لوگو امرداد
سروده‌ی دکتر رحیم تزری به فرخندگی جشن مهرگان 10 مهرماه

شد از مهر تو مهرگان سرفراز

t12بخوان تو ز آیین دیرینه سال / که بر تو بود مهرگان نیک فال /
چو این روز خرم فراخوان ماست / فروغی ز بستان برآید به جاست /
درودی به ایران و ایرانیان / خجسته بود بر شما مهرگان /
در این روز فرخنده گردن‌ فراز / شد از مهر تو مهرگان سرفراز /
چه نیک است مهر و چه خوش کشتزار / که گندم ز خاک و گل آید ز خار /
درودی به ایران و ایرانیان /  خجسته بود بر شما مهرگان

چکامه‌ی مهرگان، سروده‌ی رحیم تزری است که با آهنگ جهانگیر شعبانی به گونه‌ی سرود به اجرا درآمده است.

رحیم تزری سراینده‌ی سروده‌ی حماسی مهرگان درباره‌ی سرایش چکامه‌های آیینی می‌گوید: «یورش غارتگران تازی به سرزمین‌های اهورایی و عناد به داده‌های نیک پروردگار شادی سرور و موسیقی را همانند دیگر بخش‌های فرهنگی پربار پارسیان به نابودی کشاند ولی شاهنامه‌خوان‌ها، نوروزی‌خوان‌ها، مولودی‌خوان‌ها و دیگر هنرمندان گمنام هدف خود را با توجه به امکانات اجرایی زمان خود پاسداری کردند در نتیجه آنچه که اکنون از گذشته‌های دور به جای مانده متاثر از پیامدهای مثبت و منفی زمان است که اکنون به عنوان موسیقی ایرانی توسط هنرمندان باز و به اجرا درمی‌آید.»

رجیم تزری نویسنده و پژوهشگر فرهنگ ایران دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی باستانشناسی است. شیفتگی به پاسداشت فرهنگ‌های باستان و پیشینه‌ی او در برگزاری جشن‌های باشکوه مهرگان و نوروز، وی را بر آن داشت تا در غربت نیز با سرودن سروده‌های مهرگانی و نوروزی در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ خورشیدی با بهره‌مندی از استعدادهای جوان مانند جهانگیر شعبانی و طاهر علی رمضانی در ساخت این آهنگ‌ها، جای خالی این دو سرود را در فرهنگ سرزمین‌های آریایی پر کرده باشد.

دلبستگی سراینده‌ی سرود مهرگان به آیین‌ها و فرهنگ ایران چنان بود که تا زمانی که در ایران بود همواره و هر سال این جشن‌ها را باشکوه بسیار برپا می‌نمود پس از آن هم در آمریکا جشنواره‌ی مهرگان و جشن‌های نوروز و دیگر جشن‌های ملی را پاس داشته و دربرگزاری آن‌ها همواره همراه و همیار بوده است. دکتر تزری در حال حاضر در اورنج‌کانتی آمریکا زندگی می‌کند و دفاتر وکالت وی در تهران، دوبی، کانادا و آمریکا فعالیت دارند. همراهی و همیاری در برگزاری جشنواره‌ی مهرگان در شهر ارواین (اورنج کانتی) به عنوان مشاور فرهنگی در نمایشنامه‌ی «نخستین مهرگان، برگرفته از شاهنامه»، هم از کارهای فرهنگی دنباله‌دار ایشان است. پس از آن در برگزاری جشنواره‌های مهرگان که در آمریکا برپا شد همواره همراه بودند.

آثار منتشرشده از ایشان: کتاب هیرکانیا درسپیده دم تاریخ‌، فرهنگ‌های پیش ازتاریخ، ترکمن کیست؟ ویژگی‌های فرهنگی او چیست؟ و مهر، آیین مهر و مهرگان است.

رحیم تزری در پانزدهم تیرماه ۱۳۱۵ خورشیدی در بندرگز زاده شد دوره‌ی دبستان و دبیرستان را به ترتیب در بندر گز، ساری و تهران به پایان رساند در سال ۱۳۴۳ ضمن گذراندن دوره‌ی تخصصی جرم‌شناسی، دانشنامه‌ی علوم سیاسی از دانشکده‌ی حقوق و علوم اقتصادی و سیاسی را از دانشگاه تهران گرفت. همزمان با تحصیل در دانشکده‌ی حقوق دوره‌ی تخصصی تربیت معلم را در دانشسرای تهران گذراند و چهارسال و‌نیم آموزگار رسمی وزارت فرهنگ بود. در سال ۱۳۴۴ از کار دولتی استعفا داد و پس از گذراندن دوره‌ی کارآموزی وکالت به عنوان وکیل پایه یک دادگستری نخست در گرگان و سپس در تهران سرگرم کار شد. رحیم تزری کار مطبوعاتی‌اش را از بهار سال ۱۳۳۳ با عنوان خبرنگار روزنامه نوباوگان ایران در بندرگز آغاز کرد. شیفتگی وی به جشن‌های ایرانی چنان بود که جشن نامزدی خود را با لیدا بانو، در روز مهر و ماه مهر برابر با جشن مهرگان برپا کرد تا با مهر هم‌پیمان باشند تا همیشه.

t11

وی در سال ۱۳۳۸ به عنوان یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای وارد جامعه رسانه‌ای پایتخت شد و در نشریه‌های مهم تهران مانند پست تهران، بامشاد، آتش، اطلاعات، صبح امروز، سپیده‌وسیاه، امید ایران، مهر ایران، مجله کانون وکلای دادگستری، مجله قضایی ارتش، بامداد، مجله حقوق و مردم همکاری داشت. در سال ۱۳۴۳ در واقعه جنگ قبرس به عنوان خبرنگار سیاسی مجله سپید و سیاه ماموریت یافت تا با سران دو کشور ترکیه و یونان از جمله با احسان گویوش وزیر اطلاعات و سخنگوی دولت اسمت پاشا مصاحبه مطبوعاتی به عمل آورد مدت دو سال نیز سردبیری سرویس اخبار داخلی خبرگزاری پارس در تهران را به عهده داشت و اکنون نیز ضمن وکالت دادگستری با تهران اکونومیست همکاری دارد.
تزری در پی عضویت در هیات‌مدیره و هیات داوری سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات و سردبیری خبرگزای پارس و نیز انجام مصاحبه‌هایی با روزنامه‌های پرتیراژ اکسپرس در سوئد و استارنیوز در آمریکا در سال 1357 کار حرفه‌ای مطبوعاتی را رها کرد سپس همراه با ادامه‌ی کار وکالت به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی و پژوهش پیرامون فرهنگ‌های کهن پرداخت. او در حالیکه مرز شصت‌وشش سالگی خود را با بیش از بیست سال پیشینه‌ی روزنامه‌نگاری و سی‌پنج سال وکالت دادگستری پشت‌سر گذاشته بود در آزمون ورودی دکترای باستان‌شناسی پذیرفته شد.
کتاب مهر، آیین مهر و مهرگان که به نگارش وی در سال 1397خورشیدی چاپ شده دارای پنج فصل است. هر فصل کتاب بخش‌های گوناگونی را دربردارد تا هر آینه جوینده‌ای بخواهد درباره‌ی مهر، آیین مهر و مهرگان جستجو کند دستکم بخش بزرگی از خواسته‌هایش را در آن بیابد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01