انتخاب انوشه باستانی به عنوان بازرس اصلی این دوره از انجمن موبدان، دگرگونی نام انجمن موبدان تهران به انجمن موبدان ایران و دگرگونی برخی از مواد دیگر اساسنامه از دستاوردهای مجمع عمومی فوقالعاده و عادی سالیانه انجمن موبدان بود.
نشست دوم از مجمع عمومی فوقالعاده و عادی سالیانهی انجمن موبدان، سهشنبه دوم شهریورماه 1395 خورشیدی در محل انجمن موبدان برگزار شد. مجمع نخست پیرامون تصویب اساسنامهی جدید انجمن موبدان بود و در مجمع دوم به ارایهی بیلان مالی سالیانه، شنیدن گزارش بازرس، تصویب آن و انتخاب بازرس اصلی و جایگزین (:علیالبدل) پرداخته شد. «صیدی» به عنوان نمایندهی محترم وزارت کشور، موبدان، موبدزادگان و خانوادههای آنها نیز در این نشست باشنده بودند.
هیات رییسهی این مجمع، پروین شهزادی، مهرانگیز شهزادی، موبد مهربان پولادی، مهران سپهری و موبد مهراب وحیدی بودند. برپایهی انتخاباتی که میان هیاترییسهی تشکیلیافته صورت گرفت، مهرانگیز شهزادی فرنشین، پروین شهزادی جانشین فرنشین(:نایبرییس) و موبد مهراب وحیدی به عنوان دبیر هیاترییسه برگزیده شدند.
موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان پیرامون تغییر در نام انجمن موبدان تهران به انجمن موبدان ایران گفت: «انجمن موبدان در درازنای تاریخ به عنوان بالاترین مرجع دینی زرتشتیان بوده است. نام انجمن موبدان تهران به شوند(:دلیل) گردهم آمدن همهی موبدان و موبدزادگان سراسر ایران و همهی بهدینانی که آگاهیهای دینی و فرهنگی کاملی داشته و دینداری و دینداریشان به اثبات رسیده باشد و با رای باشندگان به نام انجمن موبدان ایران تغییر نام داد.»
در ادامهی این نشست که از ساعت 17 سهشنبه دوم شهریورماه آغاز شد، موبد محراب وحیدی بندهای اساسنامهی را خواند و اصلاحات صورت گرفته را بازگو کرد. گفت وگوهای بسیاری میان هموندان هیاترییسه، خانم صیدی نمایندهی وزارت کشور و باشندگان در نشست پیرامون اصلاحات اساسنامهی تازه صورت گرفت و برخی از بندهای آن با نظر پروین صیدی نمایندهی وزارت کشور، موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین هیاتمدیرهی انجمن موبدان تهران و دیگر هموندان این نشست تغییر یافت و تکمیل شد.
دگرگونیهای اساسنامهی جدید دربارهی موارد زیر بود. :
-مادهی یک اساسنامهی انجمن پیرامون دگرگونی نام انجمن موبدان تهران به انجمن موبدان ایران با برخاستن باشندگان به نشانهی تایید تصویب شد.
-برخی از موارد مادهی چهارم اساسنامه که پیرامون اهداف این انجمن و صدور« کارت شناسایی زرتشتی» به دیگر ارگانهای زرتشتی بود، نیز دگرگون شد.
– بخش هموندی(:عضویت) در فصل دوم اساسنامه نیز تغییر یافت. مورد چهارم این بخش به چگونگی هموندی همکیشان زرتشتی در این انجمن و داشتن یا نداشتن حق رای آنها اشاره کرد. بند چهارم بخش عضویت با این درونمایه تایید شد: «همکیشان زرتشتی با کمینه (:حداقل) 25 سال که کمینه مدرک آنها کارشناسی باشد و دینداری و دینباوری آنها مورد تایید مجمع قرار گرفته باشد، به درخواست خود یا هیاتمدیره یا مجمع پس از تایید به عضویت افتخاری در میآیند.»
