لوگو امرداد

تصاویر جشن شانزده سالگی مرکز جهاندیدگان پوروچیستا

گرامیداشت سالروز بنیانگذاری مرکز توانبخشی جهاندیدگان پوروچیستا، در تالار بزرگ‌چمی برگزار شد.

مرکز روزانه جهاندیدگان پوروچیستا، بامداد دوشنبه شانزدهم بهمن‌ماه 1402 با برگزاری جشنی میزبان جهاندیدگان زرتشتی بود. شاهرخ باستانی از بنیادگذاران مرکز پوروچیستا در سخنانی از چگونگی شکل‌گیری این مرکز روزانه‌ی توانبخشی جهاندیدگان گفت و ‌در ادامه یادآوری کرد بنابر نیاز جامعه به ‌تازگی مرکزی شبانه‌روزی راه‌اندازی شد به نام مرکز پرورش. این مرکز یک سال است پروانه فعالیت گرفته و شبانه‌روزی است. شرایط آن با شرایط شبانه‌روزی دایمی متفاوت است. مرکز شبانه‌روزی براساس این نگرش و دیدگاه پایه‌ریزی شد که سالمند در شرایطی قرار نگیرد که کاملا وابسته شود و خانواده از سالمند دست بکشد و قطع رابطه کند. مرکز فقط مسوولیت سالمند را داشته باشد. در این راستا مرکزی تحت عنوان خانه کوچک پرورش افتتاح شد. این خانه کوچک، پذیرش سالمندی است که تنها زندگی می‌کند. برای فعالیت‌های روزانه تنها است و چه بسا به دنبال تنهایی عوارضی مانند سوتغذیه و یا با مشکل توان جسمی و ذهنی روبه‌رو شود. سالمند تنها در معرض آلزایمر، افسردگی قرار می‌گیرد. این مرکز آماده‌ی پذیرایی از سالمندانی است که تنها هستند و می‌توانند کارهای شخصی خود را انجام دهند. وی افزود جامعه در حال پیری است و تا چندسال آینده با سونامی مشکل نگهداری سالمند روبه‌رو خواهیم شد چون فرزندان توانایی و وقت نگهداری از سالمند را ندارند. این نیاز جامعه است که مسوولان جامعه و مسوولان کشوری درباره‌ی مساله‌ی آینده سالمندان فکر کنند. در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

بهرام یزدانی، مدیر کنونی مرکز پوروچیستا در سخنانی با اشاره به تاسیس مرکز جهاندیدگان پوروچیستا در سال 1386 گفت این مرکز شانزدهمین سال را پشت سرگذاشته است و ابراز امیدواری کرد در این مدت فعالیت مرکز برای جامعه مفید بوده و سال‌های در پیش رو  پربارتر و موثرتر از گذشته راه خدمت به بزرگان جامعه که سرمایه ملی هستند ادامه یابد تا کوچک‌ترها بتوانند از دانش و تجربه‌ی آنان بهره‌مند شود و این در صورتی امکان‌پذیر می‌شود که سالمندان شاداب و سرافراز باشند. وی با سپاسگزاری از شاهرخ باستانی موسس این مرکز و دست‌اندرکاران، چکیده‌ایی از فعالیت این چندسال را بازگفت. یزدانی با اشاره به این نکته که مرکز پوروچیستا  در استان درجه یک شناخته شده و یکی از مرکزهای نمونه‌ی استان یزد است، درباره‌ی برنامه‌‌های مرکز پوروچیستا گفت: برنامه هفتگی با ورزش صبحگاهی به سرپرستی خانم بنداریان آغاز می‌شود. پس از پذیرایی، برنامه‌های هفتگی ادامه می‌یابد مانند روزهای شنبه حرکات موزون با مربی خدارحم امیرانی، برنامه آموزش هنر طراحی و نقاشی با مربی سمیرا دهقانی، نمایشگاهی از آثار سالمندان نیز آماده شده است. معاینه بالینی مانند تب‌سنجی، سنجش فشارخون، سنجش سطح اکسیژن خون و مواردی که برای هشدار به سالمند نیاز است، با همکاری گوهر پرنده هفته‌ای چهار روز سلامتی سالمندان مرکز ارزیابی می‌شود. برنامه‌های نیایش صبحگاهی برای شادابی روح و آغاز یک روز بانشاط را فرزانه بمانی و دولت خسروی با اوستاخوانی و گات‌هاخوانی به عهده دارند. یوگا برای سالمندان مرکز را گوهر پشوتن آموزش می‌دهد. کلاس شاهنامه‌خوانی را گلچهره فلفلی می‌گرداند. روانشناسی مرکز را گیتا زندیان برعهده دارد و افزون بر مسوول مشاوره‌ی روانشناسی، کلاس شعر و موسیقی‌درمانی نیز راه‌اندازی کرده است. منوچهر باستانی، مددکار مرکز با مبحث آلزایمر با مرکز آلزایمر استان همکار است و مشاوره‌های بایسته را به سالمندان مرکز پوروچیستا ارایه ‌می‌د‌هد. دکتر سحر مهری پزشک مرکز روزهای دوشنبه سالمندان مرکز را ویزیت می‌کند. دکتر طاهری متخصصی مغز و اعصاب، دکتر وحیدی متخصص گوش و حلق و بینی، دکتر صابری متخصص ارتوپد متخصصانی هستند که با هماهنگی منوچهر باستانی ماهی یک‌بار ویزیت انجام می‌دهند. مسوول کاردرمان مرکز حمیده فلاح‌زاده است و مرکز پوروچیستا تجهیزات مناسب برای توانبخشی سالمندان را دارد. آموزش فکری و تفریحی را فرناز خسروی و سهیلا پشوتنی عهده‌دار هستند. پروانه آتشبند، پروانه مهرشاهی و مهیندخت پرسنل مرکز هستند.

