لوگو امرداد
در امرداد 470 بخوانید:

یادی از پیر دانای سبزپوش

p03

هر سال هفته‌ی پایانی خورداد دلم به هوایش پر می‌کشد. آن ‌نگاه‌های آرام، آن‌همه شور و شادی، آن‌همه شمع که یکی‌یکی روشن می‌شوند، بچه‌هایی که عودهایشان را آتش می‌زنند و یک‌لنگه‌پا می‌ایستند تا همه‌اش دود شود و از بوی خوشش، مست شوند، صدای دف و تنبک که به شادی زیارت و دور هم جمع‌شدن‌ها بلند است، شیرینی‌هایی که به خجستگی نامزدی، همسری، بچه‌دار‌شدن و یا هر رخداد خوشایندی، پخش می‌شوند، همه‌و‌همه از آن چیزهایی است که نمی‌گذارد، پیرسبز و هنگامه‌ی زیارت، هرگز، فراموشمان شود.
همیشه دوست داشتم که تنهای تنها با چک‌چک آب و بوی عود و کندر، در آرامش پیرسبز، اوستا بخوانم، اما هنوز که هنوزه این فرصت دست نداده، آخر همیشه پای پیر، پر از کسانی است که دارند اوستا می‌خوانند یا نگاهشان را به سقف دوخته و چشم‌به راه چکیدن چکه‌‌چکه‌های آب هستند. در روزهای زیارت هیچ‌چیز به اندازه‌ی نشستن پای پیر و تکیه‌دادن به دیوار سنگی پیر، گوش‌دادن به زمزمه‌های اوستا، چک‌چک چکیدن آب، خوردن نخود مشکل‌گشا و دیدن دست‌هایی که همه رو به بالا اوج ‌گرفته‌اند، لذت‌بخش نیست.
پیر، عنوان مرسومی در فرهنگ گذشته ایران است. داستان پیری و خردورزی، حکایت دیرپای انسانی است که می‌داند در عمر کوتاه خود ناچار است تا دیگران و تجربه‌هایشان را یاد آورد. اما این پیر، تنها انتقال‌دهنده‌ی مجموعه‌ای از آداب، سنت‌ها و فرهنگ پیشینیان نیست، او از رمز و رازی سخن می‌گوید که آدمی را در سده‌ها و هزاره‌ها به خود مشغول داشته است. پیر، سال‌هاست که در محل برخورد دو طبیعت خشک و خشن، کویر و کوه، به نگاهبانی ایستاده است. سال‌هاست از ماهیت وجودی آدمی نگاهبانی می‌کند، تا آن را به دست کسانی بسپارد که در جست‌وجوی نورند. کفش‌هایت را بِکن، کلاهی سفید بر سر بگذار، آرام گام بردار، نفس تازه نکن و وارد شو، آرام باش و هیچ مگو، اینجا مکان سپندینه‌ای است. شمع‌های روشن و آتشدانی که با کنده‌ای چوب و شعله‌های اهورایی آتش را در خود نگه داشته در برابر تو، اینجا مکانی سپند است. نوایی آسمانی در پیرامونت، آوای پر مهر گاتهای اشو زرتشت، از زبان شیوای موبدی نیک‌اندیش، اینجا «پیر سبز» زیارتگاه زرتشتیان جهان است.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «یادی از پیر دانای سبزپوش» به قلم فیروزه فرودی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این گزارش را در رویه‌ی سوم (مردم) امرداد شماره‌ی 470 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  470 از ‌‌دوشنبه، 29 خرداد 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  470 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 470  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22