لوگو امرداد
نوشته از فرزاد نیک‌فر

یادی از آموزش دینی شادروان شهناز شهزادی در روستای حسن‌آباد

خاطره شهناز شهزادیبه خشنودی اهورامزدا؛ روستای زرتشتی‌‌نشین حسن‌آباد میبد در 60 کیلومتری شهریزد، روستایی که شغل اصلی اهالی آن کشاورزی بوده و هست و با وجود داشتن کودکان و نوجوان زرتشتی دوستدار آموزش دین بهی، کسی را داخل روستا نداشتند تا از او دینی یاد بگیرند و از طرفی به دلیل کمبود امکانات و دوری راه امکان رفت‌وآمد به شهر یزد برای یادگیری فراهم نبود.

بانوی فداکار و دوست داشتنی زرتشتی، خانم شهزادی با وجود شاغل بودن و داشتن کلاس مختلف دینی و گاتاها در شهر یزد، با دل‌وجان و با پیشنهاد خودشان برای آموزش دینی به نوجوانان ساکن روستا هر هفته جمعه صبح به حسن‌آباد می‌آمدند.

از اوایل دهه 70 تا اوایل دهه 90 به مدت 21 سال هر هفته جمعه صبح ما اهالی روستا منتظر خانم شهزادی برای تشکیل کلاس دینی بودیم.

اگر از ما اهالی روستای حسن‌آباد بخواهند یک نفر را نام ببریم که در جامعه زرتشتی بدون چشم داشت خود را وقف آموزش دین نمود نام ببریم، نامی جز خانم شهناز شهزادی نخواهید شنید. بانویی که 21 سال با هزینه شخصی و بدون هیچ چشمداشتی برای گسترش دین بهی به حسن‌آباد می آمد و دوست داشتنی‌ترین فرد در نزد ما اهالی روستا بود.

خانم شهزادی علاوه بر آموزش دینی به ما، اوستا و دین دبیره را نیز یاد می داد. همچنین کتابخانه‌ای کوچک نیز با همکاری موبد نیکنام در محل کلاس برای استفاده اهالی زرتشتی روستا تشکیل داد.

ما کودکان و نوجوانان دهه 70 و 80 روستای حسن آباد با خانم شهزادی،

✓ با دین زرتشتی و آداب رسوم آن آشنا و علاقه‌مند شدیم.

✓ در سال‌های متمادی در بخش اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره شرکت کردیم و علاوه بر کسب مقام‌های مختلف در بخش‌های این همایش، دارای داور نیز در بخش اوستاخوانی شدیم.

✓ به آموزگار دینی و گاتاها تبدیل شدیم.

✓ مفهوم فداکاری و از خودگذشتگی را با چشم دیدیم و حس کردیم.

✓ و ….

شادروان خانم شهزادی می‌فرمود براساس گاتاها کسانی که جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی می‌برند و با تمام توان در پویایی اندیشه و گفتار و کردار و آبادانی جهان سهیم هستند، سوشیانت هستند. او خود بی‌شک سوشیانت زمان ما بود و ما نیز امید داریم و تلاش می‌کنیم ادامه‌دهنده هدف و راه او باشیم…

به روان پاک فروهر همه درگذشتگان درود باد.

ایدون باد – فرزاد نیک‌فر

دعوت امرداد برای به اشتراک‌گذاری خاطره‌ها: درخواست می‌کنیم، داستان‌ها و خاطرات خود را در قالب فیلم و یا دل‌نوشته با عکس یا بدون عکس تا تاریخ چهارم تیرماه به واتس‌اَپ یا تلگرام امرداد به شماره‌ی 09198040593 بفرستید تا با نام فرستنده منتشر شود و یا در بخش دیدگاه بنویسید. با یادآوری خاطره‌ها می‌توانیم با همدیگر گوشه‌ای از شخصیت والا و مهربان شهناز شهزادی را بیشتر بشناسیم و از او یاد کنیم. با سپاس از همراهی و همدلی شما.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. خانم شهزادی واقعا انسانی بزرگ منش بود حیف که در بین ما نیست.روانش در آرامش باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-04