منوچهر باستانی دیگر سخنران برنامه بود و سازوکار مرکز پوروچیستا را برنامه‌های شاد و شادی‌افزایی جهاندیدگان بیان داشت. وی در ادامه‌ درباره سندروم آشیانه‌ی خالی سخن گفت. سندرم آشیانه خالی نوعی حس اندوه و تنهایی است که پدر و مادر هنگام جدایی از فرزندان به آن دچار می‌شوند. پس از آنکه فرزندان برای رسیدن به اهداف زندگی خود مانند به قصد رفتن به دانشگاه یا ازدواج و یا مهاجرت از مادر و پدر جدا می‌شوند و خانه را ترک می‌کنند، ناگهان پدر و مادر با روزمره‌ی بی‌هدف و بی‌برنامه روبه‌رو می‌شوند. از آنجا که ترک خانه پدر و مادر یک رویداد طبیعی و سالم است، اغلب به نشانه‌های سندرم آشیانه خالی توجه نمی‌شود. این مساله می‌تواند برای پدر و مادر حالت افسردگی و حس بی‌هدفی را در پی داشته باشد، چرا که ترک «آشیانه» توسط فرزند باعث ایجاد تغییراتی در جریان زندگی پدر و مادر می‌‌شود. باستانی از سالمندان خواست پویاتر در مرکز پوروچیستا شرکت کنند و با تجربه‌ی در کنار یکدیگر بودن توانایی‌های ذهنی و جسمی خود را ارتقا دهند و از آلزایمر و افسردگی پیشگیری کنند. وی در بخشی از سخنانش از پژوهشی گفت که اثبات‌شده 9 دقیقه روزانه پرداختن به حرکات موزون باعث افزایش هورمون شادی‌آفرین دوپامین می‌شود. شادی انگیزه‌ی کار و زندگی است همان‌گونه که شادی و جشن در آیین زرتشت سفارش شده است.
بخش نیایش آغاز برنامه با گات‌هاخوانی فرزانه بمانی و دولت خسروی اجرا شد. بخش‌های هنری برنامه با اجرای هوشمند یزدانی و نواختن ساز سنتی اَرَبونه و اجرای خدایار کیانزاد، با خواندن تصنیف سنتی همراه بود. در بخشی از برنامه از روانشاد شهناز شهزادی به نیکی یاد شد. از دلبر استواری به پاس سالیان همکاری و دیگر همیارانی که سالیان گذشته همکاری داشتند، یاد شد و با آرزوی تندرستی برای ایشان. در پایان از میهمانان که بیشتر جهاندیدگان گروه سنی بیش از 60 سال بودند، پذیرایی انجام شد.

1 9 2 9 3 8 4 8 5 8 6 8 7 8 8 12 9 13 10 6 11 6 12 6 13 6 14 6 15 6 16 4 17 4 18 5 19 4 20 4 21 4

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-12