لوگو امرداد

خجسته جشن سده در دبیرستان نوشیروان جی تاتا

خجسته جشن ملی و جهانی سده با باشندگی هیات‌امنای دبیرستان، هموندان انجمن اولیا و مربیان، دانش‌آموزان و کادر دبیرستان نوشیروان جی تاتا گرامی داشته شد.
گرامیداشت خجسته جشن ملی سده که به‌تازگی به ثبت جهانی رسید، بامداد دوشنبه 9 بهمن‌ماه 1402 خورشیدی، روز دی به مهر ایزد و بهمن ماه گاهشماری زرتشتی در تالار همایش دبیرستان نوشیروان جی تاتا برگزار شد. برنامه جشن شامل نیایش گات‌هاخوانی با آوای آیرین خسرویانی و پرستو باستانی، دکلمه جشن سده با هنرمندی آیرین خسرویانی و آناهیتا مرادیان، فلسفه جشن سده و پیدایش آتش با گفتار کیانا فرهادی بود. دکتر فرزانه گشتاسب درباره‌ی استوره و بازگفت‌هایی در پیوند با جشن سده سخن گفت. در ادامه دکتر کامبیز میزانیان، فرنشین هیات‌امنای دبیرستان، خانم فرزامی، مدیر دبیرستان و پروین خدادادی نیز شادباش جشن جهانی سده را گفتند. در پایان از دانش‌آموزان پذیرایی انجام شد و دانش‌اموزان با شادکامی و خاطره خوش به فعالیت آموزشی پرداختند. سرپرستی و تنظیم برنامه جشن را بیتا کاجیان به دوش داشت و با همکاری مینا برزوییان و آذین اختر، هموندان انجمن اولیا و مربیان برگزار شد.

امسال سده را در حالی جشن می‌گیریم که این جشن ملی یک جهان دیده‌بان دارد. 15 آذرماه جشن سده به عنوان میراث ناملموس ایران و مشترک با کشور تاجیکستان در فهرست میراث جهانی ثبت شد و در تقویم جهانی جای گرفت. جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه به روز مهر از ماه بهمن برگزار می‌شود. جشن سده اشاره به پیدایش آتش از سوی هوشنگ شاه پیشدادی و آغاز تمدن است. در این آیین زرتشتیان برای نیایش و شادی گردهم می‌آیند. در پایان روز سه تن از موبدان با لباس سپید بر تن و آتش‌دان در دست، هیزم‌های گرد آمده را با آتش می‌افروزند. در این هنگام موبدان بخش‌هایی از اوستای آتش نیایش را می‌خوانند. سده در دیدگاه‌های گوناگونی همچون تاریخی، دینی، اساتیری و … جایگاه ویژه‌ای دارد و با عنوان‌ها و آداب و رسوم گوناگونی در میان ایرانیان غیرزرتشتی نیز پاس داشته می‌شود. بنیادهای تاریخیِ بسیاری برای ریشه‌ی این جشن دانسته‌اند، ولی آنچه بیشترین اهمیت را در این میان داراست، پویایی و ماندگاری این جشن برای نسل‌های آینده است.

00 1 0 14 1 39 2 47

اعضای هیت‌امنا و انجمن اولیا مربیان دبیرستان نوشیروان جی تاتا3 36 4 34

کیانا فرهادی فلسفه جشن سده را خواند

5 33 6 35

شادباش مدیریت دبیرستان

7 32

شادباش پروین خدادادی

8 29

شادباش کامبیز میزانیان

10 31

سخنرانی فرزانه گشتاسب

11 31 12 26 13 23 15 19

 

فرتور رسیده است.
6744

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. در اشارات تاریخی این جشن همیشه به شکل دست جمعی و با گردهمایی همه مردمان شهر و محله و روستا در یکجا و با برپایی یک آتش بزرگ برگزار می‌شده است. مردمان در گردآوردن هیزم با یکدیگر مشارکت میکنند و بدین ترتیب جشن سده، جشن همکاری و همبستگی مردمان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08