لوگو امرداد
در امرداد 464 آمده است:

تیاتر شهرزاد میزبان گلاب آدینه

p04نمایش «پرده‌‌خانه» به کارگردانی گلاب آدینه و نویسندگی بهرام بیضایی در سالن 2 پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. آدینه پیش از این نمایش‌هایی همچون مرگ یزدگرد، بانوی محبوب من، سلطان مار و… را کارگردانی کرده بود. در پرده‌خانه بازیگرانی همچون نورا هاشمی، علیرضا ناصحی، مانیا علیجانی، سامان کرمی، سعید چنگیزیان و… این نمایش را به صحنه بردند. در حرم‌خانه‌ی پادشاهی پریشان‌احوال، زنان بازی‌خانه پس از ورود نوعروس کم‌سال تصمیم به کشتن پادشاه می‌گیرند.

پرده‌خانه، از کارهای کمتر شناخته شده‌ی بهرام بیضایی به‌شمار می‌آید که داستان آن درباره‌ی اندرونی پادشاهی است که زنانش بنابر سنت دیرینه گروه‌های زنانه، زمان خود را با ریشخندسازی و شادمانی پُر می‌کنند اما یکی از زنان اندرونی با دیگران همسان نیست؛ او خواندن و نوشتن می‌داند و این توانمندی از او زنی آگاه ساخته، او که در اندرونی به گل‌تن‌بانو نامدار است و نام حقیقی‌اش بیدخت است به‌شوند خواندن و نوشتن توانسته است جایگاهی ویژه بین زنان اندرونی و پادشاه به‌دست آورد و از پیشامد روزگار به ریشخندسازی‌های از سر آسایش زنان اندرونی جهت و سوی ویژه بدهد. او ریشخندها و نمایش‌های زنان حرمسرا را که بخشی از سرگرمی‌های روزمره پادشاهی است کارگردانی می‌کند و به‌گونه‌ای این اندیشه را نیز در سر زنان می‌پروراند که پادشاه حق ندارد به هر شیوه‌ای که دوست دارد با آنان رفتار کند، هرچند او این اندرزها را پنهانی بیان می‌کند و این‌گونه می‌نماید که پادشاه بیشتر از دیگران به او اعتماد دارد، اما در پایان این دوگانگی دیدگاهی پنهان نمی‌ماند.

نویسنده بودن بهرام بیضایی به‌شوند جنس آثارش در تئاتر و سینما بر کسی پوشیده نیست. او همواره دشواری‌ها و گرفتاری‌های گوناگونی را در نمایشنامه‌هایش بررسی کرده است، اما یکی از درون‌مایه‌های همیشگی آثار او را باید پرداختن به جایگاه زنان دانست. بیضایی را به‌گونه‌ای می‌توان فمنیست دانست هر چند رویکرد او به فمنیسم مانند خاص‌بودن آثارش، از جنس خود اوست و در این جریان فکری نیز می‌توان او را دارنده‌ی دیدگاهی دیگرگون دانست.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «تیاتر شهرزاد میزبان گلاب آدینه» به قلم آناهید خزیر، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره‌ی 464 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 464 از ‌سه‌شنبه، 27 ‌دی‌ماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 464 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 464  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05