لوگو امرداد
سانسور آوای نیایش در همایش گرامی‌داشت روز باغ ایرانی

بانوی معمار زرتشتی از جایگاه گیاه و خُنیا در اوستا گفت

بانوی معمار زرتشتی در دومین همایش بزرگداشت روز باغ ایرانی پیرامون جایگاه گیاه و خُنیاگری در اوستا سخنرانی کرد. همایشی که با سانسور در پخش آوای نیایش موبد مهربان فیروزگری روبه‌رو شد.
عنوان سخنرانی خوبچهر کشاورزی، کارشناس ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و هموند موسسه مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان در همایش بزرگداشت روز باغ ایرانی «خنیاگری اوستا در پره دییزه» بود. وی در گفت‌وگو با امرداد درباره انتخاب عنوان سخنرانی گفت: در این همایش بنا شد در باره‌ی جایگاه گیاه و موسیقی در اوستا سخنرانی کنم. عنوان سخنرانی که انتخاب کردم «خنیاگری اوستا در پره دییزه» است. پَرَه به معنای پیرامون و دَییزه به معنای چینه‌ای که دور باغ می‌کشیدند و پره ‌دییزه نام اولیه‌ی باغ ایرانی است. زیبایی، شکوه و ارزشمندی پَره َدییزه ایرانی در ادبیات تقدیس شده‌ی غربی‌ها پارادایس، پردیس، فردوس یا بهشت شناخته شد. خوبچهر کشاورزی در ادامه از جایگاه موسیقی در اوستا و پیوند آن با باغ ایرانی گفت: در بندهش آمده است که اوستا را با چنگ و بربط بخوانند. موبدان اوستاخوانی را همسرایی می‌کنند. همانگونه که گیاه در اوستا جایگاه داشته موسیقی نیز ارزشمند یوده است. موسیقی مقدس بوده و ما می‌توانیم بگوییم موسیقی ریاضی و نت‌دار از ایران برخاسته است. روح جهان در اوستا موسیقیایی و موزون است. زمزمه‌ی آب، صدای پرندگان و صدای برخورد برگ‌ها همگی نشان از ریتمیک بودن و نظم و ترتیب در باغ است. دیدگاهی باغ را به مانند سرود می‌داند. دیدگاهی نیز بر این باور است که خنیا و علم اوستایی باغ ایرانی را ساخته است. با علم و دانش اوستایی به ارزش گیاه و آب پی می‌بریم و این که با چه سازوکاری آب را به دست آوریم و مدیریت کنیم.

اعمال سانسور آوای نیایش در بخش «خنیاگری اوستا در پره دییزه»
خوبچهر کشاورزی، بانوی فرهیخته‌ی زرتشتی در بخشی از سخنرانی خود نما‌آهنگی با آوای نیایش موبد مهربان فیروزگری به نمایش گذاشت که آوای اوستاخوانی موبد فیروزگری سانسور شده بود و نما‌آهنگ در سکوت به نمایش درآمد. در پی این سانسور، خوبچهر کشاورزی در سخنانی ناخرسندی خود را از اعمال سانسور و بی‌احترامی به جایگاه باشندگان ابراز کرد.
بانوی زرتشتی، هموند موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان در ادامه از نام‌گذاری بیستم مهرماه به عنوان روز باغ ایرانی گفت: ماه مهر هنگامه‌ی آفرینش گیاه بر روی زمین و بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ است از این رو این روز را به نام روز باغ ایرانی نام‌گذاری کردیم.
وی به همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران با دومین همایش بزرگداشت باغ ایرانی اشاره کرد و گفت: 9 باغ ایرانی از جمله باغ شاهزاده ماهان کرمان، باغ فین کاشان، باغ پهلوان‌پور یزد، باغ دولت‌آباد یزد و باغ اکبریه بیرجند به شوند ویژگی‌هایی که هر کدام دارند ثبت جهانی شده است. از این رو کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در برگزاری این همایش همکاری کرده است.
دومین همایش بزرگداشت روز باغ ایرانی به کوشش موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان، پشتیبانی مجله ویلا و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، پنج‌شنبه 19 مهرماه 1397 خورشیدی در موزه‌ی امام علی برگزار شد.‌ موسسه مطالعاتی جهان باغ ایرانیان، موسسه‌ای مردم نهاد است و تلاش دارد روز باغ ایرانی را به ثبت ملی برساند.

0

1

2

انوشه منصوری دبیر موسسه مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان

انوشه منصوری دبیر موسسه مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان

4

5

نسرین فخری مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو

نسرین فخری مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو

خوبچهر کشاورزی، هموند موسسه مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان

مهندس خوبچهر کشاورزی، هموند موسسه مطالعاتی جهان‌باغ ایرانیان

خوبچهر کشاورزی

8

9

10

11

خوبچهر کشاورزیان از اعمال سانسور در پخش آوای اوستاخوانی موبد فیروزگری ابراز ناخرسندی کرد و باشندگان به پا ایستاده وی را تشویق کردند

خوبچهر کشاورزی از اعمال سانسور در پخش آوای اوستاخوانی موبد فیروزگری ابراز ناخرسندی کرد و باشندگان وی را تشویق کردند

13

ابوالحسن میرعمادی

14

 امیرعباس ابوطالبی مسوول مسابقه

15

20

16

17

18

19

000

00

فرتور از زینب مهدوی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. به وجود بانویی فرهیخته و میهن پرست چون شما خانم کشاورزی افتخار میکنیم .تندرست و شاد زیوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-26