لوگو امرداد

یادی از شادروان پوراندخت فرهادیه همسر جان‌سپار اسفندیار دارابیان

Untitled 82پوراندخت فرهادیه، همسر جان‌سپار راه‌میهن زنده‌یاد دکتر اسفندیار دارابیان، نهم فروردین‌ماه 1403 در کانادا درگذشت.
پوراندخت فرهادیه در سال 1309 در ایران، شهر تهران و در خانواده‌ای زرتشتی چشم گشود. او پس از پایان دبیرستان در سال ۱۳۳۲ خورشیدی با اسفندیار دارابیان ازدواج کرد. آنها پیش از برگشت به تهران، نزدیک به ده سال در جنوب‌غرب ایران زندگی کردند. زنده‌یاد دکتر اسفندیار دارابیان، در استخدام بهداری شرکت نفت بود. درآغاز در مسجد سلیمان و آبادان مشغول به کار شد و سپس به تهران و بیمارستان شرکت نفت بازگشت. پس از بازنشستگی اسفندیار در سال 1360 به کانادا مهاجرت کردند. با آغاز جنگ،  دکتر اسفندیار دارابیان، بنا به وظیفه پزشکی خود و برای خدمت به هم‌میهنان، به ایران برگشته و در طرح یک ماهه پزشکان شرکت می‌کند. محل کار او بیمارستانی در اهواز بود. پس از پایان ماموریت، روز یکم دی ماه سال ۱۳۶۱ خورشیدی در بازگشت به تهران در تصادف جان خود را از دست داد. از دست‌دادن همسر شوک بزرگی به پوراندخت و خانواده‌اش وارد کرد، اما او با قدرت و عشق همه اعضای خانواده را در کنار هم نگه داشت. او به همه نوه‌هایش عشق می‌ورزید و در تمامی لحظات زندگی تسلی‌بخش آنها بود. از دست‌دادن جوانترین دخترش آزیتا به دلیل ابتلا به سرطان در سال  1392 تراژدی بزرگی بود که او با لطف خداوند تحمل کرد. پوران به شدت معتقد به تحصیل و استقلال فرزندانش بود. او با دیدن اینکه تمامی نوه‌هایش تحصیلات دانشگاهی داشتند، احساس غرور می‌کرد. او عاشق زیبایی بود و هنرمند ماهری بود. او‌ خیاط ماهری بود و همچنین لباس‌های بافتنی زیادی برای فرزندان و نوه‌ها و نتیجه‌هایش بافته بود. خانواده و دوستان برایش مهم بودند. پوراندخت در زندگی‌اش به عنوان مادری مهربان، باسلیقه، اندیشمند، همسری وفادار، دوستی صمیمی و باوفا شناخته می‌شد. بازماندگان و بستگان او دخترش هیدا، پسرش هومن ،نوه‌هایش کاوه، نهال، نیکل و آرمان و نتیجه‌هایش شایان و ژیون (جهان)، خواهرش مهری و بسیاری از خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها نیز در سوگ او به یاد او هستند.

آیین خاکسپاری او به سفارش خودش، خصوصی برگزار شد. آیین پرسه روز یکشنبه 25 فروردین‌ماه 1403 خورشیدی، ۱۴ آوریل 2024 میلادی از ساعت ۱۴ تا ۱۶ (به وقت کانادا) در پیناکل هتل شهر پییر شمال ونکوور برگزار می‌شود.

امرداد درگذشت بهشتی‌روان پوراندخت فرهادیه، همسر زنده‌یاد دکتر اسفندیار دارابیان را به خانواده و بازماندگان ایشان آرامش باد گفته شکیبایی و دیرزیوی بازماندگان را از اهورای هروسپ‌توان خواستار است.

ترجمه: فریبا مژگانی
تنظیم خبر: امرداد

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

6 پاسخ

  1. انسان‌های بزرگ آنها که در راههای نیک بهر شکل و‌گونه‌ای سود رسان بدیگرانند
    تا زنده اند‌ پر توان باشند ‌و نمونه برای ما و پس از درگذشتشان باز نمونه برای ما و بازماندگان…آن رمان است که دنیا قابل زیست است
    درود بر روان دکتر کیخسرو دارابیان و همسرشان و دخترشان پر رهرو باد راه این عزیزان

  2. درود و سپاس
    روانشان شاد و به فروهرشان درود باد.
    به دیدگاه ناقصم، جان سپار واژه زیبایی برای فداکاری این بزرگان از جان گذشته نیست. همه جان می سپارند مگر غیر از این است.
    جان بخش معنادار و قشنگ تر نیست؟ کسی که که جان خود را بخشیده، به میهن، به هم میهن، به دین، به زندگی دیگران او جان و سرمایه وجودی خود را بخشیده و دهش کرده، جز این است؟ در برابر شهید که شاهد و از ریشه شهد shahada و از بن دیدن و شاهد و ناظر بودن را می رساند، جان بخش و بخشنده جان حق مطلب را ادا میکند.

