لوگو امرداد

برگزاری سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری

hamayeshسومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری از سوی موسسه‌ی علمی، پژوهشی مهراندیشان ارفع در سالن فرهنگسرای کوثر شهرستان کرمان برگزار شد. در این همایش ملی، پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه به جنبه‌های گوناگون گردشگری پرداخته و چالش‌ها و راهکارهای این پیشه‌ی (:صنعت) بزرگ جهانی را بررسی کرده و نوشتارهای خود را ارایه دادند.

به گزارش امرداد، پژوهشگران، دانشجویان و استادان دانشگاه در نشستی تخصصی در واپسین روزهای مهرماه در شهرستان کرمان گِرد هم آمده و چالش ها، فرصت ها و راهکارهای علمیِ پیشه ی گردشگری را بررسی کردند. این همایش که سومین سال خود را تجربه می کند در سه بخش با موضوع های گوناگون و در پیوند با گردشگری از ساعت 9 و سی دقیقه بامداد چهارشنبه 25 مهرماه در سالن فرهنگسرای کوثر کرمان برگزار شد. در هر بخش از این برنامه 4 سخنران، تازه ترین پژوهش های خود را ارایه داده و پس از آن به پرسش های باشندگان (:حاضران) پاسخ می دادند. همچنین در هر بخش یا همان پنل یک تن (:نفر) ریاست آن را بردوش داشته و چند تن نیز، به عنوان داور نوشتارها را بررسی و داوری می کردند. سه بخش یا شاخه ی نشست بدین ترتیب بود : 1- گردشگری سلامت (چالش ها، فرصت ها و راهکارها) 2- گردشگری علمی، توسعه پایدار (چالش ها، فرصت ها و راهکارها) 3 – گردشگری معماری و شهرسازی (چالش ها، فرصت ها و راهکارها).

موضوع سخنرانی ها و پیوند آن با گردشگری

در سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری 12 نوشتار یا همان مقاله ارایه شد و سخنرانان تازه ترین پژوهش های خود را بررسی کردند. موضوع این سخنرانی ها همگی در پیوند با گردشگری بوده و بدین ترتیب بود : 1- ارزیابی فضاهای عمومی شهری ( گردشگری، فراغتی) با رویکرد بر کارکردهای شبانه (مطالعه موردی : شهر بندرعباس) ، سخنران علی اصغرعبداللهی، هموند (:عضو) هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه باهنر کرمان 2- جایگاه گردشگری سلامت در ایران و استان کرمان، سخنران امیرعباس نجفی، هموند هیات علمی گروه گردشگری دانشگاه بم 3- مخاطرات محیطی، ظرفیتی نو در پیشه ی گردشگری سیاه (مطالعه موردی : روستای گیسک شهرستان زرند) سخنران، مصطفا خبازی، هموند هیات علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه باهنرکرمان 4- از مشاهده تا مشارکت : مسیر گردشگری مدرن تا گردشگری پست مدرن. سخنران، حمیده امیریزدانی، دکترای دانشگاه ادیان و مذاهب قم. بخش دوم همایش نیز بدین ترتیب بود : ارزیابی توزیع فضایی مراکزگردشگری نسبت به ساختار گسلی شهر سیرجان، سخنران امیرتکین محبی کرمانی، دانشگاه باهنر کرمان 2- تاثیر ثبت جهانی بیابان لوت در توسعه ی گردشگری شهری استان کرمان، سخنران سمیه ذهاب ناظوری، دانشگاه تهران 3- کاریز (:قنات) و گردشگری، سخنران محمد برشان، نویسنده و پژوهشگر 4- طراحی شهری مرکز محله بازار عزیز کرمان با تاکید بر رویکرد بازآفرینی پایدار شهری، سخنران مرضیه سلطانی نژاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان. سومین و واپسین بخش همایش در برگیرنده ی موضوع های زیر بود : 1- بررسی جایگاه قلعه‌های اردشیر و دختر با آرمان مقصد تازه گردشگری شهرکرمان بر پایه ی مطالعات باستان شناسی، سخنران رضا ریاحیان از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان 2- بخش بندی بازار گردشگری درون استانی کرمان از دیدگاه شهروندان کرمانی، سخنران هدا ورعی از موسسه آگاه اندیشان کارمانیا 3- شیوشگان تاریخی ناشناخته در دل کرمان، سخنران امید ابراهیمی، دانشگاه پیام نور کرمان 4- گنبد گبری گرینویچ روزگار باستان، سخنران ناصرشجاعی باغینی، مدرس دانشگاه عرفان.

