لوگو امرداد
فرجاد رفیعا طراح لوگوی تازه‌ی امرداد:

لوگوی امرداد، آمیزش هنر و فرهنگ کهن ایران

لوگوی امرداد، طراح: فرجاد رفیعا

امرداد با وجود فرازو‌نشیب‌ها بیست ساله شد و خواست امردادیان یادآوری دو دهه کوشش و پایداری همکاران، همراهان به‌ویژه پشتیبانی خوانندگان با برپایی جشنی یا بزرگداشتی بود که با وجود دشواری‌های اقتصادی که گریبان همه‌ی بخش‌های فرهنگی به‌ویژه نشریه‌ها را گرفته است شدنی نبود و نیست.

فرجاد رفیعا یکی از همراهان امرداد از چندی پیش پیشنهاد تغییر لوگو را مطرح کرد و با موافقت امرداد طراحی آن‌را آغاز کرد. هم‌زمان با سالروز بنیادگذاری امرداد و به همین بهانه طرح نوین لوگو بر تارک هفته‌نامه نقش بست تا از سوی امرداد و به خجستگی بیست ساله شدنش این دگرگونی را به خوانندگان همیشه همراه پیشکش کنیم.

آنچه فرجاد رفیعا درباره‌ی طراحی لوگوی تازه به امرداد گفت در دنباله آمده است:

 لوگویی که نزدیک به دو سال پیش طراحی کردم، شخصی بود. می‌خواستم برای پسرم لوگویی طراحی کنم که با تاریخ ایران ارتباط داشته باشد. لوگوی اصلی نمادی از آمیزش هنر و فرهنگ دوره‌ی هخامنشی و ساسانی است. از آن‌جا که به هفته‌نامه‌ی امرداد دلبستگی دارم تصمیم گرفتم در صورت موافقت دوستانم در امرداد تغییری در لوگوی پیشین بدهم. سپس با الهام از لوگویی که پیشتر یاد کردم طرحی نو برای امرداد در ذهنم شکل گرفت و با بهره‌گیری از نمادهای امردادامشاسپند این طرح پایانی شد.

طراح لوگوی تازه امرداد از طرح‌های  برجای مانده از فرهنگ ایران باستان الهام گرفته است

یکی از اِلمان‌های لوگوی امرداد، گیاه سبزی است که به شکل دایره کار شده است. این برگ، از طرح کاشی دوره ساسانیان گرفته شده است. طراح آرم دانشگاه تهران هم از همین کاشی که مربوط به دوره‌ی ساسانی است، استفاده کرده است. برگی که در لوگوی امرداد دیده می‌شود، رشته‌ای دایره‌ای است. آن حلقه، رشته‌ای طولانی است که برگ‌ها در آن تکرار شده است. منظورم این بوده که «امرداد» نگاهبان واقعی فرهنگ ایران است. گویا در گذشته، این حلقه معنای  پای‌بندی به «پیمان» داشته است. رنگ سبز آن هم رنگِ رویش و گیاه است.
در لوگو نشان فروهر دیده می‌شود. خود فروهر پیچیدگی‌های خاصی دارد که نمی‌شد گرافیکی‌اش کرد. باید ساده‌تر از یک طرح گرافیکی می‌بود. آن‌چه در نهایت طراحی کردم فروهری است که در نقش‌های تخت جمشید دیده می‌شود. بُز بال‌دار (یا قوچ بال‌دار) آرم هم برگرفته از هنر هخامنشی است.

حلقه‌ای که نماد پیمان در فرهنگ ایرانی  است و از نمادهای الهام‌بخش در لوگوی امرداد است

هنگام درست کردن لوگوی امرداد، از هر فونتی که استفاده می‌کردم با طرحی که در ذهن داشتم هماهنگ نبود. فونت‌ها و شکل‌های دیگر، آن اندازه سنگین و باشکوه نبود که به کارم بیاید.
پایین لوگو، نقشی سنتی است که برگرفته از هنر ایران در دوران اسلامی است. از این نقش به‌گونه‌ای استفاده کرده‌ام که در میانه‌ی آن تصویری از قلب می‌آید و منظور از آن «مِهر» است. به سخن دیگر، هنری است که با مِهر آمیخته شده. از رنگ قهوه‌ای دور «امرداد» باید یاد کنم که اشاره‌ای است به خاک سرزمین‌مان، ایران.
بالای لوگو هم نام «امرداد» به زبان اوستایی آمده است. نام فارسی «امرداد» با شکلی که در آرم پیشین امرداد بود، یکی است. نخواستم شکل نوشتاری آن را تغییر بدهم تا به ذهن‌ها آشنا بیاید.
برای من مهم بود که بتوانم لوگویی برای امرداد طراحی کنم که شکوه فرهنگ ایران را نشان دهد و نگهبانی «امرداد» از این فرهنگ را.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

5 پاسخ

  1. درود و سپاس بی‌پایان از هنرمند گرانمایه جناب فرجاد رفیعا که با مهر و پشتکاری ستودنی لوگوی تازه را به امرداد پیشکش کردند. امیدوارم دیرزیوند، شادزیوند و به کامه‌زیوند.

  2. اقای رفیعا ، سعی کرده همه تاریخ کهنسال ایران را در یک طرح جا ساز کرده و یک جا به امرداد پیشکش کند ، لو گو باید ساده ، همه فهم و بیانگر زمینه کاری صاحب آن را نمایش دهد ، بز بالدار ، فروهر ، امرداد ، ارتباط منطقی بین این المان ها وجود ندارد ،

    1. هم میهن گرامی! نقش های فروهر،شیر بال دار ،بز بال دار،گاو بال دار،عقاب (سیمرغ)بال دار و …… بر روی دیوارها،تالارها،سرستون ها و پلکان های تخت جمشید،نقش رستم و آثار تاریخی بجای مانده از شوش وجود دارند.به گمان من ، جناب فرجاد رفیعا با استناد به یادگارهای پرشکوه تاریخ پیشینیان ایرانزمین،چنین طرحی چنین هوشیارانه ساخته است!به عنوان نمونه یاد آوری کنم که ؛ صلیب (چلیپا) یک نماد کهن از دوران فراعنهٔ مصر بود.مسیح را مصلوب میکنند و از آن پس، مسیح با صلیب مترادف میشود. در حالیکه حقیقت وجودی مسیح از نظر خاستگاهی و دوران تاریخی،کوچکترین ارتباطی به چلیپای مصری ندارد.دنیای هنر از منطق بازتابندهٔ هنر بهره می‌گیرد.

  3. درودها بر فرجاد رفیغای گرامی و سپاس بیکران از ایشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-10