لوگو امرداد

چکه‌های جاودانه‌ی کوه به یاد تنهایی نیک‌بانو

p03همین که راه باریک از پشت کوه می‌پیچد ناگهان نگین سبز باشکوهی رخ می‌نماید. پیرسبز چک‌چکو با همه‌ی شکوهش اینک چشم‌به‌راه تو سربلند و پایدار ایستاده است. ترانه‌ی پیرسبز چک‌چکو با آوای شادروان اردشیر جمشیدیان در اتوبوس بلند می‌شود، شماری هلهله‌ی شادی سر‌می‌دهند و شماری دیگر با اشکی که ‌در چشمان‌شان حلقه زده اوستا می‌خوانند. اینجا پیرسبز چک‌چکو است و 24 تا 27 خردادماه زرتشتیان از سراسر جهان در این نیایشگاه کوهستانی گردهم می‌آیند. شماری از تهران و کرمان با اتوبوس و به گونه‌ی گروهی و شماری به‌گونه‌ی خانوادگی با خودرو و شماری نیز از شریف‌آباد اردکان با پای پیاده به دیدار پیر می‌آیند. اتوبوس در راه مارپیچ پیش می‌رود تا به پایان راه  و پارکینگ می‌رسد. ازاینجا به بعد تو هستی با 360 پله که پیوسته رنج نیاکان را در راه گریز از دست دشمنان، یادآور می‌شود.

ما به این در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم /  از بد حادثه اینجا به پناه آمده‌ایم

اینجا کویر با همه‌ی بزرگی و گستردگی‌اش به پابوس کوه آماده است و کوه با دل سنگش، سده‌هاست که پیوسته اشک می‌ریزد و در سوگ نیک‌بانو شاهدخت ساسانی می‌گرید.

رشید شهمردان در کتاب «پرستشگاه‌های زرتشتیان» در باره‌ی پیرسبز چنین می‌نویسد:

صاحب پیر، نیک‌بانو و از شاهدخت‌های ساسانیان است که پس از سقوط مدائن برای حفظ ناموس و پاکدامنی خویش آواره بیابان‌های ایران می‌گردد. نیک‌بانو به اتفاق مروارید که کنیز آنان بوده در بیابان از هم جدا می‌شوند، نیک‌بانو به‌سمت شرقی شهر یزد می‌رود و در ۳۷ کیلومتری شهر اردکان به کوهی می‌رسد. نیک‌بانو چون به دامنه کوهی پشت هیومن و سنجد می‌رسد، سیاهی دشمن را از دور می‌بیند، نالان و گریان به‌سمت کوه خشک بالا می‌رود. همین که در دسترس دشمن قرار می‌گیرد، آهی از دل کشیده و با نگاهی به کوه می‌گوید: مرا چون مادری مهربان در آغوش خود بگیر و از دست دشمنانم برهان. همان لحظه شکافی در کوه پدیدار و نیک‌بانو در آن ناپدید می‌شود و سپاهیان دشمن از مشاهده واقعه حیران شده و راه خود پیش می‌گیرند. پس از مدتی بالای این کوه بلند خشک و بایر، قطرات آب به زمین می چکد. به‌قدری که مسافران را سیراب و اگر جمعیت زیادتری به آنجا برسند، جریان قطرات آب بیشترشده و همه را کفایت می‌کند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «چکه‌های جاودانه‌ی کوه به یاد نیک‌بانو»، به قلم بامداد باستانی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) امرداد 485 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 485  از شنبه 12 خوردادماه، 1403 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  485 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  485 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. خیلی زیبا بود اشک در چشمانم جاری شد و نفس در سینه ام حبس شد
    چه کشیدند اجداد ما ! آه آه آه افسوس افسوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13