لوگو امرداد
بیان دیدگاهی تازه در سخنرانی سازمان زنان زرتشتی تهران

می‌توان در سالمندی زندگی را از نو ساخت

شعار سال ۲۰۱۹ سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی سالمند، فرصت های برابر برای همه سنین انتخاب شد که هشداری برای همه سیاستگذاری ها به ویژه سیاستگذاری اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. مهم‌ترین مشکل در بخش سالمندی عدم برنامه ریزی است پس باید هر چه سریعتر برای رفع نیازهای آنان تدبیر اندیشید تا دسترسی فرصت‌های برابر برای همه‌ی آنان طبق شعار جهانی امکان‌پذیر شود. ما براین باور هستیم که می‌توانیم در سالمندی زندگی را از نو بسازیم و کاری کنیم که دوره سالمندی برای افراد همانند دوران کودکی شود؛ اما این بار به دلخواه وی شرایط طوری رقم بخورد که تاکنون آرزویش را داشته است.

سخن بالا بخشی از سخنرانی دکتر افسر افشارنادری، مشاور فرهنگی خانواده است که بنا دارد با نگاهی نو به آینده‌ی سالمندی معنا ببخشد. وی در ادامه گفت: مهمترین چیزی که هر سالمندی نیاز دارد توجه و شنیده شدن است؛ ترحم و دلسوزی نیست. سالمندی با تحلیل رفتن قوای جسمانی و روحی تعریف پیدا می کند، فقدان کار و شغل، سلامتی، نشاط، حضور فرزندان، انرژی، خواب در شماری از سالمندان، مهارت های عملکردی و… شروع سالمندی را نشان می دهد. سالمندی به سن نیست و سالمندانی هستند که توانایی و فعالیت‌های خوبی از خود نشان بدهند. طبق تحقیقات، سالمندی از سن ۶۵ سالگی آغاز می شود و به سه دوره ۶۵ تا ۷۵ سالگی (سالمند جوان)، ۷۵ تا ۸۵ سالگی(سالمند پیر) و ۸۵ به بالا (کهن سال) بخش می‌شود.

ویژگی‌های سالمندی را باید از دوران دبستان به بچه‌ها آموخت و در این باره به کودکان آموزش داد و چنانچه این کار را از امروز آغاز کنیم بی‌گمان نگاهمان در آینده نه چندان دور، به سالمندی نگاهی دیگر خواهد شد. سالمندی بیماری نیست که فقط عده‌ای از افراد را تهدید کند بلکه بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی هر انسان است و همه با آن روبرو خواهند شد.

در اسناد ملی سالمندی در ایران، برنامه‌ریزی توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در نظر گرفته شده که این هم خود یک مشکل حل نشده باقی مانده و هر دو دستگاه خود را متولی سالمندان دانسته و دعواهایی از این دست هیچگاه تمامی نداشت و مانع بزرگ برای پیشبرد کار جدی است. در سال ۱۳۸۵ تعداد جمعیت سالمندان در ایران ۵ میلیون نفر بوده، در حال حاضر این تعداد به ۹ میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پنجاه سال آینده ۳۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل دهند. سالمندان نیازمند خدمات ویژه‌ای از نظر بیماری‌ها، پیشگیری‌ها، بهداشت، رفاه هستند. در بیشتر کشورهایی که با پدیده سالمندی روبرو هستند برنامه‌های خاصی نیز تدارک دیده شده که به سالمندان و نیز به دیگر اعضای جامعه که در ارتباط با سالمندان هستند آموزش می‌دهند  و در نتیجه زندگی سالمی را به افراد آموخته و مرحله‌ی ناتوانی را به تعویق انداخته و آنها را از زندگی بهینه برخوردار می‌سازند.

در کنار همه این موارد ضعف نظام تامین اجتماعی فراگیر برای این قشر از افراد جامعه موجب می‌شود که در این حوزه همواره نگرانی‌هایی در تمامی حوزه ها به چشم بخورد و روز به روز با افزایش جمعیت آنان، بر شدت این نگرانی‌ها افزوده می‌شود.

در ماده ۲ مصوبه قانون برنامه سوم توسعه، بر امکان حضور سالمندان در جامعه، بر تامین حداقل نیازهای اساسی آنان، افزایش احترام آنها در خانواده و جامعه و تقویت شان و منزلت آنها تاکید شده است.

دربند ۷ و ۱۵ سیاست های کلی جمعیت در تکریم سالمندان بر اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب و مراقبت‌های جسمی و روحی و عاطفی آنان تاکید می‌شود.

در ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه بر مناسب سازی اماکن و معابر تاکید شده و گفته می‌شود که محیط باید برای سالمند مناسب باشد و محیط اجتماعی باید بستر را برای حضور سالمند فراهم کند، شاخص مناسب سازی محیط این است که سالمند و معلول در محیط احساس امنیت کنند و خطرات برای این افراد به حداقل کاهش یابد.

