لوگو امرداد

بازسازی بم به کجا رسید؟

p02پنجم دی‌ماه 1382 زمین بم و دل‌های میلیون‌ها ایرانی لرزید و رخدادی پدید آمد که هنوز داغ و درد آن آرامش نیافته است. تنها در 12 ثانیه، چهل‌هزار تَن از مردم بم زیر آوار زمین‌لرزه‌ی سهمناک جان خود را از دست دادند و 25 هزار تَن دیگر زخمی شدند.

در سده‌ی گذشته با آن که بارها و بارها ایران زمین‌لرزه‌های بسیاری را به خود دیده بود، کسی به یاد نداشت که این بلای طبیعی چنان مرگ‌ومیری پدید آورده باشد. اکنون در نوزدهمین سالگرد زمین‌لرزه‌ی دردناک بم آنچه نگرانی‌ها را دامن می‌زند بازسازی بی‌سرانجام و به‌سرنرسیده‌ی این شهر و سازه‌های نیمه‌کاره‌ی آن است.

برآورد زیان‌ها و حال‌وروز کنونی شهر بم
اندکی پس از زمین‌لرزه‌ و ویرانی شهر بم برآوردهای انجام‌شده نشان می‌داد که در بخش‌های گوناگون اقتصادی این شهرستان نزدیک به 170 میلیون دلار زیان به بار آمده است (گزارش تارنمای اقتصاد سرآمد). آن زیان‌ها و به‌ویژه ویرانی سازه‌های شهر، نیاز به بازسازی داشت تا بم جان دوباره‌ای بگیرد. اما وارون آنچه در آغاز گفته می‌شد، بازسازی‌ها بیش از آنچه که باید زمان بُرد و به‌درازا کشید. هرچند مسوولان یکی‌دو بار از پایان بازسازی‌ها خبر دادند و حتا جشن نیز گرفتند! در روزهای میانی تابستان 1386 بود که مدیر بازسازی بنیاد مسکن از پایان بازسازی شهرستان بم تا پایان شهریورماه همان سال خبر داد (تارنمای روزنامه‌ی دنیای اقتصاد- 29 امرداد 1386). این مژده‌رسانی البته خوش‌بینی زودرسی بود و دستی به سر و روی خرابی‌های بازمانده کشیده نشد؛ تا جایی که گزارش یکی از خبرگزاری‌های کشور در آذرماه 1400 هنوز هم خبر از بی‌سرانجامی بازسازی‌ها می‌داد. خبرگزاری مهر در گزارش خود با عنوان «کوله‌بار زلزله بر دوش بم سنگینی می‌کند» (24 آذر 1400) گزارش کرده بود که بمی‌ها چشم‌به‌راه پایان بازسازی‌های وعده‌ داده شده هستند. مهر نوشته بود: «اگر به این شهر سر بزنید هنوز پروژه‌های بسیاری هستند که نیمه‌کاره رها شده‌اند. شاید سرآمد آنها عمران شهری و البته ارگ قدیمی بزرگ شهر باشد. هنوز هم می‌توان کانکس‌های زمین‌لرزه را در خانه‌ها و حاشیه شهر دید.» بی‌گمان دیدن کانکس در شهری که 19 سال از زمین‌لرزه‌ی آن گذشته است، رنج‌آور و نشانه‌ای از بی‌برنامگی‌ها در بازسازی شهر است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌‌ست با عنوان (بازسازی بم به کجا رسید؟)، به خامه‌ی سپینود جم که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 462 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 463  از ‌‌دوشنبه، 28 آذرماه 1401 خورشیدی، با عنوان «راه و یادش پایدار باد؛ یادنامه‌ی پنجم دی‌ماه، سالگرد درگذشت وخشور ایران، اشوزرتشت اسپنتمان» چاپ و در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  463 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 463  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30