لوگو امرداد
در چهارمین همایش بین‌المللی جندی‌شاپور عنوان شد:

دزفول همچون پیشینه‌اش به شهر دانشگاهی تبدیل شود

12 23چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی جندی‌شاپور باستان، با باشندگی ۱۶ مهمان خارجی از ۹ کشور جهان، نمایندگانی از یونسکو و اکو و شماری از استادان برجسته‌ و مسوولان کشور، 16 و 17 اسفندماه 1402، در دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول برگزار شد.

مهدی بدیعی، فرنشین (:رییس) دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور، با بیان اینکه این کنگره برآیند بیش از ۹ ماه کوشش پیاپی و بهره‌گیری از دستاوردهای سه کنگره پیشین است، گفت: ثبت جهانی دیرینگی یک هزار و ۷۵۰ ساله‌ی بنیادگذاری دانشگاه کهن جندی‌شاپور در یونسکو، یکی از دستاوردهای مهم برگزاری این کنگره‌ها در سال‌های گذشته بوده است.

وی با اشاره به برگزاری ۲۷ نشست در کمیته‌ی فرهنگ ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: تاکنون هشت پیش کنگره پیرامون جندی شاپور، در شهرهای گوناگون مانند تهران، ‌مشهد، کرمان، زاهدان، ‌تبریز و دزفول برگزار شده که این شمار پیش کنگره در کشور کم مانند است.

بدیعی ارتباط دوباره‌ی میان جندی‌شاپور دزفول و دارالحکمه بغداد را از دیگر دستاوردهای این کنگره دانست و گفت: بیت الحکمه بغداد سده‌ها پیش به دست دانشمندان جندی‌شاپور بنا نهاده شد که پیوند علمی دوباره‌ی جندی‌شاپور و دارالحکمه در پیِ برگزاری این کنگره برقرار شده است.

دزفول همچون پیشینه خود باید به شهر دانشگاهی تبدیل شود

میثم سفیدخوش، دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور نیز با بیان اینکه تمرکز بر بخش علمی در این کنگره مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: کمیته‌ی پژوهشی ویژه‌ای با باشندگی اساتید برجسته در پیوند با این کنگره تشکیل شده که با تحلیل محتوا و گفتمان پژوهش‌های گذشته رهنمودی برای فهم پرسش‌های باقی مانده ترسیم کرده است.

سفیدخوش با بیان اینکه ۱۰ محور پژوهشی مهم برای پژوهشاز سوی کمیته علمی این کنگره طراحی شده است، ادامه داد: محورهای پژوهشی این دوره از کنگره از موضوع محوری به مساله محور تغییر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه پژوهش پیرامون مسایل معاصر و ارتباط آن با کهن شهر دانشگاهی جندی شاپور مورد تاکید این کنگره علمی قرار گرفته است، افزود: «ویژگی‌ها و بایسته‌های شهرهای دانشگاهی در جهان معاصر» به عنوان مساله محوری این کنگره تعیین شد.

سفیدخوش، جندی شاپور را نخستین شهر دانشگاهی جهان دانست و یادآوری کرد: دزفول همچون تمدن و پیشینه‌ی خود باید به شهر دانشگاهی تبدیل شود.

وی افزود: برای شناساندن کهن شهر دانشگاهی جندی‌شاپور، افزون‌بر برگزاری ۹ پیش کنگره در مراکز علمی کشور، پس از برگزاری این کنگره نیز نشست‌های علمی در شهرهای گوناگون کشور مانند شیراز، اصفهان، تبریز و بوشهر برگزار خواهد شد.

دبیر علمی چهارمین کنگره‌ی بین‌المللی جندی‌شاپور با اشاره به مقاله‌های رسیده به کمیته‌ی علمی این کنگره گفت: پژوهش پیرامون جندی شاپور به دلیل محدود بودن منابع، دشوار است ولی ۸۳ مقاله علمی به دبیرخانه علمی این همایش فرستاده شد.

وی افزود: ۷۰ مقاله از سوی کمیته علمی مورد تایید قرار گرفت و مقاله‌های برگزیده در چندین مجله علمی به چاپ می‌رسند.

سفیدخوش ادامه داد: منابع زیادی پیرامون جندی شاپور در کتابخانه‌های قدیمی جهان وجود دارد که ایجاد دسترسی به این منابع امکان دسترسی به آگاهی‌های تازه و دقیقی پیرامون کهن‌شهر دانشگاهی جندی‌شاپور فراهم می‌کند.

به گزارش ایرنا، در این همایش با حضور اساتید و چهره‌های برجسته علمی از ایران و کشورهای گوناگون جهان از نخستین تمبر ملی یادبود جندی شاپور و ۱۰ کتاب درباره‌ی این کهن دانشگاه رونمایی شد.

*برگرفته از خبرگزاری ایرنا

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15