لوگو امرداد
همزمان با آیین درگذشت اشوزرتشت

نخستین اجرای گروهی خوانش گات‌ها با هم‌آوایی نونهالان شیرازی

آیین درگذشت اشو زرتشت پسین سه‌شنبه، پنجم دی‌ماه 1402 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد.

آغازگر این مراسم، جَشَن‌خوانی به کوشش موبدیار رستم خسرویانی بود. سپس نونهالان برای نخستین‌بار به سرپرستی شبنم پوردهی بندی از گات‌ها، سروده‌های اشوزرتشت، را به گونه‌ی گروهی اجرا کردند. این نخستین اجرای گروهی گات‌ها با هم‌آوایی نونهالان در یکی از مراسم‌های بزرگ و رسمی شیراز بود. سال‌هاست گات‌ها در مراسم‌های شیرازی‌ها با هنرمندان گروه سرود جوانان زرتشتی این شهر و به گونه‌ای آهنگین اجرا می‌شود و نونهالان به عنوان آینده‌سازان و پشتوانه‌های این گروه سرود، با اجرای خوب‌شان موجب دلگرمی و شادمانی باشندگان شدند. آرامیس کاویانی، اوشتا نیکزاد، راتا پوردهی زین‌آباد، آریا مهربان شهریاری و ویانا خسرویانی هموندان این گروه را تشکیل می‌دادند که با پیشکش هدایایی از آنها تقدیر شد. در ادامه ناهید افتخاری مجری این آیین به زیبایی تمام و با شیوایی کلام از زندگی‌نامه ی اشوزرتشت گفت و باشندگان را با خود همراه کرد و حس غرور از زرتشتی‌بودن را در دل‌هایشان از نو شکفت.  سپس خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز همراه با خوش‌آمدگویی به باشندگان، به سبب نزدیکی به برگزاری انتخابات گردش هجدهم انجمن زرتشتیان شیراز، از فرازونشیب‌های گردش هفدهم و همزمانی آن با همه‌گیری کرونا و چالش‌های فراوان در برگزاری مراسم‌ها و جلسات به گونه‌ی مجازی سخن گفت و درگذشت بزرگمرد انجمن زرتشتیان شیراز روانشاد افلاتون سهرابی در این دوره را به عنوان رخدادی دردناک برشمرد و جبران جای خالی ایشان و حفظ و نگهداری ثبات و پایداری انجمن در نبود وی را بسی سخت توصیف کرد. اجرای نمایش گونه‌ای از وقایع زمان اشوزرتشت با تلفیقی از شاهنامه و موسیقی با هنرمندی افروز سهرابی و مهتاب گشتاسبی به سرپرستی ناهید فلفلی پایانی باشکوه بر این آیین بود. در پایان این آیین که هماهنگ‌کنندگی آن را میترا جوانمرد بر دوش داشت از باشندگان با آش، سیروگ، نان، حلوا، کماج و میوه و لرک پذیرایی شد.

اشوزرتشت پس از هفتاد و هفت سال از عمر خویش که بیشتر آن را برای هدایت و دادن خرد و آگاهی به مردمان گذرانده بود. در حالی که در چنین روزی در آتشکده شهر بلخ مشغول نیایش بوده وگشتاسب شاه کیانی و پسرش اسفندیار که از یاران وی بودند نیز برای رسیدگی به شهرهای دیگر، از بلخ خارج شده بودند. ارجاسب که دشمن دیرینه اشوزرتشت و ایرانیان بود از این هنگام بهره برد و تور براتور فرمانده سپاه خود را با لشگری بسیار راهی بلخ که بخشی از ایران بود، کرد. این سپاه دروازه‌های شهر بلخ را با تمام دلاوری‌های مردم در هم شکست و هنگامی که اشوزرتشت با لهراسب و گروهی دیگر از یارانش مشغول نیایش به درگاه اهورامزدا بودند، از سوی سپاه تورانی کشته شدند. اشو زرتشت نخستین پیامبر آسمانی جهان، پایه‌گذار اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک در روز خور ایزد و دی ماه (پنجم دی ماه) به سوی اهورامزدا شتافت. پیامبر ایرانی که پایه‌گذار آیین یکتاپرستی و گسترش‌دهنده مهر و دوستی میان انسان‌های نیک نهاد بود. میراث بزرگ او پس از درگذشت‌اش در جان و روان جهانیان همواره زنده و جاری‌ست و ما را به سوی اشویی راهنمایی می‌کند.

1 55 2 53 3 52 4 53 5 50 6 49 7 48 8 43 9 45 10 44 11 41 12 33 13 29 14 29 15 28 16 26 17 27 18 25 19 23 20 21 21 22

فرتورها از شهرام پوردهی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. درود بر زرتشتیان.مردمانی فهیم ونجیب و باشخصیت.البته با داشتن پیامبر بزرگی چون زرتشت این خصائص عجیب نیست.
    و درودبر کوروش بزرگ

  2. اگر مردم دنیا این شعار زیبای اندیشه نیک، کردار نیک، گفتار نیک را سرلوحه خود قرار می دادند جهان به گلستان و بهشت تبدیل می شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14