لوگو امرداد
چهارمین نمایشگاه نقاشی هنرجویان استاد شبنم رازی‌شریف برگزار شد

نواخته شدن ساز ۸۰۰۰ ساله تنبور، در گالری آیریک

نواخته شدن ساز تنبور از سوی سیده‌غزل شفیعی نوازنده و مدرس این ساز زیبا درآیین گشایش چهارمین نمایشگاه گروهی نقاشی هنرجویان استاد شبنم رازی‌شریف، سبب کنار هم قرارگرفتن هنرهای موسیقی و  تجسمی و گیرایی بیشتر این هنرهای زیبا در نمایشگاه نقاشی شد و تشویق بازدیدکنندگان را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری امرداد و به‌گفته‌ی نرگس صافی خبرنگار و عکاس گالری آیریک، تنبور یکی از کهن‌ترین سازهای زهی ایرانی است و دیرینگی نزدیک‌به ۸ هزارساله دارد. مهارت‌های ساختن و نواختن ساز تنبور ایرانی زبانزد اهل موسیقی سنتی در ایران و حتا بیرون از مرزهای کشور ماست. در این ساز، ۲ یا ۳ سیم و ۱۴ پرده روی دسته‌ای بلند قرار گرفته‌ است و سپس به کاسه‌ای می‌رسند. تنبور یا تنبوره دسته‌ای بلندتر از سه تار دارد و با ضربه‌ی انگشتان دست به صدا درمی‌آید. همچنین نسبت به سه‌تار، دارای کاسه‌ای بزرگتر با انحنایی بیشتر دارد.

تنبور، دوتار محلی و سه‌تار از یک خانواده به‌شمار می‌روند به علت آنکه هر سه با انگشت(ناخن) به صدا درمی‌آیند. به باور پژوهشگران موسیقی، این ساز زهی ایرانی ، جنبه‌ای عرفانی و حماسی دارد. این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده می‌شود. تنبور در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون، نام‌ها و شکل‌های متفاوتی به خود دیده است. شماری از متخصصین حوزه‌ی موسیقی، تنبور را سفیر فرهنگی ایران می‌دانند.

آیین گشایش نمایشگاه روز آدینه ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ساعت ۱۶:۳۰ در گالری آیریک برگزارشد.

سبک و تکنیک هنرجویان حاضر در نمایشگاه اکرولیک، رنگ روغن و میکسمدیا روی بوم و رده سنی هنرجویان از ۱۰ سال تا ۶۵ سال است.

هنرجویان باشنده (:حاضر) در این نمایشگاه:

ارمغان قاسمی، اعظم مراد، آیلار نجفی، آیدا آزوره، پروانه صدقی، پریا کردستی، دینا محبوبی ، رونیا محب‌زاده، رها بیاناتی، سارا حق‌دل، سارا موسوی مطلق، ساناز گلبابائی اصل، سمیرا زیویار، سوگند میرزای فشمی، سولماز حسین‌زاده، شایلین شراهی، شراره اشتری ، شیوا حاجی‌بابا ، فاطمه مصلح، فرناز روحی سار، لیلا محمودآبادی ، مبینا سادات صالحی، محدثه سادات فرزانه، مریم بور‌بور، مریم زرنوشه، مریم قربانی، مینا قلی پور، نیوشا جلیلوند، هانیه دزفولی و یاسمین عبدالملکی

شبنم رازی‌شریف، مدرس این هنرجویان درباره این نمایشگاه گفت: آرمان از برگزاری این نمایشگاه ایجاد انگیزه و تجربه در هنرجویان و کارآفرینی و امکان نمایش و فروش آثار، در محیط گالری است.

در این نمایشگاه ۵۱ اثر از۳۲ هنرمند در اندازه‌های گوناگون به نمایش گذاشته شد.

 

زمان بازدید و نشانی نمایشگاه:

از ۲۳ تا ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰

همه روزه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰

تهران، اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش خیابان وفاآذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه ۳، واحد۱۰۲، گالری آیریک.

2n

9n

12n

6n

4n

3n

5n

10

7n

11n

1353

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06