لوگو امرداد
در محل آرامگاه زرتشتیان شیراز

برگزاری واپسین چَهره‌ی گهنبار در شیراز

واپسین چَهره‌ی گهنبار سال به کوشش کمیسیون دینی انجمن زرتشتیان شیراز در فضای باز آرامگاه زرتشتیان این شهر برگزار شد.

پس از دو سال برگزاری مجازی این آیین در پی همه‌گیری بیماری کرونا، واپسین چَهره‌ی گهنبار، امسال در حالی به گونه‌ی حضوری برگزار شد که ساعتی پیش از آغاز مراسم، پاکسازی آرامگاه با همازوری شماری از همکیشان شیراز انجام شده بود. حال‌وهوایی وصف ناشدنی از گردهمایی دوباره‌ی همکیشان احساس می‌شد. در هوایی آفتابی همراه با نسیمی دلنشین، شوروشادی در میان باشندگان نویدبخش روزهایی خوش در سال جدید را می‌داد. به اندازه‌ای باشندگان از دیدن همدیگر به ذوق و شوق درآمده بودند که انگار سال‌ها از هم دور بودند، آنقدر حرف برای گفتن داشتند که پایانی نداشت، آنقدر لبخند از پشت ماسک‌ها به هم پیشکش کردند که از شمارش خارج بود، آنقدر حال دل همه خوب بود که دوست داشتی مراسم و گردهمایی تا شب به درازا بکشد.

این برنامه از ساعت 11 و 30 دقیقه‌ی بامداد آدینه 27 اسفندماه 1400 خورشیدی با اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی آغاز شد و در ادامه نیز هوشنگ اسفندیاریان، سخنگوی انجمن زرتشتیان شیراز به گزارش «گاه‌تاگاه» آن انجمن پرداخت تا باشندگان از واپسین کارها و تصمیمات انجمن از گهنبار پیشین تاکنون آگاهی پیدا کنند. یکصدوهفدهمین شماره «پیام سبز» نشریه داخلی انجمن زرتشتیان شیراز میان مشترکان پخش شد. در ادامه شبنم پوردهی فرنشین کمیسیون ورزش با دعوت از خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، لوح‌های یادبود برترین‌های جام سده‌ی امسال را به برگزیدگان باشنده در مراسم پیشکش کرد. در پایان خسرو قدس از تلاش‌های کمیسیون‌های سه‌گانه‌ی انجمن در برگزاری مراسم و برنامه‌ها قدردانی کرد و با شادباش فرا رسیدن نوروز باستانی از همکیشان خواست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مقررات راهنمایی و رانندگی نوروز را با تندرستی پشت سر بگذارند. پذیرایی با لرک، سیروگ، حلوا و میوه (به گونه‌ی بیرون بر) نیز پایان بخش این آیین بود.

ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. در باور سنتی زرتشتیان، زمان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی پروردگار و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

17 12

12 16

14 14

15 13

13 16

15 13

16 12

18 11

30 6

31 4

32 5

34 4

19 10

20 10

21 9

22 8

23 6

24 6

25 6

26 6

27 7

28 5

29 6

فرتور از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06