– همانگونه که برپایهی سنت زرتشتی، اگر موبدزادهای دو نسل موبد نشد، نسل سوم نمیتواند به مقام موبدی برسد؛ از این پس نیز اگر موبدیاری دو نسل به موبدیاری پرداخت و دینداری و دینیاری آنها مورد پذیرش مجمع عمومی قرار گرفت، نسل سوم آنها به عنوان موبدزاده شناخته شود.
-تایید شجرهنامهی موبدزادگان نیز به خویشکاریهای(:وظیفه) هیاتمدیرهی انجمن موبدان در مادهی 11 اساسنامه نیز افزوده شد.
– برخی از مادههای پایانی اساسنامهی انجمن نیز با مواد اساسنامهی الگوی قانون وزارت کشور جایگزین شد.
در مجمع دوم این نشست موبد سهراب هنگامی خزانه دار انجمن گزارشی از درآمد و هزینههای انجمن موبدان و بیلان مالی را ارایه کرد. موبد هنگامی، هزینههای انجمن موبدان را 28 میلیون و 475 هزار و 800 تومان عنوان کرد که در صورت کم شدن هزینه از درآمدها، سودی برابر با 47 میلیون و 472 هزار و 597 تومان را نتیجه میدهد.
مهران سپهری بازرس اصلی انجمن نیز راهکارهایی را برای درآمدزایی و بهبود وضعیت کنونی عنوان کرد: «برای بهبود شرایط کنونی بهتر است بودجهبندی صورت گیرد. همچنین از آنجای که سود بانکی در حال پایین آمدن است و تنها درآمد انجمن موبدان سود بانکی و دهش است، منبع درآمد بهتر و مطمئنتری پیدا کرد.
در مجمع دوم این نشست انوشه باستانی با 17 رای از 20 رای بازرس اصلی این گردش از انجمن موبدان شد. مهران سپهری و مهرناز رستمیان از دیگر نامزدهای این انتخابات بودند. مهران سپهری با هشت رای بازرس جایگزین(:علیالبدل) شد.
نشست نخست انجمن موبدان به شوند به حد نصاب نرسیدن هموندان رسمیت نیافته بود و این دومین نشست این انجمن بود.
عکسهای این برنامه را در ادامه میبینید:
موبد اردشیر خورشیدیان فرنشین انجمن موبدان
نامزدهای بازرسی انجمن موبدان
هموندان هیاترییسه از راست: موبد مهربان پولادی، موبد مهراب وحیدی، مهران سپهری
فرتور از یسنا کیان است
1919
12 پاسخ
دگرگونی اصلی و مورد نیاز تغییر نام نیست! دگرگونی دیگری لازم است که خارج کردن موبدی از روند وراثتی است.
درود به انجمن موبدان ایران. شاید یک روز انجمن موبدان جهان بشود.
با تشکر از انجمن موبدان و با تهنیت به جامعه زرتشتیان ایران. انجمن موبدان ایران در چند سال گذشته با افزایش انسجام و همازوری داخلی و تلاش و کار فراوان توانسته اقتدار و جایگاه مینوی شایسته خود را در جامعه زرتشتیان و مراجع مدنی و قضایی کشوری بدست آورد. امید است که روزی این بالاترین مرجع دینی زرتشتیان انجمن موبدان جهان باشد. با آروزی موفقیت و همیاری برای بازرس جدید انجمن خانم انوشه باستانی نوه فرهیخته شادروان موبد شهزادی. اساسنامه در واقع قانون اساسی و مرجع حاکمیت انجمن است. پس از نزدیک به نیم قرن از اساسنامه اولیه انجمن موبدان، با تلاش هموندان هیات مدیره انجمن موبدان، این اساسنامه جامع و پیشرو منطبق بر نیاز روز و با الهام از اصول دین و آیین زرتشتی تدوین شد و حال به تصویب بالاتفاق مجمع عمومی رسید. در واقع دیگر موبدزادگی تنها انحصاری و ارثی نیست. با تعهد و استمرار، نسل دوم هر زرتشتی و فرزندش که در جایگاه موبدیاری خدمت کند، موبد زاده محسوب خواهد شد. موبدی منحصر به مرد نیست. هر زرتشتی که به نحو خدمات برجسته ای به دین و آیین زرتشتی نماید میتواند به عضویت افتخاری انجمن در آید.
