لوگو امرداد

کتاب «پنج‌گاه»، برگردان گاهان به نظم پارسی

5gah 1«گات‌ها»ی اشوزرتشت، سرودهایی آسمانی و آهنگین به زبان اوستایی است. برگردان‌های فارسی چندگانه‌ای از آن سرودهای سپند، به‌دستیاری شماری از اوستاشناسان چاپ شده است. هر کدام از آن برگردان‌ها یا از دید پژوهشی به‌کار می‌آیند یا برگردان‌هایی آسان‌خوان برای شناخت و دریافت گات‌ها هستند. اما برگردان گات‌ها به‌گونه‌ی چکامه‌های پارسی عروضی، کار نوآیینی است که به‌تازگی باقر حسینی‌بالف انجام داده است.

این برگردان، با نظمی خوش‌آهنگ و واژگانی یکسره پارسی، همه‌ی گات‌ها را دربرمی‌گیرد. برگردان حسینی‌بالف در کتابی با عنوان «پنچ‌گاه؛ نیایش زرتشت؛ برگردان گاهان به چامه‌ی پارسی» چاپ شده است.
«پنج‌گاه» با پیشگفتاری کوتاه از سراینده آغاز می‌شود. او در سخن آغازین کتاب، از آشنایی خود با نامه‌ی مینوی اوستا یاد می‌کند و زمینه‌ای که او را برانگیخت تا گات‌ها را به چکامه‌ی پارسی درآورد، برمی‌شمارد. پس از آن متن سروده‌ها در چند بخش (که همگی نام‌هایی برگرفته از گات‌ها دارند) آمده است: اَهونوَدگاه، اُشتودگاه، سپنتمَدگاه، وهوخشتَرگاه و وَهیشتوایشتگاه. بیت‌های کوتاهی نیز فرجام‌بخش چکامه‌های سراینده است. اما بخشی نیز به نام «واژه‌نامه» به پایان کتاب افزوده شده است تا خوانندگان سرودها، با معنای برخی از واژگان اوستایی که در کتاب آمده است، آشنا شوند.
برگردان به‌نظم حسینی‌بالف از گات‌ها، روان و دلنشین است و خواننده از بازخوانی چندباره‌ی آن خسته نخواهد شد. افزون‌بر این که حسینی‌بالف در برگردان منظوم خود، به متن اصلی(: گات‌ها)، تا آن‌جا که شدنی است و ضرورت‌های نظم عروضی دست چکامه‌سرا را بازمی‌گزارد، وفادار بوده است.
برای آشنایی با شیو‌ه برگردان نویسنده از گات‌ها، این بخش از هات 34 را می‌توان نمونه آورد:
مرا آن ببخشا ز گفتار نیک / و از اندیشه‌ی نیک و کردار نیک
که مردم بدان «جاودان» می‌کنی / «رسایی» ببخشی و آن می‌کنی
بدانان ببخشایی «اردی‌بهشت» / و «شهریور» و کشوری چون بهشت
اهورا، من این آرزوی درست / به درگاه مهر تو آرم نخست
که آن رادمرد روشن‌دل پارسا / که پیوستگی دارد او با «اشا»
هر اندیشه را با تو گوید همی / همه آرزو از تو جوید همی
بود تا به نزدِ تو آیم چنان / ستایش‌سرایان، نیایش‌کنان

کتاب «پنج‌گاه؛ نیایش زرتشت، برگردان گاهان به خامه‌ی باقر حسینی‌بالف (سرخوش مازنی) است که انتشارات اکسیر قلم، در 158 رویه، چاپ و پخش کرده است.
این کتاب را می‌توانید از دفتر هفته‌نامه‌ی امرداد به نشانی، تهران، خردمند شمالی، کوچه‌ی اعرابی 3، شماره‌ی 4  اشکوب 3 خریداری کنید. دفتر امرداد به شماره‌‌های 88325331-88824806 برای هماهنگی پاسخ‌گو است.

لینک فروش اینترنتی کتاب «پنج‌گاه» 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07