۰:۳۲

این کار از اول هم غیرقانونی بود. آقای سپنتا نیکنام اومد و با پول انجمن می خواست فنس بکشه که خودش رو مطرح کنه. از اول هم معلوم بود این فنس جایگاه خقوقی نداره وگرنه می رفت دیوار نصفه کاره ای که قبلا کشیده بود و خراب کردند، تموم می کرد. اینکه غیرقانونی کار کنی و پول انجمن رو ضایع کنی و یک حکم منفی هم بزاری رو پرونده، مسلما اسمش جسارت هیات مدیره، نیست.

نام : بهمن راحتی زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۲:۰۹:۲۰

در این کار پشت تو یزدان بود / هم آواز تو بخت خندان بود. درود به آقای مهندس نیکنام و همکاران گرامیشان در انجمن . که با شهامت وجسارت وبه استناد مدارک قانونی وهمچنین رای دادگاه اقدام به فنس کشی نموده اند .ولی شوربختانه گروهی که هدفشان فقط تخریب آقای نیکنام است ودل نگران از عضویت ایشان در شورا ی شهربوده می باشند گویا منافع شان در خطر بوده وهست و دربین مردم دیگر جایی ندارندوبه مهره سوخته ای تبدیل شده اند. ولی مهندس نیکنام را طی دو دوره متوالی مردم شریف و آگاه یزدبا رای بسیار بالایی برای شورای اسلامی شهر یزد انتخاب نموداند در این مدت این بیخردان از هر طریقی که بتوانند وارد میشوندکه چهره ایشان را وکارها خدمات بسیار ارزشمند وشایسته ایشان را در شورای شهرنادیده بگیرندونامبرده راتخریب نمایند که همگان در جریان می باشند دردوره قبلی برای ساختمان جدیدشورا نام گذاری خیابان و دها بهانه ای بی مورددیگر واین بار با این بهانه .ولی سخت در اشتباه اندچهره این جوان برومند با خرد وبا تخصص روز به روز در بین مردم بخصوص شهروندان بزرگوار خردمند یزد محبوب تر می شود واین بدخواهان راه به جایی نمی برند .چون خداوند با درستکاران است .باری این گروه اندک از روی غرض کینه وحسادت ورزی نسبت به آقای نیک نام وزرتشتیان گرامی خود را دایه دلسوز تر از مادر می دانند و قانون اساسی را پوچ بیهوده می پندارند ورای صادره دادگاه مبنی برمالکیت زمینهای دخمه زرتشتیان را نادیده می گیرند و دست به اقدامات غیر قانونی وحتی غیر شرعی می زنندو با هیاهو جنجال تبلیغاتی در رسانه ها ی خود و... اقدام به تخریب فنس کشی می نمایند در حالیکه اگر حرف حسابی داشتند از طریق قانونی اقدام می نمودند . مگر قانون جنگل است که خود سرانه دست به چنین کاری بزنند ؟خوشبختانه قانون در کشور ما حکم فرما است وما انقلاب کردیم برای اجرای عدالت وپای بندی همگان به قانون این همه شهید دادیم مگر مقام معظم رهبری بارها بارها همگان را به پایبندی قانون سفارش نکرده اند؟مگر عصر حجر است ؟مگر در این شهر ما گروهی فراتر از قانون هم داریم ؟این آقایان با این کارغیر قانونی شان به همه دنیا نشان دادند که هیچ ارزشی واحترامی نیز برای قانون اساسی کشور و هموطنان خود قاعل نیستند .لذاسپاس گذارمی شویم از دکتر اختیاری ووکلای با تجربه و کارشناسان گرامی به یاری انجمن بشتابند واقدامات قانونی لازم راهر چه زودتر به عمل بیاورند .با سپاس از امرداد

نام : عضو انجمن دوره قبل یزد زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۲:۴۸:۴۶

واقعا این هیات مدیره چه فکری کرده، یعنی آقای فیروزفرد و خانم فرخانی نمی تونستن شروع کنن به فنس کشی؟ فقط این انجمن این شهامت و جسارت رو داشتند! لطفا به شعور مردم توهین نکنید. فهمیدن این موضوع خیلی مشکل نیست.این موضوع به مانند دوره های قبل، اول باید پیگیری حقوقی درست می شد.سند وقف ابقا می شد. بعدا دیوار کشی می شد. فنس کشی با لاستیک ماشین که درایت نیست!

نام : همکیش یزدی زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۳:۱۰:۰۷

همانطور که در چند کامنت قبل تر نوشتم این مورد جای تخریب افراد نیست. اما متاسفانه این رویه را در کامنت بعد آن میبینیم که کاملا مشخص است از کجا نشات میگیرد. مجددا امیدوارم که همه همازور شویم حتی شما ...

نام : همکیش زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۴:۱۸:۳۴

سپنتا خیلی خواهان همکاری همکیشان است گزارش مالی درامد اتشکده و دخمه را بدهد نه بولتن تبلیغاتی اش را.قطعا مردم سیاهی لشکر یک اقدام تبلیغی نخواهند بود و افرادی که محرم و دخیل در آنچه درون انجمن و با اموال عمومی سروکار دارد برای حمایت تشریف ببرند.نه قحط الرجال است نه کم نخبه زرتشتی داریم.انها متکی بر قابلیت های خودشان اند نه خویش و چنین رفتارهایی که هرچه نیکنامی جامعه زرتشتی است را در مقابله با زیاده خواهی جامعه دیگر رودررو میکند.جامعه ما نسبت به حقوق خود نامحرم است و باعث تاسف است هردوره بدون اصلاحات اساسی انجمنی که نفع همگانی دران دیده نشده است را رخصت حیات و ترکتازی عده ای میکنند.

