لوگو امرداد

شناسایی نمونه‌های تازه‌ی جانوری در غارهای ایران

Untitled 1گونه‌ای تازه از بندپایان در «غار دانیال» استان مازندران و یک حشره میکروسکوپی به دست غارشناسان در «غار مغان» خراسان به شناسایی شد.

به گزارش ایلنا، در پژوهشی که روی شناسایی جمعیت بندپایان میکروسکوپی از غار دانیال استان مازندران انجام شد، گونه‌ای نوین از بندپایان با نام plutomurus danialensis شناسایی شد. همچنین غارشناسان در غار مغان خراسان به یک حشره‌ی میکروسکوپی دیگر دست یافتند.

غار دانیال در استان مازندران یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران است. غار مغان خراسان نیز یکی از کهن‌‌ترین غارهای ایران است که هم‌اکنون دو گونه جانوری تازه در این غارها شناسایی شده است که تنها زیستگاه این حشره‌ها در جهان این دو غار هستند.

جواد نظام‌دوست، هموند (:عضو) انجمن غار و غارشناسی ایران در این باره گفت: این اکتشاف و مطالعه از سوی تیم غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران مشهد و با مدیریت دکتر محمود مهرافروز و با همکاری اساتید دانشگاه «پاول جوزف شافاریک» کشور اسلواکی و دانشگاه «ایلیای» گرجستان بر روی این غار انجام گرفت.

او گفت: این گونه‌ی نوین و بی‌مانند در جهان، گونه‌ای نادر از بندپایان است که هم‌اکنون در غار دانیال ایران یافت شده و با نام علمی plutomurus danialensis که برگرفته از نام خود غار دانیال است در مجله معتبر علمی Zootaxa 2024  به چاپ رسیده است.

نظام‌دوست همچنین درباره‌ی با دستیابی به گونه‌ی نوین جانوری در غار مغان خراسان نیز افزود: یک حشره‌ی میکروسکوپی از سوی متخصصان غارنوردی و غارشناسی باشگاه تخصصی کاوشگران غار مغان شناسایی شد. این حشره  میکروسکوپی نیز یکی از گونه‌های جانوری است که تنها زیستگاه آن در غار مغان خراسان یکی از کهن‌ترین غار‌های ایران است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13