لوگو امرداد
با پارسی‌گردانی بزرگمهر لقمان و مزدا تاجبخش

گویاییِ ارستو و زبانِ پارسیگ به چاپ سوم و پنجم رسیدند

03 4کتاب «گویاییِ ارستو» (چاپِ سوم، ویرایشِ دوم) و «زبانِ پارسیگ» (چاپِ پنجم، ویرایشِ نخست) چاپخش شده و اینک در دسترسِ استادان، پژوهندگان، دانشجویان و دوستدارانِ گویایی و فرزانگی و فرهنگ و زبان‌های ایرانی است.

«گویاییِ ارستو» از پاولِ پارسی (فیلسوفِ ایرانِ باستان و استادِ فلسفه‌ی‌ خسرو انوشیروانِ ساسانی) دربردارنده‌ی سه گفتار (گفتار اندر گویاییِ ارستو، روشنایی‌نامه‌ای بر اندر پیرامونِ گزارشِ ارستو و رده‌بندیِ ارستوییِ دانش‌ها) است که پاولِ پارسی به شاهنشاه خسرو انوشیروان پیشکش کرده است.

گویاییِ ارستو را رَهامِ اشه از سوریگ و عربی به انگلیسی گزارده و بزرگمهرِ لقمان به پارسیِ ناب گردانده و واژه‌نامه‌‌ای سه‌زبانه‌ (پارسی ـ انگلیسی ـ پارسیگ) نیز برایِ آن فراهمیده است.

چاپِ سومِ گویاییِ ارستو که نخستین نامه از «خردنامگ» است، در اندازه‌ی وزیری، در ۴۵۶ رویه، با پوشینه‌ی سخت و با بهای ۵۳۰ هزار تومان، چاپ شده است.

«زبانِ پارسیگ (پهلوی): دستورِ زبان، واژه‌سازی و واج‌شناسی» نوشته‌ی رهامِ اشه و گردانشِ مزدا تاج‌بخش و بزرگمهرِ لقمان است.

در زبانِ پارسیگ، نویسنده خودِ این زبان را پایه‌ی کارِ خویش نهاده، بدان چونان زبانی زنده و پویا درنگریسته، سرچشمه‌ها را باریک‌بینانه و سنجشگرانه بررسیده و نمونه‌هایی بسیار از کم‌وبیش همه‌ی نوشته‌های پارسیگ فرادستِ آموزنده گذارده است. چنین، هر کس، برپایه‌ی این کار، خواهد توانست دستورِ پارسیگ را به نیکی آموزد؛ با واژه‌سازی در این زبان آشنا شود؛ پارسیگ را با دیگر زبانهای ایرانی سنجد؛ ۴۲۵۴ واژه‌ی پارسیگ را ریشه‌شناسانه بررسد؛ و واج‌شناسیِ این زبان را نیز فراگیرد.

چاپِ پنجمِ زبانِ پارسیگ که سومین نامه از خردنامگ است، در اندازه‌ی وزیری، در ۶۳۲ رویه، با پوشینه‌ی سخت و با بهای ۶۰۰ هزار تومان، انجام شده است.

گفتنی است که «دیباچه‌ای بر فلسفه‌ی تاریخِ ایران» دومین نامه از خردنامگ و «جاماسپی» چهارمین نامه از خردنامگ است که پیش‌تر چاپخش شده‌اند.

در تابستانِ امسال دو نامه‌ی دیگر از خردنامگ، خردنامگِ پنجم: «دینکردِ چهارم» و خردنامگِ ششم: «جُستارنامگ»، هم چاپ خواهند شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. سپاس از اطلاع‌رسانی. کتابها را از کجا می‌شود تهیه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-24