نام : همکیش ساکن محله یزدی زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۴:۵۲:۲۷

سالها محل تردد اهالی محله زرتشتیان از سرکوچه آتشکده بود چندسالی است که ان را بسته اند.پرسیده ایم گفته اند نیکنام دستور فرموده! این سد معبر درحالی است که ورودی های دیگر تا بیمارستان بهمن دست نخورده است و تنها برای اهالی زرتشتی و غیر زرتشتی مزاحمت خلق شده است برای بازارچه کردن اتشکده و خرج دخمه کردن و ارامگاه باز بدون اجازه مردم و مجمع مارابر سر زبان انداختند. تعریف انجمن چیست؟هیات مدیره تابع رای 《مجمع عمومی》 باید باشد.دیگر ساده ترین شکل انجمن که انجمن اولیا و مربیان مدارس است را تجربه کرده ایم.اما انجمن یزد بدون نظرخواهی و صرفا با توهم دانایی و ازمون و خطا اعمالی را انجام داده و می دهد که با تمامی انجمن های سابق بنا بر خودسری خاص و تبلیغ خاص تر تمایز ایجاد کرده است.متاسفانه در سطح نمایندگی که کلا وکیل مردم اند اما در راستای نفع مردم گامی برداشته نمی شود فرصت های جامعه سوزانده می شود.پس هرگام فقط با کسب اجازه و رای اکثریت مردم صحیح است

نام : بازرس انجمن زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۵:۱۱:۵۲

کار غیرقانونی و غیر منطقی رو چه جوری میشه حمایت کرد؟ واقعا که. هیات مدیره محترم باید از اول راه درست رو پیش می گرفتند.

نام : ramin زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۸:۱۹:۲۲

همکیش یزدی زمانی که در هر خبری و اطلاعیه ای فقط و فقط اسم فرنشین انجمن ........... می آید و بقیه اعضا انگار ...... هستند همین میشود هیچکس از این جماعت حتی رفت نگاه بکنه ببینه چی شده

نام : سپهر زمان : ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ _ ۲۰:۲۰:۱۷

فنس کشی سپنتا نیکنام به مانند این هست که استاندار و شهر دار منطقه ای، اطراف منطقه خود دیوار بکشد و آنرا محصور کند!!!

نام : پاسخ به یکی از همکیشان زمان : ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۹:۱۸:۴۴

همکیشی که به تسلط آقای نیکنام شبه وارد کرده بود باید از نزدیک ایشان را ندیده باشد. تسط به بسیاری موضوعات از سخنرانیها و صحبتهای معمول ایشان هم مشخص است. ضمنا این موضوع را نباید دستمایه تخریب کرد که بسیار ناجوانمردانه است در حالی که یک گروه تمام تلاش خود را انجام داده است.

نام : همکیش یزدی زمان : ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۰:۳۸:۱۲

خواهشمند است یک گزارش کامل با مستندات قانونی از علت برپایی و سپس جمع آوری فنسها تهیه کنید تا زحمت انجمن زرتشتیان یزد بهانه تخریب مغرضان نشود. سپاس

نام : سارا زمان : ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۳:۴۱:۲۵

من زرتشتی نیستم ولی از غصب هایی که در مورد زمین های زرتشتیان شده به خوبی آگاهم و میدونم این بار هم به حقوق زرتشتیان تجاوز شده. به مانند همیشه.

نام : همکیش زمان : ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ _ ۰۸:۵۲:۱۴

با درود خدمت تک تک همکیشان و همکیش نماها متاسفانه ما زرتشتیان اگر متحد و یکپارچه بودیم که هم اکنون اوضاع کنونی را نداشتیم همکیشی که گویا یک نفر هم بیشتر نیست واتفاقا زمان بسیاری هم دارند در کامنتهای مختلف همه با مذموم پول انجمن حالا با طرق مختلف گلایه دارند جهت اطلاع ایشان باید عرض کنم این پول برای همه است و هرکجا که به نفع جامعه باشد با تصمیم اعضا انجمن خرج خواهد شد همانند فنس کشی که مانند گردش 35 انجمن تهران زمینهایمان غصب نشود ویا هزینه در دخمه جهت درامد زایی بیشتر .جهت اطلاع عضو انجمن قبلی تنها در زمان فیروز فرد هیچ اقدامی در جامعه زرتشتیان انجام نشد که گویا به کام شما خیلی خوش امده ودر زمان خانم فرخانی هم تلاشهای زیادی برای جامعه صورت گرفت اکنون بجای یکدست شدن جهت گرفتن حق خودمان نه تنها یاری نمیرسانیم بلکه عزیزی که در این راه قدم برداشته را نیز تخریب میکنیم همازور بیم همازور هما زور هما اشو بیم

نام : بابک اسفندیاری زمان : ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ _ ۱۰:۲۵:۴۶

بسیارزیبا وعالی کاربسیارخوبی کردیدما از گیلان حمایت خود را اعلام میداریم

ثبت دیدگاه

نام

رايانامه

ديدگاه

کامنت خصوصی است؟ بله

برای ثبت دیدگاه عبارت امنیتی تصویررو به رو را وارد کنید.



نظر سنجی

جای کدام درس در سامانه‌ی آموزشگاه‌ها خالی است؟

هموندی در خبرنامه

آدرس رایانامه (:ایمیل) خود را وارد کنید تا خبرنامه ی امرداد روزانه نوشتارهایمان را برای شما بفرستد