لوگو امرداد

آیین پرسه همگانی اسفندماه در یزد برگزار می‌شود

1 15آیین پرسه همگانی اورمزد و اسفندماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آرامگاه زرتشتیان یزد برگزار می‌شود.

پرسه همگانی اسفندماه با همکاری گروهی از انجمن‌های زرتشتیان یزد و انجمن موبدان یزد، دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1400 خورشیدی ساعت ۱۵ در آرامگاه زرتشتیان برگزار می‌شود.

خانواده‌های درگذشتگان می‌توانند برای هماهنگی و دریافت آگاهی از شیوه برگزاری پرسه، با دبیرخانه انجمن زرتشتیان یزد به شماره ۰۳۵۳۶۲۹۹۰۰۰ فقط در روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۳ تماس بگیرند.

هر هازمانی به باورها و آیین‌های خود زنده است و پایا و پویا می‌ماند. از آنجایی که در گاه‌هایی از تاریخ ایران، شمار درگذشتگان به شوند جنگ، بیماری و … بسیار بوده است،‌ برگزاری آیین پرسه برای تک‌تک آنان بسیار دشوار می‌شود. از این‌رو نیاکانمان با برگزاری دو پرسه همگانی در سال، درگذشتگان را یاد می‌کردند. اورمزد و اسفندماه که می‌شود یاد آن هزاران هزار فرزندی را گرامی می‌داریم که در دفاع از مرزوبوم ایران‌زمین از جان گذشتند و اکنون بخشی از این خاک اهورایی هستند. درود می‌فرستيم بر فروهر پاک سينه‌ سپركردگان نام ايران، بزرگی ايران، آبادی و آزادی ايران. زرتشتیان، هرسال اورمزد روز از ماه اسفند در گاهشماری زرتشتی برابر با بیست و پنجم بهمن‌ماه خورشیدی، به یاد جانباختگان نبرد قادسیه پرسه همگانی برپا می‌کنند.
«پرسه» از ریشه «پرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. در آیین پرسه، دوستان و خویشان برای پرسیدن چگونه بودن بستگان و نزدیکان تازه درگذشته به دیدارشان می‌روند و برای کسی که درگذشته آیین یادبود برگزار می‌کنند و یادش را گرامی می‌دارند. در آیین نیاکانی، همپرسگی با خانواده‌ی درگذشتگان سفارش شده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-27