لوگو امرداد
در امرداد 478 بخوانید:

اروپا، نام باستانی اوکراین بوده است

p05نام اروپا در سنسکریت و یونانی به چم (:به معنی) جایگاه ارابه و دارنده‌ی گشتاور خوب (ایو – روپه، ارابه) است. همچنین این واژه در نام‌های اوستایی خونیرث (جایگاه ارابه‌های باشکوه) و تخموروپه (آرپوکسائیس سکاها، تهمورث، پهلوان سرزمین ارابه) نیز نهان است:

आरोप्य indecl. Aropya having made to mount [horse, chariot, bus, etc]

सु-  prefix  su- (hau, eu)  good.

आरोप  m. Aropa (arbά, Ροπή)  rhetorical figure super-imposition

نام اروپا در ترکیب eury-ope یعنی کسی که پیشانی بلند دارد و  نام ملکه‌ای فینیقی است، آورده شده است، ولی این نام در ترکیب  eu-  rope  به چم گشتاور نیک (ارابه‌ی خوب) است که با واژه‌ی ارابه‌ی فارسی (آ-رَئوه اوستایی یعنی بسیار آسان رانده شونده) هم‌خوانی دارد و پنداشته می‌شود نامی بر سرزمین تاورهای کهن و کُل اوکراین (روتِن‌های اوکراین) بوده است که گردنده و چرخنده (چرخ و ارابه) را می‌رساند. در استوره‌های سکایی تبر زرین نشانه‌ی تاورهای تبعه‌ی روتن‌ها آمده است.

نام فینیقیه که خاستگاه الهه‌ی اوروپا (ایفی‌ژنی) به شمار آمده در بنیاد فونیکیه بوده است به چم سرزمین قربانی‌کردن که همانند واژه‌ی اوستایی تَئوروَ (تائور) به چم آسیب‌رساندن است که ریشه‌ی نام تَوَر (تبر) هم است که در استوره‌های سکایی به همراه گاوآهن، قید و پیاله، ابزار زرین آسمانی سکاها به شمار رفته است.

هرودوت درباره‌ی خشونت در نزد تائورها می‌نویسد:

«عادات تائورها چنین است: ربّه‌النوعی را می‌پرستند که به باور آن‌ها لمس نشده است و او را ایفی‌ژنی (زن نیرومند آب‌ها) دختر آگاممنون می‌دانند و هر یونانی را که در دریا اسیر کنند، یا کشتی او بشکند و خود او به ساحل افتد، برای این ربّه‌النوع قربانی می‌کنند، بدین‌گونه که چماقی بر سر او می‌کوبند و سپس سر او را از بدن جدا کرده و جسدش را از کوه به زیر افکنده، سرش به نوک میخ چوبین می‌زنند. هر دشمن که به چنگ آن‌ها بیفتد، سرش را ریزریز می‌کنند، سپس هر یک از آن‌ها، پاره‌‌ای را به خانه‌ی خود برده، به دودکش بخاری خانه‌اش آویزان می‌کند و باور دارد که این تکه در هوا، خانه را نگاهبانی می‌کند. گذران تائورها از غارت و جنگ است».

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «اروپا، نام باستانی اوکراین بوده است» به خامه‌ی جواد مفرد کهلان، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی پنجم (اندیشه) شماره‌ی 478 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 478  دوشنبه، 13 آذرماه 1402 خورشیدی چاپ شد، و به شوند دشواری‌های پخش، همچنان در نمایندگی‌ها و چند دکه در تهران در دسترس خوانندگان خواهد بود.

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی 478  هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  478 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

برای آگاهی بیش‌تر با شماره‌های: 31 و 30 – 88325329 – 021 تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-16