لوگو امرداد
در امرداد 468 آمده است:

حق فراموش‌شده‌ی پیاده‌ها

p02در کلان‌شهر تهران، در میان همه‌ی سختی‌ها، از یک دشواری دردسرساز نمی‌توان چشم‌ پوشید. آن دشواری به پیاده‌روهای این شهر بازمی‌گردد. هیچ رهگذری هنگام گذر از پیاده‌روها امنیت ندارد و هر آن، ممکن است که آسیبی به او برسد و گرفتار ناهمواری این گذرگاه‌ها شوند. کم‌پهنا بودن برخی پیاده‌روها و همچنین کارهای خودسرانه‌ی شماری از شهروندان در چگونگی چیدمان پیاده‌راه جلو ساختمان خود که روشن نیست چگونه با دورزدن قانون‌های شهرداری این ناهماهنگی را پدید می‌آورند را هم نباید از نگر دور داشت. به این‌‌ها باید رفت‌و‌آمد‌ موتورسوران را هم در پیاده‌روها (که گویی از هر قانونی رها و آزاد هستند) افزود.

پیش از پرداختن به این دشواری‌ها باید گفت کوشش چندباره‌ی خبرنگار امرداد برای گفت‌و‌گو با مسوولان و کارشناسان معاونت فنی-عمرانی شهرداری تهران به‌ جایی نرسید و پشت سد هماهنگی روابط‌عمومی این نهاد بازماند.

موتورسواران؛ هنجارشکنان بی‌پروا
چندی پیش ترانه یلدا، معمار و شهرساز، که از طراحان طرح جامع تهران بوده است، در جُستاری با عنوان هشداردهنده‌ی «پیاده‌روهای تهران را نجات دهید» (روزنامه‌ی همشهری، 11 تیر 1399)، از بیم طر گذر بی‌پروای موتورسواران در شهر یاد کرده بود. او نوشته بود: «چرا برای پیاده‌ها حقی قائل نیستیم؟» از دید او، موتورسواران «شهروندان غیر مدنی» شهر هستند که ناگزیر و برای به‌دست‌آوردن «لقمه‌ای نان»، دست به هنجارشکنی می‌زنند. «این را از طرف تمام ساکنان مرکز شهر تهران که هر روز جانشان را کف دستشان می‌گیرند و پا به این پیاده‌روها می‌گذارند، می‌نویسم، تا شاید یک مسوول و پلیس عادی این شهر، بخواند و دلش بسوزد و کاری کند. زیرا اغلب مقامات رده بالا که همه ماشین و راننده دارند و اصلا پیاده‌ راه‌رفتن بلد نیستند!»
نکته اینجاست که نابسامانی پیاده‌روهای شهر چیزی نیست که از نگاه مسوولان پنهان باشد، زمانی که از زبان یکی از هموندان شورای شهر تهران می‌شنویم که: «تنها 5 درصد پیاده‌روهای تهران شرایط مناسب برای افراد کم‌توان را دارد» (خبرگزاری ایلنا، 14 آذر 1400) و به یاد می‌آوریم که برپایه‌ی همان گزارش، در تهران 12 هزارکیلومتر پیاده‌رو هست، آن‌گاه درمی‌یابیم که 5 درصد مناسب‌سازی برای افراد کم‌توان، به‌راستی بهره‌ی بسیار ناچیزی است و نشان می‌دهد که آسیب به‌هم‌ریختگی و خطرزایی پیاده‌روهای شهر برای کم‌توانان تا چه اندازه بیش‌تر از دیگر شهروندان است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست باعنوان «حق فراموش‌شده‌ی پیاده‌ها» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم  (رویداد) امرداد شماره‌ی  468 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  468  از ‌‌دوشنبه، 18 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 468  هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  468 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09