لوگو امرداد

نشست هم‌اندیشی همایش ملی «جهان ایرانی: ماد و هخامنشی» برگزار شد

695112نشست هم‌اندیشی همایش ملی «جهان ایرانی: ماد و هخامنشی» از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موزه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، نشست هم‌اندیشی همایش ملی «جهان ایرانی: ماد و هخامنشی» با حضور مصطفی ده‌پهلوان، فرنشین (:رییس) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مسعود میرزایی، فرنشین اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، شاهین آریامنش، فرنشین گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن و دبیر علمی همایش، نوروز رجبی، مشاور فرنشین پژوهشگاه و محمد جمالی، دبیر اجرایی همایش، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

شاهین آریامنش، فرنشین گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن و دبیر علمی همایش در این نشست گفت: تلاش ما بر این است تا بتوانیم در این همایش، جهان ایرانی را تعریف و تبیین کنیم و همچنین برگزاری همایش‌های جهان ایرانی را ادامه دهیم و در دوره‌های گوناگون تاریخی، از ایران و جهان ایرانی و جهان ایرانی‌مآب بگوییم و از سویی با برگزاری این همایش‌ها، هجمه‌های ایران‌ستیزانه‌ی برخی کشورها را که امروزه فزونی گرفته است، خنثی کنیم و اجازه ندهیم تا میراث نیاکان ما ایرانیان در ایران و جهان ایرانی کمرنگ شود.

مسعود میرزایی، فرنشین اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه بیان کرد: امیدواریم که بتوانیم با برگزاری چنین همایش‌هایی نگاه‌های خواص و عوام را به سوی جهان ایرانی جلب کنیم و چنین مباحثی را در سطح‌های مختلف در جامعه مطرح کنیم.

در ادامه مصطفی ده‌پهلوان، فرنشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با پافشاری بر اهمیت برگزاری همایش جهان ایرانی گفت: قلمرو فرهنگی ما ایرانیان بسیار گسترده است و نیاز است که با دید علمی به این قلمرو فرهنگی و جهان ایرانی پرداخته شود.

او افزود: از سویی نیاز است تا چنین مباحثی به‌صورت علمی در سطح جامعه بازتاب پیدا کند. باستان‌شناسانی را در دیگر کشورها می‌شناسیم که جز اینکه به فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود می‌پردازند و بررسی و کاوش‌های علمی باستان‌شناسی انجام می‌دهند، یک روز را در هفته به گفت‌وگو و آشنا کردن کودکان و افراد غیرمتخصص با باستان‌شناسی اختصاص می‌دهند و از این راه تلاش می‌کنند تا سواد باستان‌شناسی و میراث فرهنگی جامعه را بالا ببرند. بنابراین ما نیز باید به این سو حرکت کنیم و جامعه را با مباحث باستان‌شناسی به زبانی ساده آشنا کنیم.

نوروز رجبی، مشاور فرنشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست گفت: جهان ایرانی جهان بسیار گسترده‌ای است و باید به سمتی حرکت کنیم تا همایش‌های جهان ایرانی را در سطح بین‌المللی و با همکاری دیگر دستگاه‌های فرهنگی و علمی برگزار کنیم و وزارتخانه‌های گوناگونی را وارد برگزاری چنین همایشی کنیم و از باستان‌شناسانی غیرایرانی که در جهان ایرانی به پژوهش می‌پردازند دعوت کنیم تا به تبادل نظر بپردازند و نقش موثری در این همایش‌ها داشته باشند.

در پایان محمد جمالی دبیر اجرایی همایش بیان کرد: تلاش ما بر این است تا این همایش در سطح خوبی برگزار شود و در آینده همایش‌های دیگری در سطح‌های دیگر برگزار کنیم.

همایش ملی «جهان ایرانی: ماد و هخامنشی» توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، گروه پژوهشی باستان‌کاوی تیسافرن، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و موزه ملی ایران، در میانه‌ی تیرماه 1403 با سخنرانی شماری از ایران‌شناسان از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های گوناگون در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-07