لوگو امرداد
در امرداد 486 می‌خوانید:

جشن تیرگان؛ گوهری ناب از فرهنگ ایران‌زمین

امرداد 486تیرگان، میراثی است که در آن خرد و دانایی نیاکان ما نهفته است. این آیین، همچون پلی است میان گذشته و حال، میان آنچه بوده‌ایم و آنچه هستیم. در این گزارش خاطره‌هایی از پژوهشگران و کنشگران فرهنگی را می‌خوانید که هر یک، بخشی از تاروپود این آیین کهن را در خود دارند.

خاطره‌هایی که نه‌تنها برای ما، بلکه برای نسل‌های آینده نیز ره‌توشه‌ای خواهد بود تا این میراث فرهنگی را پاس بداریم و به‌عنوان بخشی از هویت ملی و فرهنگی خود بپذیریم و برای همیشه ماندگار سازیم. خاطره‌هایی شیرین و آموزنده از جشن تیرگان که نشان‌دهنده‌ی ارزشمندی لذت‌های ساده‌ی زندگی است.

جشن‌های کودکی در محله دستوران یزد

محله دستوران یزد، با دیوارهای گِلی و پشت‌بام‌هایی که داستان‌های بسیاری را در خود نهفته دارند، نگرنده‌ی بازی‌های کودکانه بود. موبد گران‌مایه، موبد مهربان فیروزگری از خاطرات کودکی می‌گوید. از خاطره‌ای که کودکی برمی‌گردد: «زیر ۱۱ سالگی، زمانی که ساکن محله دستوران یزد بودم، (دوازده سالگی به هند کوچیدم)، از روز تیر و تیشتر از ماه تیر که نخ هفت رنگ “تیر و کمان” به دست می‌بستیم تا روز باد که پشت‌بام رفته آن‌ را به باد می‌سپردیم، …

نغمه‌های آب و آیین، تیرگان در نرسی‌آباد

در گرمای تیرماه، زمانی که آسمانِ آبی نویدبخش تابستان می‌درخشید، جشن‌تیرگان با آیین‌های دیرینه‌اش در محله نرسی‌آباد شادی را به ارمغان می‌آورد. گلچهره فلفلی، کنشگر فرهنگی از آن روزها می‌گوید: «تیرگان نرسی‌آباد را به‌شوند برگزاری گهنبارهای فراوانش می‌شناختند. درِ بیشتر خانه‌ها باز و سفره گهنبار، پهن بود. آن روز، از آغاز روز تا شب، کسی به خانه نمی‌رفت. …

آبریزوگ در کسنویه؛ داستانی از دهه‌ی پنجاه

با خاطره‌ای از کسنویه همراه می‌شویم. داستانی از زندگی در محله‌ای کهن که تاریخ و فرهنگ را به ما یادآوری می‌کند. پرویز مهری، هموند انجمن زرتشتیان کسنویه، از گذشته‌ی شیرین می‌گوید: «نیمه‌ی دهه‌ی پنجاه از محله‌ی یزد کم‌کم به محله کسنویه نقل مکان می‌کردیم، چرا کم‌کم، خود داستانی است. کینوو یا کسنویه در سن نوجوانی با دوستانی هم سن‌وسال بسیار زود برای من آشنا شد. …

آنچه در بالا خواندید بخشی از بازگویی خاطرات از جشن تیرگان است که با عنوان «جشن تیرگان؛ گوهری ناب از فرهنگ ایران‌زمین»، در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل بازتاب آیین‌های کهن در خاطره‌ها را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 486 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 486  از شنبه 2 تیرماه 1403 خورشیدی، به روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد آمد و در دسترس خوانندگان است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  486 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 486  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13