لوگو امرداد

آیین سپاسگزاری از دهشمند بازسازی مدرسه جمشیدی جعفرآباد

با پایان‌یافتن کار بازسازی و نوسازی مدرسه جمشیدی، از نیک‌اندیش گوهر نمیرانیان برای پاسداشت میراث ملی و بازگرداندن زندگی به روستای جعفرآباد سپاسگزاری شد.
پس از یک‌سال‌ونیم تلاش بی‌وقفه، بازسازی و نوسازی مدرسه جمشیدی جعفرآباد به پایان رسید. در آیین آدینه یکم دی‌ماه 1402 خورشیدی همراه با رونمایی از مدرسه‌ی بازسازی‌شده، از نیک‌اندیش گوهر نمیرانیان، دهشمند بازسازی مدرسه سپاسداری شد. در این مراسم ساسان نیکنام، فرنشین کمیسیون املاک انجمن زرتشتیان تهران، جاوید شهریاری‌فر، جانشین فرنشین انجمن زرتشتیان یزد، مسوولان شهرستان، آقایان دهستانی و هاشمی نمایندگان شورای شهر، پوررضوی نماینده میراث فرهنگی مجومرد، دارنده‌ی سرای محبت و گروهی از همکیشان باشنده بودند. در بخشی از مراسم ساسان نیکنام پیام سپاسگزاری افشین نمیرانیان، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران را خواند. در این پیام آمده است: (بخشنودی اهورامزدا، بی‌تردید دنیا جای بهتری خواهد شد اگر هر کدام از انسان‌ها با عشق و اراده برای آنچه باور دارند تلاش کنند. از خانم نمیرانیان که گواهی بر این واقعیت است، از سوی خود و انجمن زرتشتیان تهران سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم سالیان دراز با تندرستی و بهروزی زندگی کنند، هم‌چنانکه زندگی و شور را پس از سال‌ها به روستای جعفرآباد بازگرداندند. شوری که برای دهه‌های آتی جاری خواهد ماند. امیدوارم همگی ما نه تنها با کلام بلکه با هم‌پایی و هم‌راهی با ایشان یاریگر این زندگی دوباره در این مکان و روستای پرخاطره که بخشی از هویت جمعی زرتشتیان یزد است، باشیم. ایدون باد. افشین نمیرانیان، رییس انجمن زرتشتیان تهران)
پوررضوی، مدیر سرای محبت، بیان داشت اسنادی از زرتشتیان تهران مانند اصل اساسنامه آدریان تهران، دست‌نوشته‌های ارباب کیخسرو شاهرخ و برخی اسناد دیگر از ارباب کیخسرو شاهرخ در اختیار دارد که می‌تواند به انجمن تهران هدیه کند. از سوی شورای شهر و میراث فرهنگی نیز دو لوح سپاس و یادبود به نیک‌اندیش گوهر نمیرانیان پیشکش شد. مراسم با بخش‌هایی از اجرای گروه موسیقی همراه بود.
یکی از این بازماندگان تاریخی سرزمین‌مان مدرسه‌ی جمشیدی در روستای جعفرآباد در نزدیکی مجومرد در شهرستان اشکذر، نبش کوچه مهرایزد کنار سرو بزرگ و کهن‌سال این روستا است. این ساختمان که از آثار ملی ایران است، نشانه‌ و نمادی از افتخار فرهنگی و باارزش ایران امروز به شمار می‌رود. دیرینگی این میراث فرهنگی به دوران پهلوی اول برمی‌گردد و سال 1386 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این سازه‌ی تاریخی در گذشته یکی از مراکز علمی و فرهنگی ارزشمند شهرستان شناخته می‌شد. مالک آن کیخسرو جهانیان تمام مالکیت خود را به جمشید بهرام جمشیدی انتقال داده است. ایشان ساختمان مدرسه را به مساحت 884/7 متر مربع ساخته و نزدیک به بیست سال مدرسه دایر بوده است. سال 1343 در پی خشکسالی و خالی‌شدن روستا از سکنه، مدرسه بسته شده است. ساختمان به شوند فرسودگی و آسیب‌دیدگی در گذر زمان به تعمیر و بازسازی نیازمند شد. در این راستا، با نیک‌اندیشی گوهر نمیرانیان پروژه مرمت و بازسازی این ساختمان بنامگانه خواهرشان روانشاد منیژه خداداد نمیرانیان در سال 1401 خورشیدی آغاز شد. در فرآیند بازسازی خسرو جمشیدیان، نماینده انجمن زرتشتیان تهران در یزد نیز همکاری داشته است. در این پروژه، کف، سقف، دیوارها، نما، درها و پنجره‌های ساختمان بازسازی شدند و سیستم‌های برقی، آبی، گرمایشی و سرمایشی نیز نوسازی شدند. همچنین، برای زیباسازی و فضای سبز پیرامون ساختمان، گل‌ها و درختانی کاشته شدند. گمان می‌رود دیگر کاربری مدرسه را نداشته باشد و برای آیین‌ها و جشن‌های زرتشتیان از مدرسه جمشیدی استفاده شود. یک‌بار در سال 1397 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر بخشی از مرمت و ساماندهی این مدرسه تاریخی مانند آواربرداری و ترمیم پشت‌بام و اجرای پشتبند و سقف فضای داخلی را انجام داده است.

0 13 1 35 2 33 3 33 4 34 5 32 6 32 7 31 8 26 9 28 10 26 15 19

فرتور از آقای منصوری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درود بر نیک اندیشی و نیک اندیشان
    درود بر داد و دهش و خیراندیشی که بانو گوهر نمیرانیان نماد این عبارات انسانی می‌باشد .
    انجمن ها و هازمان زرتشتی باید برای نگهداری و پاسداشت یاد نیاکان و فرهنگ ایران پشتیبان اینگونه انسانهای پاک نهاد و نیک اندیش باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15