لوگو امرداد

میرشمس‌الدین ادیب سلطانی؛ چهره‌ی نام‌دار فرهنگی درگذشت

adibمیرشمس‌الدین ادیب سلطانی، چهره‌ی نام‌دار فرهنگ، ادبیات، فلسفه و دانش در ۹۲ سالگی زندگی را بدرود گفت.

به گزارش ایسنا، میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، پزشک، فیلسوف، زبان‌شناس، نقاش، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم متن‌های ارزشمند ادبی و فلسفی امروز، پنجشنبه، ۲۰ مهرماه 1402 در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت.

او از چند روز پیش در بخش آی‌سی‌یوی بیمارستان بستری بود.

میرشمس‌الدین ادیب سلطانی ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ خورشیدی، در کوی  قلمستان تهران زاده شد. زبان فرانسه را در کودکی با کتاب دست دومی به نام فرانسه بدون معلم آموخت و زبان انگلیسی را از رادیو بی بی سی. پس از پایان شش سال متوسطه در دبیرستان البرز، در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده‌ی طب دانشگاه تهران شد و دکترای پزشکی خود را از دانشکده پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد. وی برای ادامه تحصیل در زمینه‌ی روان‌پزشکی بالینی و پژوهش‌های بیوشیمی به وین رفت و پس از چند ترم، دستیار پروفسور هافمن، از جمله سرشناس‌ترین روان‌پزشکان آن روزگار شد.

او که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونانی باستان، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی و زبان‌های پارسی میانه و باستان چیره بود، آثار ترجمه‌شده را مستقیما از زبان مبدا به زبان فارسی برگردانده است. میرشمس‌الدین ادیب سلطانی نوشته‌های پرشماری به زبان فارسی و انگلیسی داشت و آثار او به بهره‌گیری گسترده از واژگان فارسی و بهره جستن از پارسی باستان، پارسی اوستایی و پارسی میانه آوازه داشت.

از مهم‌ترین آثار ترجمه‌شده‌ از سوی میرشمس‌الدین ادیب سلطانی می‌توان به «سنجش خرد ناب» امانوئل کانت، «منطق» ارسطو، «جستارهای فلسفی» برتراند راسل، «سوگ‌نمایش هملت شاهپور دانمارک» اثر ویلیام شکسپیر و همچنین «رساله منطقی- فلسفی» ویتگنشتاین اشاره کرد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14