لوگو امرداد
در امرداد 463 چاپ شد:

شبِ چله، رو به ‌خورشید فروزان فردا

p03هنوز شب چله‌ی یکی از سال‌های کودکی را به یاد دارم. شبی که آدم‌بزرگ‌ها شادتر از همیشه بودند و به حرف‌های هم که چیزی از آن‌ها در یادهایم نمانده است، بلند‌بلند می‌خندیدند.

صدای‌‌شان زمزمه‌ی جویباری جاری در گوشم بود. زیبا شده بودند، پاکیزه‌تر و خوش‌پوش‌تر! نگاهم را از آن‌ها برنمی‌داشتم اما پلک‌هایم با هر نگاه سنگین و سنگین‌تر می‌شد. مادربزرگ زیرچشمی نگاهم ‌می‌کرد. چین‌های دروغی به پیشانی‌اش می‌داد و لب‌هایش کِش ‌می‌آمد و آرام، آن‌اندازه که دیگران نشنوند، ‌می‌گفت: «نخواب… شگون نداره»! ظرف چینی را جلویم ‌می‌گرفت. لبالب از دانه‌های سرخ و آبدار انار بود. می‌گفت: «شب چله‌ست و انار!» مادربزرگ نُقلی و تروتمیز بود؛ چابک و سرِ حال. انگار نه‌انگار نود سالی از عمرش می‌گذشت. بیش‌تر از یک پلک‌زدن زمان نبُرد تا گره‌ی ساختگی پیشانی‌اش باز ‌شد و خندید و قلب من از خنده‌ی او لبریز از شادی ‌شد. ته‌مانده‌ی نگاهم را از او ‌‌‌دزیدم، با چشمان نیم‌بسته کاسه چینی را از او گرفتم و تقلا ‌کردم چشمانم را باز نگه ‌دارم. شبِ چله بود و تا می‌شد باید بیدار بمانیم.
از سرِ شب، زمانی که هنوز باز‌مانده‌ی روز سوسویی از روشنایی داشت، سفره‌ی شب چله، روی کرسی‌ای که گرمایش خواب‌آور بود، آماده می‌شد. بزرگ‌ترها به تکاپو می‌افتادند و بدو بدو این‌سو و آن‌سو می‌رفتند و با سینی‌هایی پُر از خوردنی‌های رنگارنگ و آجیل و شب‌چره، درون اتاقی می‌شدند که کرسی بزرگی میانه‌ی آن پهن بود. همه شاد بودند و مهربان‌تر از هر زمان دیگر. صدای خنده‌‌شان تا دورها می‌رفت و قاتی بوی شیرین خوراکی‌هایی می‌شد که هوش از سر من و بچه‌های دیگر بُرده بود. زیرچشمی نگاه‌مان می‌کردند و حواس‌شان بود که به خوراکی‌ها ناخنک نزنیم. اگر هم انگشت‌های کوچک‌مان نزدیک ظرف شیرینی می‌رفت و یکی دوتایی برمی‌داشتیم، خود را به ندیدن می‌زدند و چیزی نمی‌گفتند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌‌ست با عنوان (شبِ چله، رو به ‌خورشید فروزان فردا)، به خامه‌ی پویان پرتوی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) شماره‌ی 463 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 463  از ‌‌دوشنبه، 28 آذرماه 1401 خورشیدی، با عنوان «راه و یادش پایدار باد؛ یادنامه‌ی پنجم دی‌ماه، سالگرد درگذشت وخشور ایران، اشوزرتشت اسپنتمان» چاپ و در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  463 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 463  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30