  3. با درود عبارت ترکیبی (جانسپار راه میهن) نشان از ارزشمندی جان سپاری دارد و از عام بودن معنی در می آید، خواننده را به خاص بودن جان سپردن هدایت می کند

  4. درود بیکران
    در پاسخ به جناب ایرانی گفتنی است که واژه باید خود استقلال معنایی داشته باشد نه اینکه برای برپاداشتننش متوسل به استفاده آن در ترکیبات وصفی یا اضافی شد. شما برای برابرکرد واژه شهید یا به کارگیری واژه ای فارسی برابر آن، باید واژه ای را اختیار و گزینش کنید که قائم به ذات باشد و خود، خود را توصیف کند نه اینکه با بهره گیری از چند واژه دیگر آن را معنا ببخشید، این مانند بکارگیری و حتی توصیه واژه مجعول کدبان در برابر کدبانو بود که تلاشی نافرجام برای آن شد که از لحاظ اتیمولوژی و حتی رجوع ساده به متون هم برای جعل آن زحمت نکشیده بودند، آمدند و واژه وزین و پربار بانو را کدبانو کردند و همسنگش کدخدا را ندیدند و یک واو از بانو کسر کرده بان نوشتند و کدبان را برای آقا بکار بردند که بسیار لوس و خنک و بی اعتبار است. کدبان در معنای نگهبان خانه در بهترین حالت اشاره به سگ دارد که البته سگ بسیار محترم است ولی برابرکردی برای آقا نیست. بانو از ریشه bā اوستایی به معنی نوربخشیدن است و بانو به معنی درخشان است و در ترکیب کدبانو، معنای نور خانه و روشنایی خانه را دارد، در برابرش کدخدا بوده به معنی صاحب خانه، و این چکارش به کدبان است سند تاریخی کاربری واژه کدبان کجاست؟ با حذف یک واو کار را بر اساس سلیقه شخصی و بدون مطالعه سامان داده ایم. در حالی که گزینش و به کاربردن واژه سرور برای آقای ترکی مغولی درست و بهینه به نظر میرسد. کدبانو در گستره خانه کاربری داشته همچنانیکه کدخدا(بگذریم که اکنون کاربری اش جابجا شده مانند شهر در اصل به معنای کشور، ده به معنای اصیل آن یعنی سرزمین، شهردار که خشثردارَ است و…..)، باز هم صلاح مملکت خویش خسروان دانند، یک پیشنهاد بود و بس!

  5. وقت خوش به عزیزان گرامی جناب قدردان و اگر اشتباه نکنم جناب ایرانی روح درگذشتگان شاد باشد. مطلبی که خواستم بگویم این است که زندگی انسانها پر از نشیب و فراز است و هر شخص بنا به ایمان و درک خود و به فراخور زمان خود سعی به نیک بودن و درست بودن و اشاعه ی اخلاق مفید و حسنه دارد. پس برای اینکه این عزیزان درگذشته را بهتر بشناسیم از خوبیها و فداکاریهای این افراد سخن بگوییم. چون زیباترین کار بزرگواری این انسانهای نیکو در جایگاه درست است. متاسفانه من هیچ شناختی نسبت به این عزیزان نداشته و ندارم تا اینکه این مقاله ی هرچند کوتاه به رشته ی تحریر درآمد. امیدوارم روح همه ی درگذشتگان راه میهن در جایگاه خوب باشد. چون همه ی ما به این جایگاه خوب نیازمندیم و همانگونه که میدانیم زمان میگذرد و به عقب برنمیگردد فقط یاد و خاطره است که شاید زمان گذشته را یادآوری نماید. پس به خوبیها و نیکیها بیشتر فکر کنیم. از بدیها درس بگیریم و به نیکی به جلو قدم برداریم. جناب قدردان ادبیات زبان پارسی بسیار شیرین و دلبرانه به قلب همه ی ما ایرانیان چنگ میزند و دوست داریم که همه دوستش بدارند اما با آموزش و یادآوری و حتی یادآوری کلمات فراموش شده اما باید ریشه ها رو بیشتر آموزش داد تا همه از این زبان شیرین پارسی دلبرانه سود ببرند یعنی با آموزش و روزمرگی به اموزش دیدن و جاودانگی تبدیل شود. امیدوارم همه درسلامت و تندرستی زندگانی خوبی داشته باشیم. سپاس از بزرگواری شما عزیزان .مجدد روح درگذشتگان عزیز این مرز و بوم و دنیا شاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09