از همه موبدان و موبدزادگان که دین و آیین را پاسداری میکنند سپاسگزاریم.
درود و سپاسی بیکران از این دگرگونی و تحول خردمندانه و شایسته.شاد باش
درود بر شما اقای مرادیان ولی اگر کمی پیش از گفتن حرفتون تفکر بیشتری بکنید میبینیدیکی از مهمترین عاملی که باعث شد کیش زرتشتی پس از چندهزار سال و پشت سر گزاشتن ان همه فراز نشیب امروزه به ماها برسه همین قضیه وراثتی بودن هست چون با این کار دین دست هر فردی نمیفتاد چه بسا ممکن بود اگر این قانون وجود نداشت افرادی با قصد پلید سعی در نابودی دین داشته باشند.شادباشید
آقای مرادیان اگر اساسنامه جدید را به دقت بخوانید راه برای موبد شدن همکیشان باز است. ولی باید ابتدا موبدیار شوند و نسل های بعد موبد خواهند بود.
از آقای دکتر موبد خورشیدیان ریاست فرهیخته انجمن موبدان سپسگزاریم
همکیش اصفهانی و همکیش کرمانی با درود و سپاس از پیامتان، ببخشید اگر دیر می نویسم. بنا بر تذکر شما همکیش اصفهانی "تفکر بیشتری کردم" اما متوجه نشدم که یک جمله ایی که در مورد دگرگونی مورد نیاز در زمان حال و قرن بیست و یکم نوشته بودم چه ربطی به "نقش و همتی که موبدان به طور سنتی و در طول تاریخ برای حفظ دین زرتشتی کشیده اند دارد"؟؟!! چطور شما از آن جمله متوجه شدید که "کارامدی این قانون وراثتی را در گذشته منکر شده ام"؟ درست می گویید این روش وراثتی در گذشته و در هزاران سال باعث می شد که دختران و پسران موبد در خانواده موبدان بزرگ شوند و تمام وقت از اداب و رسوم و آموزش خانواده بهره ببرند. اما امروز هم این روش عمل می کند؟ اگر بخواهم روشن تر بنویسم اینجانب برای این نقش موبدان به طور سنتی و در طول تاریخ بسیار احترام قائل هستم. در کودکی و نوجوانی شانس این را داشتم که با موبد رستم مهرگانی که موبد نرسی آباد بود و به محله امان و به خانه پدربزرگ و مادبزرگم می آمد، بزرگ شوم و چند سال پیش برای کاری پژوهشی بر "ساختار سنتی آموزش در خانواده های موبدان" با گوهر یزشنی همسر ایشان مصاحبه هایی در مورد چگونگی این روش های اموزشی داشتم. اما امروز کدام یک از ان روش ها عملی می شوند. اگر کسی می خواهد آن روش ها را زنده کند باید به گهنبار خانه پشت دبستان دینیاری برگشت و خانه های اطراف آن! پس ساختار سنتی دیگر عمل نمی کند اما اصرار داریم که وراثتی بودن آن را نگه داریم؟! بحث این است که امروز و در قرن بیست و یکم دگرگونی لازم چیست؟ اما همکیش کرمانی بسیار از مژدگانی اتان در مورد این که موبدیاری هم وراثتی شد سپاسگزارم! اگر یادداشت یک خطی ام را با دقت خوانده بودید فکر کنم که روشن بود که مشکل اصلی از نظر اینجانب موضوع "وراثتی" است! اگر می خواهید راه حلی پیشنهادی را برایتان بنویسم باید بگویم که امروز برای باز شدن راه موبدی برای هر کسی که بخواهد باید روش و روندی از نظر یادگیری متون و مراسم ها تعریف شود و هر فردی باید بتواند با گذراندن این مراحل "رتبه" و نام مخصوص خود را بگیرد (همان چیزی که به طور سنتی و در گذشته نیز انجام می شد). مثلا کسی که مرحله ایی از اموزشها را می گذراند و در مراحل اولیه، می تواند "موبدیار" باشد و تنها برخی مراسم ها را انجام بدهد و بنا بر تعریف دقیقی که باید به وجود بیاید فرد می تواند مراحل دیگر را نیز طی کند و عنوان مشخص را بگیرید. طبیعتا فرزند فردی که این مراحل را گذرانده است الزاما به خاطر شجره نامه اش نمی تواند ادعایی داشته باشد و باید مراحل را مانند هر فرد دیگری طی کند. همکیش کرمانی پرسشی دارم و ان این که ایا متوجه شدید که "موبدی که از نسل دوم موبدیار است" مراسمی برابر با "موبد از نسل موبد" را برای ورود به موبدی خواهد داشت؟؟ "خش و خیر پر"
جناب مرادیان
خواهش میکنم صادقانه پاسخ دهید.
آیا واقعا شما حاضر هستید که اگر یک زمین کوچکی هم مثلا در یزد داشته باشید، تولیت انرا به دست هرکسی بدهید؟.
خانم یا آقای موبدیار با درود، اگر بخواهم صادقانه پاسخ بدهم، باید بگویم که مقایسه تولیت یک زمین کوچک مثلا در یزد با ساختار ورود به سیستم روحانیت یک دین مقایسه سختی است! مگر خود شما که موبدیار شدید هر کسی نبودید؟ شما چه مراحلی را طی کردید تا موبدیار شدید؟ تا انجایی که به یاد دارم اولین گروه موبدیار در یزداین طور بود که هر کسی از هر محله ایی در کلاس ها شرکت کردند و بعد از گذراند مراحل؛ موبدیار شدند. شما چطور موبدیار شدید؟ علاوه بر این فرض کنید که فرزند من و فرزند شما بخواهند موبدیار شوند. فرق فرزند من با فرزند شما چیست؟ این که کدام می توانند وارد ساختار روحانیت شوند را شجره نامه اشان تعیین می کند؟ بهتر بود ساختاری تعریف شود که فرزند من با فرزند شما با فرزند یک موبدزاده هر سه بتوانند در کلاس هایی که تعریف شده است شرکت کنند و هر کدام توانستند مراحل مختلف و امتحان ها را طی کنند عنوان مربوطه را دریافت کنند. این که فرزند من یا فرزند شما یا فرزند یک موبدزاده امروز صلاحیت ورود به ساختار روحانیت را داشته باشند را شجرنامه مشخص نمی کند بلکه آموزش و یک ساختار درست آ»وزشی مشخص می کند.
ضمن احترام برای همه عزیزان من هم با آقای مرادیان موافق هستم که وراثتی بودن موبدی یا حتی موبدیاری درست نیست. "گیرم پدر تو بود فاضل، …" این هم که اگر دو نسل از خانواده موبدان موبد نشدند نسل سوم نمی تواند موبد شود هم انصاف نیست. فرزند چه گناهی دارد؟ بهتر است امروزه راهکارهای بهتر و تازه تری برای گزینش در نظر بگیریم. نه راهکاری که سه نسل لازم باشد بگذرد تا به درست و غلط آن پی ببریم! شاید آن زمان خیلی دیر باشد. بهتر است برای این گونه مسائل از فرهیختگان جامعه یاری بگیریم.