لوگو امرداد

گلبانو؛ نوشته کورش نیکنام، نگاهی نو به فرهنگ زرتشتیان

golbanoo1نسک «گلبانو» با عنوان آسیب‌های هازمانی مزدیسنان، پژوهش و نگارش کورش نیکنام، از تازه‌های نشر برسم به بازار کتاب آمد.
نسک (کتاب) «گلبانو» که اکنون آماده شده، دستاورد نزدیک به شش سال پژوهش و نگارش کورش نیکنام است. «گلبانو» داستان بانویی را بازگو می‌کند که برای ارزش‌های دینی خود، جان خویش را از دست داد. نگارنده نه تنها به داستان این بانوی فداکار می‌پردازد، بلکه به بررسی ژرف‌تر ناگفته‌ها و نانوشته‌های فرهنگی و تاریخی زرتشتیان نیز می‌پردازد. نیکنام در این اثر، با زبانی شیوا، خواننده را به سفری در زمان فرامی‌خواند تا با آیین‌ها و جشن‌های زرتشتیان و فلسفه‌ی نهفته در آن‌ آشنا شود.
در پشت جلد کتاب، نویسنده به تاریخچه‌ای از ایران اشاره می‌کند، جایی که مردم با دادگری و آزادی زندگی می‌کردند و در پی آبادانی و شادی بودند. با این حال، تاخت‌وتازهای بی‌شمار، از جمله یورش مغول‌ها، ساختار راستی و آرامش را در این کشور به هم ریخت. نویسنده به تلاش‌های فرهنگی و ایستادگی که در برابر این تاخت و تازها انجام گرفته، می‌پردازد.
در آن سوی جلد کتاب آمده است: ایرانیان روزگاری زندگی را در این سرزمین با فرهنگ دیرینه خویش سپری می‌کردند. با دادگری و آزادی که داشتند در پی آبادی و شادی ایران بودند تا سرافراز بمانند. تاخت و تازهای چندگانه ساختار راستی و آرامش را در این کشور زیرورو کرد برخی مانند مغول‌ها در پی دست‌اندازی به داشته‌های این کشور بودند، کشتند، سوزاندند، غارت کردند و رفتند. برخی نیز با آمدن به این سرزمین پنداشتند با مردمی بی‌فرهنگ بی‌سواد بی‌هویت و نادان روبه‌رو شده‌اند. آنان تلاش کردند تا فرهنگ خود را به این مردم بیاموزند. چون با ناسزا و ستم هدف و برنامه‌های خود را دنبال می‌کردند. با زیر دستان آزادگان و ایرانیان آزاده همچون بردگان رفتار می‌کردند. از آنجا که در کشوری با نگرشی تازه به سر می‌بردند جزیه مالیات اضافی می‌دادند پوشش و خوراک و شیوه زندگی ویژه و رنج‌آوری داشته‌اند. سرگذشت گلبانو یادی از بانویی در دوران کنونی است. این بانو با باوری که داشته جان خویش را فدای ارزش‌های هازمانی کرده است نگارنده به شیوه نمادین سرگذشت وی را از زبان دختری در این نوشته بیان می‌کند. به جز آن برخی از آسیب‌های دو سده‌ی این هازمان نیز در این نسک آمده و در بخش‌هایی از این نوشته نویسنده به یادمان‌ها و رویدادهایی که دیده، شنیده و پشت سر گذاشته با آموخته‌های فرهنگی چند ساله خویش پرداخته است.
کورش نیکنام، موبد زرتشتی و پژوهشگر فرهنگ ایران باستان، با نوشته‌ها و پژوهش‌ در زمینه تاریخ ایران و دین زرتشتی، به عنوان یکی از چهره‌های سرآمد در حوزه مطالعات تاریخ و فرهنگ زرتشتیان شناخته می‌شود. نخستین پژوهش وی به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی درباره آداب و رسوم ترادادی (سنتی) و کهن زرتشتیان بود که در سال ۷۴ به شیوه میدانی آغاز شد و سال ۷۹ در انتشارات فروهر نخستین بار به نام «از نوروز تا نوروز» چاپ شد. اکنون به چاپ ششم رسیده است. درسال ۸۵ دو نوشته دیگر به نام‌های «اندرزنامه زرتشت» و «آیین اختیار» به خامه کورش نیکنام به چاپ رسید که پس از چاپ‌ پنجم، پروانه برای چاپ تازه داده نشد و کمیاب است. پنج سال پس از آن، نسک «کنکاشی در زندگی و اندیشه زرتشت»، نوشته دیگری بود که چاپ کرد. پس از آن نسک «یادگار دیرین» را به چاپ رساند که به چاپ دوم رسیده و به زبان انگلیسی نیز برگردان شده است. در آن به فلسفه و چگونگی برگزاری آیین‌ها و جشن‌های زرتشتیان پرداخته شده است. دیگر آثار: «گات‌ها، نغمه‌های ایران باستان» که خوانش گات‌ها با تنبور را ارایه می‌دهد. «زرتشت و مزدیسنان» که به پرسش و پاسخ‌های دینی می‌پردازد.
کورش نیکنام، با انتشار نسک «گلبانو»، به تازگی اثری دیگر را به مجموعه آثار خود افزوده است. «گلبانو» زمستان 1402 در 365 رویه (صفحه) از سوی نشر برسم به چاپ رسیده است.
برای خرید آنلاین کتاب به فروشگاه امرداد بروید.
دوستداران می‌توانند از راه تماس با شماره‌های 31- 02188325329 این کتاب را خرید پُستی انجام دهند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. درخوب بودن کتاب هیچ شکی نیست اما بااین گرانی چگونه این کتاب رابخریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09