لوگو امرداد

گزارش تصویری آیین درگذشت اشو زرتشت‎‎ در شیراز

آیین درگذشت اشو زرتشت پسین دوشنبه، پنجم دی‌ماه 1401 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.

آغازگر این مراسم، جَشَن‌خوانی به کوشش موبد رستم خسرویانی بود. سپس گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز به سرپرستی شبنم پوردهی بند 1 از هات 43 گات‌ها، سروده‌های اشوزرتشت، را به گونه‌‌ای آهنگین اجرا کرد. سپس افروز سهرابی مجری این آیین با اشاره به معنای زیبای این بند از گات‌ها، به معرفی برنامه‌ها و نقش‌آفرینان آنها پرداخت. سپس خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز همراه با خوش‌آمدگویی به باشندگان در سخنانی با اشاره به زندگانی اشوزرتشت از زاده شدن تا درگذشتن، از اشوزرتشت به عنوان نخستین آموزگاری که به اندیشیدن و اهمیت آن اشاره داشته است، یاد کرد. در ادامه سپنتا نیکنام فرنشین انجمن زرتشتیان یزد و از مهمانان این برنامه به اهمیت سخنوری و اشاره به موضوعات دینی در مراسم‌ها و آیین‌ها پرداخت، وی در بخشی از سخنانش به معنای بخشی از اوستای سروش واژ پرداخت. در ادامه نماهنگی از گفته‌های اشو زرشت از زبان آموزگاران و دانش‌آموزان پخش شد. پس از آن نیز نمایش‌گونه‌ای با هنرمندی آرامیس کاویانی، اوشتا نیکزاد، آرتان سرایی، راتا پوردهی، نونهالان دانش‌آموز به سرپرستی شهرام پوردهی براساس دست نوشته‌ای از ناهید فلفلی با موضوع پنج‌گاه نیایش اجرا شد.

پایان‌بخش این آیین نیز پیشکش هدیه به باشندگانی بود که سدره و کشتی بر تن داشتند، این بخش از برنامه به کوشش خانواده‌ی روانشاد افلاتون ضیافت تدارک دیده شده بود.
در پایان این آیین که هماهنگ‌کنندگی آن را میترا جوانمرد بر دوش داشت از باشندگان با آش، سیروگ، نان، حلوا، کماج و میوه پذیرایی شد.

اشوزرتشت پس از هفتاد و هفت سال از عمر خویش که بیشتر آن را برای هدایت و دادن خرد و آگاهی به مردمان گذرانده بود. در حالی که در چنین روزی در آتشکده شهر بلخ مشغول نیایش بوده وگشتاسب شاه کیانی و پسرش اسفندیار که از یاران وی بودند نیز برای رسیدگی به شهرهای دیگر، از بلخ خارج شده بودند. ارجاسب که دشمن دیرینه اشوزرتشت و ایرانیان بود از این هنگام بهره برد و تور براتور فرمانده سپاه خود را با لشگری بسیار راهی بلخ که بخشی از ایران بود، کرد. این سپاه دروازه‌های شهر بلخ را با تمام دلاوری‌های مردم در هم شکست و هنگامی که اشوزرتشت با لهراسب و گروهی دیگر از یارانش مشغول نیایش به درگاه اهورامزدا بودند، از سوی سپاه تورانی کشته شدند. اشو زرتشت نخستین پیامبر آسمانی جهان، پایه‌گذار اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک در روز خور ایزد و دی ماه (پنجم دی ماه) به سوی اهورامزدا شتافت. پیامبر ایرانی که پایه‌گذار آیین یکتاپرستی و گسترش‌دهنده مهر و دوستی میان انسان‌های نیک نهاد بود. میراث بزرگ او پس از درگذشت‌اش در جان و روان جهانیان همواره زنده و جاری‌ست و ما را به سوی اشویی راهنمایی می‌کند.

1 37 2 35 3 39 4 35 5 34 6 31 7 32 8 32 9 28 10 24

11 افروز سهرابی مجری برنامه
افروز سهرابی مجری برنامه
12 خسرو قدس مجری برنامه
خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز
13 سپنتا نیکنام
سپنتا نیکنام
14 پخش کلیپی از سخنان اشوزرتشت
پخش کلیپی از سخنان اشوزرتشت
15 نمایشگونه ی پنج گاه نیایش
نمایشگونه ی پنج گاه نیایش
16 نمایشگونه پنج گاه نیایش
نمایشگونه پنج گاه نیایش
17 پیشکش هدیه به دارندگان سدره و کشتی
پیشکش هدیه به دارندگان سدره و کشتی
18 پیشکش هدیه به دارندگان سدره و کشتی
پیشکش هدیه به دارندگان سدره و کشتی

19 17 20 17

فرتورها از مهتاب گشتاسبی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-28