لوگو امرداد
در امرداد 474 بخوانید:

گام‌به‌گام با ماسال و دیدنی‌هایش

p08 1سفر در روزهای پایانی شهریورماه دیدنی‌ها و گیرایی‌های خود را دارد. بخش‌هایی از سرزمین پهناور ما در واپسین‌ ماه فصل گرم سال، دیدنی‌تر از هر زمان دیگری‌ است. ماسال، در استان گیلان، یکی از آن جاذبه‌های گردشگری است که در تابستان، به‌ویژه در شهریورماه، تماشاگهی دل‌رباست.
برای رفتن به ماسال (مانند سفر به هر جای دیگر) باید راه‌شناس بود و بخش‌های دیدنی آن را از پیش شناخت تا دیدن هیچ بخشی از آن دیار سبز و زیبا را از دست نداد. پس نخست به‌کوتاهی از ماسال یاد می‌کنیم و سپس گام‌به‌گام رهسپار جاذبه‌های گردشگری آن بخش از گیلانِ سبز می‌شویم.
همه‌جای شمال ایران و استان گیلان دیدنی و زیباست. در آن میان، ماسال درخشندگی دیگری دارد. این شهر کوچک که جهانی از دل‌پسندی است، در باختر استان گیلان و در همسایگی فومن و صومعه‌سرا در گیلان و خلخال در استان اردبیل جای دارد. ماسال از آب‌وهوایی کوهستانی برخوردار است و کوه‌های تالش، شُکوه و دیده‌وری یگانه‌ای بدان بخشیده‌اند. مرغزارها و دشت‌های دامن‌گستر آن نیز از یاد نرفتنی است و دو بخش آن- بخش‌های مرکزی و شاندرمن- چنان چشم‌نواز هستند که نه دیدنشان  دل‌زدگی می‌آورَد و نه پیمودن راه کوهستانی‌اش خستگی‌زا است.

اولَس‌بلنگاه؛ رویشگاه درختان
نخستین دیدار، پس از رسیدن به ماسال، ییلاق اولس‌بلنگاه است. چون در آ‌نجا درخت مَمرَز به‌فراوانی روییده و جلوه‌ای سبز به آن زمین پُرروزی بخشیده است، تالشی‌ها آن گوشه را اولس‌بلنگاه، به‌معنی «جای رویش درخت مَمرز» نامیده‌اند. از ماسال تا رسیدن به اولس‌بلنگاه، نزدیک به یک‌ساعت راه است؛ راهی که گوشه‌گوشه‌اش در تازگی و شادابی چشم‌ها را خیره می‌سازد. گرداگرد آسمانش را کوه‌های تالش فراگرفته‌اند و تابلویی تماشای از زیست‌بوم ساخته‌اند. کلبه‌های چوبی و مِه بامدادان را نیز باید بدان افزود تا انگاره‌ای از زیست‌بوم هوش‌ربای اولس‌بلنگاه ساخت.
چهار کیلومتر آن‌سوتر از اولس‌بلانگاه، ییلاق خوش‌آب‌وهوای سوئه‌چاله در زمینی گودمانند رَخت افکنده است. آن طبیعت شورآفرین، نشانه‌ای آشکار از زیبایی آن گوشه از ایران ما را در برابر چشم می‌گسترد. دره، در حجمی از مِه پوشیده می‌شود و با کنار رفتن آرام‌آرام مِه‌ها، فضایی شادی‌آور نگاه‌ها را می‌نوازد.
آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «گام‌به‌گام با ماسال و دیدنی‌هایش» به قلم بامداد رستگار، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) شماره 474 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  474 از ‌‌دوشنبه، 20 شهریورماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  474 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 474  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-29