بنیاد فرهنگ سالمندی از ابتدای سال ۹۸ با مجوز وزارت کشور کار خود را آغاز کرد، این بنیاد به دنبال این فرایند است تا بتوان با داشتن مجموعه‌ای ملی، بین المللی، پویا و سرآمد در حوزه‌های سالمندی به مددجویان خود که سالمندان هستند خدمات چندگانه ارائه دهد.

هدف بنیاد این است  که سالمندان زندگی زیست نشده را تجربه کنند به این معنا که فرد به زندگی که آرزوی انجام آنها را داشته اما به دلایلی انجام نشده دست یابد. بنیاد تلاش می‌کند که آرامش سالمندان را ارتقا داده و کمک کند تا زندگی نزیسته خود را فارغ از هر دغدغه‌ای دوباره آغاز کنند.

نخستین گام در این راه به راه اندازی مراحل زندگی مجدد است یعنی به آنها آموزش داده شود که مرگ پایان زندگی نیست بلکه تعویض دنیاست پس سالمندی را با شناسنامه مجدد از نو با برگ های سفید آغاز کرده و مانند کودکان به سالمندان نیز حق انتخاب زندگی دهیم.

نخستین مرحله آموزش سالمندی، حقوق شهروندی، مطالبه گردی کارت بهداشت و کارت سلامت با همه موارد رفاهی است. ازدواج، اشتغال و تفریح آن چیزی است که به سالمندان کمک می کند تا انزوا و گوشه نشینی را کنار گذاشته و زندگی دوم خود را به خوبی شروع کنند. در همین راستا راه‌اندازی تورهای گردشگری برای سالمندان یکی دیگر ازاهداف بنیاد است.

قدم بعدی ارائه خدمات پزشکی، پرستاری، بهداشتی و درمانی، خدماتی، حقوقی و تفریحی در شهرک سالمندی یا شهرک دوستدار سالمندی است. یکی از برنامه‌های بنیاد، ایجاد شهرک سالمندی برای سالمندانی است که نیاز به همراه یا پرستار دارند تا به آنها خدمات ارائه دهد. این شهرک می‌تواند برای جوانان زیادی نیز شغل ایجاد کند مثل کارگاه مد و پوشاک ویژه سالمندان.

نگاهی نو به آینده‌ی سالمندی در ایران عنوان سخنرانی دکتر افسر افشار نادری در نشست کارشناسی سازمان زنان زرتشتی بود که دوشنبه چهارم آذرماه 1398 خورشیدی به انجام رسید.

سخنرانی ماهیانه‌ی سازمان زنان زرتشتی به کوشش کارگروه طرح حساس، نخستین دوشنبه‌ی هر ماه از ساعت 10 در جشنگاه خسروی برگزار می‌شود و باشندگی در این نشست آموزشی برای همه‌ی همکیشان (آقایان و بانوان) آزاد و رایگان است.

1

دکتر افسر افشارنادری، مشاور فرهنگی خانواده

دکتر افسر افشارنادری، مشاور فرهنگی خانواده

2

3

4

5

6

7

9

10

فرتورها از سازمان زنان زرتشتی رسیده است.

6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. یکی از هزاران راه در پیش روی سالمندان را در زیر معرفی می کنم. اما این راه را تا امتحان نکنی، درکی از آن نخواهی داشت، و گفته های من برای تو بی ارزش جلوه خواهد کرد. وقتی یاد گرفتی با چرتکه کار کنی؛ شاید دیگر آن را رها نکنی.
    می توان کلاس های آموزش چرتکه برای سالمندان دائر نمود. آنها به خوبی می توانند به نوه های خود آموزش بدهند. در لحظاتی که با چرتکه جمع و تفریق های تمرینی را انجام می دهی؛ ذهن تو درگیر فعالیتِ گسترده ای می شود؛ که ورزش پرتوانی برای باروری ذهن و برقراری ارتباط های جدید نرون ها خواهد بود. آموزش آن برای کسانی که بتوانند تا هزار را بشمارند؛ و اعداد یک؛ دو؛ و سه رقمی را بخوانند و بنویسند، مقدور خواهد بود. شناختن اعدادِ تا هزار تنها پیش نیاز آموزش چرتکه می باشد. آموزش آن برای بزرگسالان در کمتر از 10 دقیقه عملی است. اما برای انجام سریع جمع و تفریق نیاز به حداقل 10 ساعت تمرین با چرتکه و زیر نظر یک استاد می باشد. خرید چرتکه با قیمت کمتر از 40 هزارتومان به هر تعداد قابل انجام است. هدف می تواند برگزاری مسابقات چرتکه برای بچه ها؛ و حتی بزرگسالان باشد.

    1398/09/05 سه شنبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25