لوگو امرداد

موبد موبدان دستور بزرگ پارسیان هند درگذشت

موبد موبدان، دَستور بزرگ هازمان زرتشتیان هند، کیخسرو دستورمنوچهر جاماسپ آسا، در لندن درگذشت.

دَستور بزرگ کیخسرو جاماسب‌آسا بیش از 60 سال در انجمن آتش ورهرام ، با دیرینگی 124 سال، در بالاترین جایگاه دینی به هازمان زرتشتیان پارسی هند خدمت کرده است. وی نخستین موبد موبدان پارسی بود که به این مدت طولانی در جایگاه دینی خدمت کرده است.

روانشاد موبد موبدان کیخسرو جاماسب آسا در مصاحبه‌ای در سال 2006 میلادی در جشن پنجاه سال دَستوری، گفته بود: از سال 1956 میلادی به یاد می‌آورم که ودا دورتجی کای هیروسو من را در این جایگاه مینوی گماشت، هرگز تصور نمی‌کردم که به این مدت طولانی افتخار خدمت به هازمان را داشته باشم. این دوران مسرت‌بخش و افتخارآمیزی بوده و کارهای بیشماری در این دوران انجام شده است.

دَستور بزرگ کیخسرو جاماسب آسا در خانواده‌ای از موبدان برجسته‌ی علمی زاده شده است. پدرِ پدربزرگ وی، دستور صاحب جاماسبی جاماسب آسا، بیش از 100 سال پیش، آتش ورهرام در انجمن بمبیی به تخت نشاند.

هازمان پارسیان هند، یک پژوهشگر نامدار و برجسته، یک پیشوای دینی را از دست داده است. موبد موبدان کیخسرو دستورمنوچهر جاماسپ آسا، 11 ماه مارس 1932 در بمبئی زاده شد. او دانش‌ آموخته‌ در رشته اوستای پهلوی از کالج سنت شایور در بمبئی بود و پس از آن، در سال 1966، دکترای خود را در فلسفه از دانشگاه بمبئی به دست آورد.

او در سوم اکتبر سال 1956 به عنوان موبد موبدان انجمن آتش بهرام  برگزیده شد و همچنان این جایگاه مینوی را تا زمان مرگ خود ادامه داد. اندکی پس از آن، او بیش از سه دهه به عنوان استاد افتخاری در دانشکده سنت کازور فعالیت کرد. همزمان، او 10 سال سرپرست آموزش و تربیت موبدان در مدرسه‌ی زرتشتیان بمبئی شد و همچنین به عنوان مدرس ارشد در مدرسه‌ی ملا فیروز در بمبئی نیز خدمت کرد.

دَستور بزرگ کیخسرو جاماسب آسا، در بورس تحصیلی اروپا استاد مطالعات ایران بود. وی به زبان‌های آلمانی و فرانسوی تسلط داشت. همچنین به عنوان استاد مهمان در موسسه آسیا دانشگاه پهلوی سابق در شیراز خدمت کرده است.

کتاب‌های علمی زیادی به نام او به چاپ رسیده است. مهمترین انتشارات او عبارتند از پازند متن Aogemadaeca: Vaetha Nask و Pursishniha و شماری از نوشتارهای آموخته شده‌ی وی در مجله‌های بین‌المللی علمی منتشر شده است. صدها پسر از خانواده‌های بزرگان دینی، تحت اقتدار دینی وی، سدره‌پوش و یا نوزوت شدند.

در طول سال‌های زیادی که او دَستور انجمن آتش ورهرام بود، جامعه را در مسیر سنت‌ها و باورهای زرتشتی رهبری کرد و اعتقادات و رفتارهای ایمان اشو زرتشت را حفظ کرد. او به طور پیوسته نیازهای هازمان برای بزرگداشت اعتقادات و رسوم مذهبی آنان حمایت کرده است. دَستور کیخسرو جاماسب آسا پیوسته و استوار بر این باور بود که حفظ سنت‌های اجتماعی و مذهبی هازمان و نگهداری از نهادهای مذهبی مانند نیایشگاه‌ها، آتشکده‌ها، دخمه‌ها و نماد‌ها مذهبی، تنها راه زنده نگهداشتن ایمان در این دوران است.

موبد موبدان کیخسرو جاماسب آسا بامداد دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1398 خورشیدی برابر با 20 ماه می 2019 میلادی در سن 87 سالگی دیده از جهان هستی فرو بست و به هماروانان پیوست. از وی همسر، پسر و دخترش به یادگار ماندند.

امرداد درگذشت موبد موبدان کیخسرو منوچهر جاماسپ آسا را به هازمان زرتشتی آرامش‌باد می‌گوید.

کیخسرو دستورمنوچهر جاماسپ آسا موبد موبدان هند در موسسه مطالعات زرتشتی در لندن، جولای 2018

کیخسرو دستورمنوچهر جاماسپ آسا موبد موبدان هند در موسسه مطالعات زرتشتی در لندن، جولای 2018

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. ایرستنام اوروانو یزمییده، درود به روان و فروهر تابناک این موبد فرهیخته. چیزی که در نوشتار از قلم افتاده نقش ایشان در گردآوری گنجینه ۵۷ جلدی دستنویس های اوستا و پهلوی، مؤسسه آسیایی دانشگاه شیراز در زمان ریاست روانشاد دکتر فرهنگ مهر است. زرتشتیان ایران هرآنچه از دستنویس های اوستا و نویسه های پهلوی باقی مانده و از آتش کینه جان به در برده بود را به هند میفرستادن تا در نزد پارسیان حفظ شود. خاورشناسان اروپائی در یک دوره دویست ساله با زحمت بسیار موفق شده بودن از روی بخش هائی از این دستنویس ها که در اختیار خانواده های مختلف پارسیان بود، رونوشت تهیه کنند. با حمایت مستقیم و نظارت و بودجه حکومت وقت، دستور دکتر کیخسرو جاماسب آسا هر بار یکی از این نسخه ها را از خانواده های پارسی به امانت میگرفت با خود به ایران می آورد و در موسسه آسیایی دانشگاه شیراز دکتر ماهیار نوابی و دکتر محمود طاووسی از این دستنویس ها تصویر و رونوشت تهیه میکردن. در نهایت پس از گردآوری و رونوشت از تمام این 51 نسک، در یک دوره 57جلدی روی کاغذ گلاسه در شمارگان محدود منتشر شد و اینگونه بخش بزرگی آثار مکتوب برجای مانده از ایران پیش از اسلام در یک مجموعه نفیس گردآوری شد. نسخه های اصلی شمار زیادی از این دستنویس ها امروزه در مؤسسۀ خاورشناسی کاما در بمبئی نگهداری می‌شود و بخش‌های دیگر آن متعلق به کتابخانه دستور مهرجی رانا در شهر نوساری و کتابخانه دانشگاه کپنهاک است.

  2. روانش شاد باد . ايريستنام اوروانو یزمئيده یا اشه اونام فره وشيو .

  3. ایریستنام اوروانو یزه مئیده یا اشااونام فره وشیو.برروان و فروهر پاک در گذشتکان درود باد.به روان پاک دستورکیخسرودستور منوچهر جاماسپ درود باد.روانش شاد و بهشت برین جایگاهش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09