لوگو امرداد
به کوشش هومن ظریف، نویسنده و کارگردان

نگارش کتاب زندگینامه‌ی ر.اعتمادی آغاز شد

‌r.etemadiنگارش کتاب زندگینامه‌ی روزنامه‌نگار و نویسنده‌‌ی نامی عاشقانه‌های ایرانی «ر.اعتمادی»،به کوشش هومن ظریف آغاز شد.

هومن ظریف، نویسنده و مستندساز، پس از ساخت هر فیلم مستند، به فراخور هر فیلم، یک یا دو کتاب درباره شخصیتی که جلوی دوربین برده است، دست به قلم می‌برد.

این کتاب که «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» نام دارد، برآیند گفت‌وگوهای پیوسته هومن ظریف  با رجبعلی اعتمادی( ر. اعتمادی) درباره زندگی خصوصی، زندگی اجتماعی، دیدگاه‌های سیاسی و زندگی عاشقانه‌ی اوست که در بطن همه آثارش هویداست. هومن ظریف در 10 ماه هر روز دوشنبه‌ها به‌گونه‌ی میانگین هفته‌ای 2 ساعت با این نویسنده گفت‌وگوی تصویری داشته است که از میان این گفت‌وگوهای دیداری، مستند بلند «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» را در سال 1398 آماده اکران کرده است.

ر. اعتمادی نویسنده‌ی کتاب‌های پرفروش عاشقانه‌ای است که پس از انقلاب، مدتی برای ادامه فعالیت با نام « مهدی اعتمادی» مجبور شد به دنیای نشر برگردد اما هیچگاه به رغم همه مشکلات حاضر نشد از ایران دل بکند و کوچ کند. او در این زمینه گفته است: «ماهیِ خلیج فارس نمی‌تواند در آب اقیانوس اطلس زندگی کند!»

بر این‌پایه، گفت‌وگوهای این مستندساز و پژوهشگر تاریخی ادبی، با ر.اعتمادی افزون‌بر واکاوی جهان‌بینی این نویسنده‌ی نام آشنا دیدگاه‌های ادبی و رویکرد اجتماعی انتقادی و دیدگاه رمانتیک او روابط انسان‌ها به موازات 6 دهه نویسندگی و روزنامه‌نگاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. نقد جامعه‌شناختی و ادبی و زیباشناختی تک‌تک کتاب‌های ر.اعتمادی در کتاب زندگینامه‌ی او مورد توجه نویسنده است.

کتاب‌شناسی و نقد یادداشت‌های او دو ویژگی مهم دارند. نخست اینکه وجه دیدگاه آرمانگرا و ملی و فلسفی ر.اعتمادی به عرفان مورد تایید شیخ خرقانی و بایزید بسطامی و نظامی گنجه ای، در رمان های پس از انقلاب او پر رنگ تر می شود و یادداشت های اجتماعی و هنری او به ویژه در دفاع از موسیقی، در بازه بهمن 1357 تا خرداد 1359 بسیار به چشم می آید.

با توجه به اینکه ر.اعتمادی یکی از نخستین مجری‌های برنامه خبری تلویزیون در ماه‌های آغاز بنیادگذاری تلویزیون در ایران از سوی ثابت پاسال است و از سوی دیگر با سردبیری مجله‌ی جوانان امروز، سهم بزرگی در معرفی موسیقی جَز، راک و پاپ ایرانی در دهه‌ی چهل خورشیدی داشته است، فصل‌های کتاب جذاب و درهم تنیده و روایت‌های گفته‌نشده و تازه‌ای را ارايه خواهد کرد.

معرفی ابراهیم حامدی (ابی) به صحنه خوانندگی با همکاری یکی از برجسته‌ترین برنامه‌های ویژه‌ی موسیقی تلویزیون و برخی خوانندگان زن صاحب‌سبک پاپ و انجام گفت‌و‌گوهای ویژه با فعالان موسیقی کلاسیک ایران چون استاد عبادی و روانشاد داوود پیرنیا (موسس برنامه پنجگانه گلها)، مصحح و گیرنده‌ی خبر نخستین یادداشت‌های استاد باستانی پاریزی، مشوق شهیار قنبری در عرصه‌ی ترجمه ترانه‌های غربی و آغاز ترانه‌سرایی و برگزارکننده کنسرت بزرگ چندهزار نفری گروه‌های موسیقی راک ایرانی در دهه چهل، از وجوه گوناگون شخصیت این نویسنده نام آشنای تاریخچه رمان سرزمین‌مان، ایران است.

هومن ظریف امیدوار است که این کتاب در بهمن‌ماه 1402 با باشندگی ر.اعتمادی رونمایی شود و به این صورت به عنوان یک روزنامه نگار، دین خود را به تاریخچه روزنامه‌نگاری ادا کند.

کتاب « وفای عهد»، پس از کتاب‌های مرز پر گهر ( درباره‌ی استاد حسین گل گلاب سراینده سرود ای ایران)، یمینی شریف آنچه بود آنچه هست (درباره‌ی کار و زندگی عباس یمینی‌شریف)، گل گفتگو (مصاحبه‌های هومن ظریف با هنرمندان موسیقی)، خاطرات ساکن خیابان آمل (نمایش‌پردازی یا دراماتورژی خاطرات ناصر جبلی) و ویرایش کتاب تاریخ معماری از هخامنشیان با ترجمه حسین گل گلاب، ششمین کتاب تاریخی هومن ظریف به‌شمار می‌آید که از سوی نشر اندیشه عصر در دسترس پژوهشگران میهن‌دوست قرار داده شده است.

فیلم‌های «مرز پرگهر» و «گل گلاب به روایت هما»، «فرخی یزدی، «یمینی شریف»، «شهیدی عود آواز» (درباره‌ی عبدالوهاب شهیدی)، «درجستجوی زمان از دست رفته»، «ر.اعتمادی به روایت ر.اعتمادی» (درباره سردبیر مجله جوانان امروز و نویسنده رمان‌های عاشقانه)، «روشنای خورشید» (درباره فرهنگ زرتشتی و زندگی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان)، «پیرنیا باغبان گلها» (درباره‌ی بنیان‌گذار برنامه پنجگانه گلها)، «آقا بیژن» (درباره نخستین گوینده‌ی تاریخچه رادیو در ایران و دنیا)، « بانوی آبان» (درباره شاعر آوانگارد و نخستین مترجم زن قرآن دکتر طاهره صفارزاده )، بارقه‌های باستانی (در دو نسخه سوگ وسور) و کجا جویمت؟ (هرسه درباره دکتر باستانی پاریزی)، مستند« ویلن قجر» (با تهیه کنندگی پهلوان رسول خادم)، مستند «یک روز با هوشمند وزیری» و مجموعه برنامه‌های مستند هفتگی «گلهای ظریف» برخی ازدیگر کارهای مستند هومن ظریف در جایگاه تهیه کننده و کارگردان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

    1. دمتون گرم!🔥 دم کدبان هومن ظریف گرم!🔥 اوشتا ته!💚🔥❤️✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07