لوگو امرداد
در «امرداد» 357 چاپ شده است

کرمان؛ یک سده، جشن سده

hafttرویه‌ی هفتم شماره‌ی 357 هفته‌نامه‌ی امرداد به گزارشی پیرامون جشن سده در کرمان با عنوان «کرمان؛ یک سده، جشن سده» پرداخته است.

در این گزارش نخست چم(:معنی) واژه‌ی سده و چرایی نام‌گذاری آن عنوان شده است و در بخش‌های پس از آن با دو تن از دست‌اندرکاران برگزاری این آیین در گذشته‌ی کرمان گفت‌وگو شده است.

میترا کامیاب‌پور که چندین سال برگزاری جشن پیدایش آتش در کرمان را بر دوش داشته است و آزادمهر ایزدیار، فرنشین سال‌های دور انجمن زرتشتیان کرمان یادگویه‌ها(:خاطرات) بسیاری را از آن دوره برایمان بازگو می‌کنند.

چکیده‌ای از گفته‌های آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

آزادمهر ایزدیار از روز برگزاری جشن سده در کرمان گفت: «در سال 1358 خورشیدی بنا نبود جشن سده را برگزار کنیم و هیزمی هم برای برپایی آتش سده فراهم نکرده بودیم ولی از ما خواستند که جشن را برگزار کنیم و هیزم آن را در اندازه‌ای باورنکردنی برایمان فراهم کردند. آن سال برای اداره‌ها و مرکزهای دولتی هم کارت دعوت فرستادیم و به همراه ایرانیان غیرزرتشتی جشن را در باغچه‌ی بوداغ‌آباد کرمان برگزار کردیم. در آن سال خیابانی را که باغچه می‌رسید یک طرفه کردند و جشن سده آن سال را بسیرا با شکوه برگزار کردند.»

میترا کامیاب‌پور هم در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «در سال‌های آغازین انقلاب، اجرای سرود ملی ایران از سوی ارتش جمهوری اسلامی نیز به برنامه‌های این جشن افزوده شد. در سال‌های دورتر از آن نیز ایرانیان غیرزرتشتی نیز از راه‌های دور از بامدادان روز دهم بهمن‌ماه کوله‌باری می‌بستند و برای دیدن جشن سده به باغچه‌ی بوداغ‌آباد می‌رفتند.»

گزارش کامل از گفت‌وگوها و پیشینه‌ی جشن سده‌ در کرمان را در رویه‌ی هفتم از شماره‌ی 357 امرداد دنبال کنید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1402-12-29