لوگو امرداد

دستیابی به گستره‌های یکجانشینی پیرامون دریاچه‌ی ارومیه

4borjبررسی باستان‌شناختی حوزه‌ی دریاچه ارومیه (شهرستان چهار برج) به شناسایی گستره‌‌های یکجانشینی (:استقراری) از دوره‌ی مفرغ، دوران تاریخی و دوران اسلامی انجامید.

به گزارش ایلنا و به‌گفته‌ی روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا محرابی، سرپرست هیات باستان‌شناسی، گفت: چهار برج یکی از شهرستان‌های تازه بنیاد (:تاسیس) استان آذربایجان‌غربی است که در جنوب دریاچه ارومیه جای دارد. منطقه‌ی مورد مطالعه با وجود داشتن موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از چشم‌انداز ویژه‌ی طبیعی، از توانمندی‌های بالایی در شکل‌گیری و گسترش فرهنگی جوامع پیش از تاریخ و تاریخی برخوردار است ولی شوربختانه تاکنون مورد بررسی و شناسایی روشمند باستان‌شناسی قرار نگرفته و از دید پژوهش‌های باستان‌شناسی، منطقه‌ای کم‌شناخته به شمار می‌رود.

محرابی افزود: در همین راستا هیاتی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌غربی با پروانه (:مجوز) پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به این منطقه اعزام و محوطه را مورد بررسی باستان‌شناختی قرار داد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی یادآوری کرد: پروژه‌ی پژوهشی یاد شده با آرمان شناسایی گستره‌های یکجانشینی و روشن کردن گاهنگاری نسبی منطقه، روشن کردن جایگاه منطقه‌ی مورد بررسی در پژوهش‌های باستان‌شناسی حوزه شمال‌غرب و فراهم کردن نقشه‌ی پراکندگی آثار در راستای تکمیل نقشه‌ی باستان‌شناسی کشور انجام شد.

وی با یادآوری ‌اینکه گستره‌ی مورد بررسی دشتی هموار با مساحتی نزدیک‌به ۳۱۰ کیلومتر مربع است که با روش پیمایشی فشرده بررسی شد گفت: در پیِ این بررسی ۱۲ گستره‌ی یکجانشینی از دوره‌ی مفرغ، دوران تاریخی (پارت و ساسانی) و دوران اسلامی شناسایی شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06