آرمان همایش : تقویت زیرساخت های گردشگری و هویت شهری           

سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری در راستای آرمان‌های والای فرهنگ مردمی در زمینه‌های زیبایی‌شناسی، هنر، مبلمان شهری و چگونگی کشف ظرفیت‌های گردشگری ایران به ویژه استان کرمان با باشندگی شمار زیادی از دانشجویان و دانش‌پژوهان و استادان دانشگاها در سالن فرهنگسرای کوثر شهرستان کرمان برگزار شد. در آیین گشایش همایش، بانو مرجان موسوی زاده، فرنشین (:رییس) ستاد برگزاری همایش با سپاس‌داری و سپاس‌گزاری از باشندگی گرم و دوستانه‌ی دانشجویان و دانش پژوهان و استادان دانشگاهای کشور در این نشست تخصصی، آرمان از برگزاری همایش را تقویت زیر ساخت‌های پیشه‌ی گردشگری و هویت شهری و بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود به ویژه در شهر کرمان برشمرد.

فرنشین ستاد برگزاری سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری در دنباله‌ی سخنانش گفت: هویت شهری هرچه کم رنگ‌تر شود، اجتماع نیز با دشواری های (:مشکلات) بیشتری رو به رو خواهد شد. معماری‌های مناسب شهری تامین کننده‌ی آرامش، روان، افسردگی و شادابی در اجتماع هستند. از همین‌روی، پژوهشگران باید ساختمان‌ها را مطابق با هویت و فرهنگ شهر بسازند.

بانو موسوی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت:  هویت شهری و فرهنگ شهری همانند دانه‌های تسبیح، درهم تنیده بوده و پیوند مستقیم باهم دارند. زیرا اگر که هویت شهرها از میان برود، فرهنگ شهرنیز، نابود خواهد شد.

بانو موسوی‌زاده در پایان افزود: این همایش در راستای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، گردشگری با حفظ هویت ایرانی-اسلامی برگزار شده و امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های موثری در جهت آرامش، امنیت و زیبایی زندگی مردم ایران‌زمین برداریم.

برندسازی گردشگری، نیاز استان کرمان

در دنباله ی برنامه، صادق کریمی دبیرعلمی سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری به ارایه‌ی گزارشی از اقدام‌ها و برنامه‌های اجرایی این همایش پرداخت و گفت: بیش از 180 نوشتار یا مقاله به دبیرخانه همایش فرستاده شده و پس از بررسی و داوری علمی نزدیک 80 نوشتار مورد پذیرش جای گرفت که 12 نوشتار برتر در این همایش بررسی و ارایه شد.

 دکتر کریمی در دنباله‌ی سخنانش گفت: در سومین همایش، ما باید بر آنچه که نداریم و تا کنون به آن توجه نکرده‌ایم در حوزه‌ی مدیریت گردشگری دست بگذاریم و کمی بزرگنمایی کنیم تا سیستم مدیریت گردشگری استان به آن توجه بیشتری داشته باشد.

دبیرعلمی سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری در بخش دیگری از سخنانش گفت: در جهان پیشرفت و توسعه‌ی در ابعاد گوناگون حوزه گردشگری از دل پژوهش ها ، از دید اندیشمندان و از دل اهل فن بیرون می‌آید و این بایسته (:مستلزم) برگزاری این گونه همایش‌ها است.

کریمی با اشاره به هدف‌گذاری این همایش در دو موضوع برندسازی حوزه گردشگری یا توریسم علمی و برندسازی حوزه‌ی گردشگری، توریسم سلامت افزود: ما نیاز داریم این دو حوزه را در استان کرمان تقویت کنیم. زیرا در برندسازی این حوزه در استان کرمان جزو ضعیف ترین هستیم. و این درحالی است که سکوی پرش ما در پیشه‌ی گردشگری استان کرمان در همین دو موضوع است.

جای خالی سازمان میراث‌فرهنگی در همایش گردشگری

سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری در شهرستان کرمان در حالی برگزار شد که همانند نشست پیشین، باز هم، هیچ نماینده ای از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشنده نبود و این موضوع بیانگر این است که مدیران و سرپرستان سازمان میراث فرهنگی زیاد گوش شنوایی نداشته و به نشست های تخصصی ارجی نمی گذارند و از آن ها نیز به گونه ی کامل پشتیبانی نمی کنند. در صورتی که می توانست این همایش با باشندگی مدیران سازمان میراث فرهنگی به شیوه ی بهتر و علمی تری برگزار شود. هر چند که یک باستان شناس از سازمان میراث فرهنگی نتیجه ی تازه ترین بررسی ها و کاوش های قلعه های دختر و اردشیر را ارایه داد.

همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری با برگزاری سه نشست تخصصی در سه سال گذشته توانسته است گوشه ای از دشواری ها و کاستی های پیشه‌ی گردشگری کشور و استان کرمان را بازگو کند و در دنباله‌ی کار نیازمند حمایت مدیران و سرپرستان استانی است. سومین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری در ساعت 5 پسین با گرفتن نگاره‌ای (:عکس) به رسم یادگاری به کار خود پایان داد. این همایش با کوشش‌های موسسه علمی، پژوهشی مهراندیشان ارفع و با پروانه (:مجوز)  ISC در سه سال گذشته برگزار شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05