لوگو امرداد
دیدنی‌های جلفا (بخش 1)

جلفا؛ گنج‌خانه‌ای از تاریخی کهن

شهر جلفا  گستره‌ای از نشانه‌های تاریخی و چشم‌اندازهای بی‌مانند طبیعی است. سازه‌های تاریخی بسیاری مانند کاروانسرای خواجه‌نظر، پل تاریخی ضیا‌الملک که گفته می‌شود بازمانده‌ی روزگار اورارتویی بوده و در دوره‌های گوناگون مرمت و سرانجام   پل ضیا‌الملک نام گرفته است. کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان، کلیسای ننه‌مریم، پل فلزی یادبود سه مرزبان ایرانی و همچنین ژئوپارک ارس از جاذبه‌های گردشگری این گستره به‌ شمار می‌رود.

گرمابه تاریخی جلفا که اکنون به موزه‌ی جلفا دگرگونی کاربری داده است، با توجه به مایه‌ور‌بودن (:غنای) شهر جلفا چه از دید تاریخی و چه از دید جاذبه‌های طبیعی باعث شده که شماری از آثار و اسناد در این موزه گردآوری شود. این آثار دربردارنده‌ی روزنامه‌ها و نشریه‌های آن زمان، نامه‌نگاری‌های مربوط به آن منطقه، آثار و زیورآلات مردم بومی منطقه و همچنین به شوند دارابودن طبیعت سرسبز و وجود جانوران گوناگون در بخشی از این موزه نمونه‌های خشک‌شده (:تاکسیدرمی) جانوران آن گستره به نمایش گذاشته شده است.

در بخشی از این موزه یادمان‌ها‌ی جانباختگان و مرزبانان مربوط به پل آهنی را و دیگر آثار در پیوند با تاریخ و فرهنگ این منطقه از کشور که در دسترس بوده است در این موزه به نمایش درآمده است.

جلفا در جنوب ساحل رود مرزی ارس، ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز، ۶۵ کیلومتری شمال مرند و ۱۳۵ کیلومتری شمال باختری ورزقان در استان آذربایجان شرقی جای دارد.

33 3

73 1

78 1

77 1

72 2

0 5

3 15

4 14

10 8

74 1

34 3

17 2

یادمان جانسپاری سه مرزبانایرانی در شهر جلفا

شهریور 1320 هنگامی‌که متفقین تصمیم به اشغال ایران می‌گیرند، سه مرزبان دلیر وظیفه‌ی پاسداری از مرزهای شمالی ایران را بر دوش داشتند. پس از آنکه ارتش روس برای ورود به خاک ایران به پل فلزی جلفا نخجوان که در واقع تنها و بهترین جای گذراز رود پرخروش ارس در این ناحیه است نزدیک می‌شود، پایداری دو روزه‌ی این سه دلاور آغاز می‌شود. این مرزبانان دلیر مرزهای ایران را با اشراف به پل دو روز تمام لشکر تا بنِ دندان مسلح روس را زمین‌گیر می‌کنند و روس‌ها نیز که چاره‌ای جز گذر از همین پل نداشتند، نمی‌توانستندبا توپخانه‌ی سنگین به آنسوی پل حمله کنند. در پایان پس از جان‌سپاری دلاورانه‌ی ژاندارم سرجوخه ملک‌محمدی، سید محمد راسی هاشمی و عبدالله شهریاری ارتش روس وارد خاک ایران می‌شود. پایداری دلیرانه‌ی این سه سرباز چنان تاثیری بر ارتش متجاوز گذاشت که پیکر آنان در همان محل مقاومت با احترام با خاک سپرده شد.

76 1

75 1

71 3

23 3

پل ضیاالملک

20 2

کاروانسرای خواجه‌نظر

30 2

کلیسای چوپان

9 11

16 3

24 2

22 3

کلیسای سنت استپانوس

12 7

26 3

28 2

13 5

11 8

کلیسای سنت استپانوس یا استپانوس مقدس، از دید دیرینگی، مهرازی، جایگاه  و اهمیت از ویژه‌ترین کلیساها در ایران و حتی جهان به‌شمار می‌رود. هرساله دریکی از روزهای شهریور شماری از مسیحیان ایران و  دیگر کشورهای جهان در این کلیسا گرد آمده و به نیایش می‌پردازند.

19 2

15 3

32 2

31 2

فرتورها از فرهاد رهبری است.
6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05