لوگو امرداد
در امرداد 463 چاپ شده است:

سرنوشت انسان، در جهان‌بینی اشوزرتشت

p05«تا آنجا که مرا تاب و توان است، کوشش خواهم کرد که مردمان را بیاموزم که به راستی گرایند و درستی پیشه کنند» (گاتاها، یسنای 28، بند2).

اَشو زرتشت پیام‌آور ایرانی، در روزگاری می‌زیست که دو آیین 1) مهرپرستی (میتراییسم)، که برای هر بخشی از هستی (طبیعت)، خدایانی جداگانه می‌انگاشتند و 2) زمان‌پرستان (زروانیسم) که زمان را آفریننده هستی می‌پنداشتند، پیروان بسیاری داشتند. این دو آیین، به «سرنوشت» باورمند بودند و می‌اندیشیدند که هر آنچه از نیک و بد پدید آمده و خواهد آمد به اراده و اختیار کامل خدایانشان را که آن‌ها را «دیو» می‌نامیدند، است و انسان‌ها نیز همانند دیگر جانداران، هیچ آزادی و اختیاری در راستای کنترل یا دگرگون‌کردن (:تغییر) این خواست خدایانشان نداشته و ناچار هستند که به سفارش «کرپن‌ها» و «اوسیج‌ها» گوش کرده، بهترین دام‌های خود را به مهرابه‌ها برده، در راه خدایانشان قربانی کنند تا شاید بتوانند دل خدایانشان را به ‌دست آورده، سختی‌ها و دشوار‌های خود را درمان نمایند.

روی‌هم رفته مردمان آن روزگار و گروه‌های انسانی، هستی پیرامون خود را به گونه‌ای در آورده بودند که در بند 1 یسنا 29 « گاتاها» (کتاب آسمانی زرتشتیان) بسیار درست به نمایش درآورده است:

«پروردگارا، روان آفرینش، به درگاه تو گله‌مند است. چه کسی مرا کالبد هستی بخشید؟ بیداد و ستم و خشم و ستیز و چپاول و گستاخی و غارت و تجاوز همه جا را فرا گرفته است. نجات‌بخشی که بتواند مرا از این تنگنا رهایی بخشد، به من نشان بده».

اشو زرتشت که از کودکی دانش‌های روزگار کهن را نزد پدر و به‌ویژه مادرش و همچنین استادش «برزین مهر»، آموخته بود از این وضعیت نابه‌سامان جامعه‌های انسانی پیرامون خود، به‌شدت در رنج و درپی چاره‌جویی بود. در بیست سالگی بر آن شد که به کوه اُشیدرنه در شهر رَگه و در کنار دریاچه چیچست، با آرمان پژوهش برای یافتن چونی و چرایی و پیداکردن راه حل خردمندانه، پناه برد.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌‌ست با عنوان (سرنوشت انسان، در جهان‌بینی اشوزرتشت)، به خامه‌ی موبد اردشیر خورشیدیان، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 463 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 463  از ‌‌دوشنبه، 28 آذرماه 1401 خورشیدی، با عنوان «راه و یادش پایدار باد؛ یادنامه‌ی پنجم دی‌ماه، سالگرد درگذشت وخشور ایران، اشوزرتشت اسپنتمان» چاپ و در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  463 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 463  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06