لوگو امرداد
در امرداد 470 بخوانید:

پرواز سیمرغ در سرزمین حماسی، عرفانی و اساتیری ایران

p04 1«گشتاسب‌شاه اسفندیار را از سیاه‌چالی که از بیم تاج‌وتخت برای آن گسترده بود، می‌رهاند، اسفندیار برای رهایی خواهران دربندش،  همای و به‌آفرید، گذر از هفت‌خان پُر بیم و خطر را برمی‌گزیند و راهی رویین‌دژ می‌شود. گرگسار در شاهنامه از پهلوانان تورانی است که در سپاه ارجاسب در جنگ با ایرانیان شرکت داشت. پس از گریختن ارجاسب، اسفندیار گرگسار را اسیر کرده و به شرط آنکه راه رویین‌دژ را به او نشان دهد، جانش را به او می‌بخشد و بدین‌گونه داستان هفت‌خان اسفندیار به راهنمایی گرگسار آغاز می‌شود. اسفندیار برای رسیدن به رویین‌‌دژ باید از هفت مرحله بگذرد، این هفت مرحله دربردارنده‌ی:‌ کشتن دو گرگ درنده‌خو، دو شیر پیل‌پیکر، یک اژدها، زنی جادوگر و فریبنده، سیمرغ و دو فرزندش و سرانجام سرمای سخت سه‌روزه است».

آنچه بازگو شد بخشی از داستان کنسرت‌نمایش «هفت‌خان اسفندیار» بود که در تالار وحدت به روی صحنه رفته است. این نمایش موزیکال ساخته‌ی سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

داستان اسفندیار با نام یک جهان‌پهلوان ایرانی در داستان ملی این بار مورد توجه حسین پارسایی، کارگردان و تهیه‌کننده این نمایش قرار گرفته تا آن را با نگاهی نمایشی بر صحنه نمایش تالار وحدت ببینیم. پارسایی پیش از این، اجرای نمایش‌هایی بزرگ مانند «الیور توییست» و «بینوایان» را در کارنامه داشته و اکنون با نمایش «هفت‌خان اسفندیار» کاری حماسی را به سامان رسانده است. البته پیش از پارسایی، علی‌اصغر دشتی نیز سه داستان از شاهنامه (زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم ‌و سهراب) را به گونه‌ی کنسرت‌نمایش «سی» در کاخ سعدآباد با خوانندگی همایون شجریان به صحنه برده است و اجرای این گونه از کنسرت‌نمایش‌ها در ایران پیشینه کمی ندارد. شاید داشتن نگاهی ملی – میهنی نیاز امروز هازمان ایرانی باشد که پارسایی با روی‌صحنه‌بردن این نمایش بر این نکته تاکید کرده است. امین زندگانی در نقش «اسفندیار»، بانیپال شومون در نقش «گرگسار»، امیرکاوه آهنین‌جان در نقش «گشتاسب»، فریبا کوثری در نقش «کتایون»، امیررضا دلاوری در نقش «پشوتن»، اصغر پیران در نقش «ارجاسب»، حسن حسینی در نقش «جاماسب پیشگو»، نیکا افکاری در نقش «به‌آفرید»، سایه پارسایی در نقش «همای»، رضا راد در نقش «شیر شکار»، ندا سیاس و مونا صوفی در نقش «جادو زن» بازیگران نمایش موزیکال «هفت‌خان اسفندیار» را به عهده داشتند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «پرواز سیمرغ در سرزمین حماسی، عرفانی و اساتیری ایران»، به قلم آناهید خزیر که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است. متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) امرداد شماره‌ی 470 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  470 با عنوان «خطر در کمین آرامگاه داریوش بزرگ»، از ‌‌دوشنبه، 29 خرداد 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  470 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 470  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-26