لوگو امرداد
در امرداد 463 آمده است:

بوم‌گردی؛ پایداری زیست‌بوم، پاسداشت زندگی

p08شاید کشورهای انگشت‌شماری باشند که از دید گوناگونی (:تنوع) گردشگری به پای ایران برسند. زیست‌بوم ما آکنده از پهنه‌ها و گستره‌های گوناگون و رنگین‌کمانی از زیبایی‌هاست که هر گوشه‌ی آن یکی از بخشوده‌های طبیعت را نمایان می‌سازد. آنچه در طبیعت شمال ایران می‌بینیم با زیست‌بوم جنوب کشورمان تفاوت‌ها دارد. از این‌رو، توانایی‌های ما برای گسترش صنعت گردشگری و بوم‌گردی چنان است که می‌تواند منبعی برای درآمدزایی کشور باشد، اما این بهره‌وری زمانی به‌دست می‌آید که شیوه‌های درست گردشگری و بوم‌گردی را بشناسیم و نگاهبان زیست‌بوم و طبیعت خود باشیم.
بوم‌گردی را سفری پاسخ‌گو (:مسوولانه) در زیست‌بوم دانسته‌اند. در این‌گونه از گردشگری، طبیعت پایدار می‌ماند و به اقتصاد و زندگی مردم گردش‌پذیر یاری شایانی می‌شود. به سخن دیگر، گردشگر می‌کوشد که با رفتاری از سرِ آگاهی و شناخت، نگاهبان و یاری‌گر شیوه‌ی زندگی و فرهنگ مردم و سپاس‌دار طبیعت و زیبایی‌های آن باشد.
البته هر گردشگری‌ می‌تواند ناخواسته و ناآگاهانه سبب ویرانی گستره‌های زیست‌بومی شود؛ زباله بر جای بگذارد، چرخه‌ی طبیعت را با آسیب‌رساندن به گیاهان و درختان و آلوده‌کردن آب‌ها برهم بزند، سبب ترس و هراس حیات وحش شود یا به فرسایش خاک کمک کند. از این‌رو نخستین گام در بوم‌گردی، آموختن شیوه‌های درست و سنجیده‌ی این‌گونه از گردشگری است تا شیوه‌ی زیستی هازمان (:جامعه‌ی)‌ میزبان آسیب نبیند و بوم‌گردی همراه با دوستداری و پشتیبانی از زیست‌بوم باشد.
اما نگاهبانی از زیست‌بوم و نگرانی از آسیب‌های بوم‌گردی به این معنا نیست که باید از گردش دست کشید یا آن را به کمترین اندازه رساند. سرشت انسان به بهره‌بردن از زیبایی‌های طبیعت گرایش دارد. پاس‌داشت زیست‌بوم پرهیز از سفر نیست، آموختن شیوه‌های درست گردشگری و شناخت فرهنگ و شیوه‌ی زیستِ مردمان گردش‌پذیر است.

فراوانی گونه‌های گردشگری و بوم‌گردی در ایران
در جای‌جای سرزمین ما جنگل‌های پهنه‌ور، بیابان‌ها و کویرهای تماشایی دیده می‌شود. گستره‌های کوهستانی، چکادهای بلند و آسمان‌سای، چشمه‌ها و رودهای فراوان، در کنار تاریخی هزاران‌ساله و یادمان‌هایی کهن، هر دوستدار طبیعت و جست‌وجوگر تاریخ و تمدن را به‌سوی آن پهنه‌ها می‌کِشد. سفر در ایران، سفر در تاریخ و گردش بی‌پایان در طبیعتی سِحرانگیز است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌‌ست با عنوان (بوم‌گردی؛ پایداری زیست‌بوم، پاسداشت زندگی)، به خامه‌ی نگار جمشیدنژاد، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره‌ی 463 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 463  از ‌‌دوشنبه، 28 آذرماه 1401 خورشیدی، با عنوان «راه و یادش پایدار باد؛ یادنامه‌ی پنجم دی‌ماه، سالگرد درگذشت وخشور ایران، اشوزرتشت اسپنتمان» چاپ و در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  463 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 463  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-01