لوگو امرداد

درجه استاد جهانی برای پژوهشگر ادبیات زرتشتی، پروفسور سالومه غلامی

photo 2024 04 23 13 53 49 1درجه پروفسوری جهانی آکادمی بریتانیا برای پژوهش‌های نوآورانه زبان زرتشتی به پروفسور سالومه غلامی پیشکش شد.

سالومه غلامی استاد زبان‌های اقلیت‌ها در خاورمیانه است که در مورد ترادادهای شفاهی زرتشتیان که به زبان زرتشتی دری (بهدینی) که اکنون دستخوش  تغییر و از بین رفتن است، پژوهش می‌کند.

دین زرتشتی با حدود ۱۵۰.۰۰۰ هموند یکی از کهن‌ترین دین‌های یگانه پرستی جهان به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین هازمان‌های آن افزون بر ایران در هند، پاکستان، استرالیا، کانادا، ایالات‌متحده آمریکا و بریتانیا زندگی می‌کنند.

سالومه غلامی چگونگی گسترش ادبیات شفاهی در هازمان زرتشتی و چگونگی انتقال آن تحت تاثیر فرهنگ اکثریت اسلامی را نیز بررسی کرده است. رویکرد چند رشته‌ای او به دنبال کشف پویایی‌های فرهنگی بین زبان، ادبیات و هازمان یک کمترین در بین فرهنگ بیشترین است.

درجه پروفسوری جهانی آکادمی بریتانیا برای تقویت گنجایش پژوهشی بریتانیا به‌وسیله  تقویت بیشتر همکاری‌ها با دانشمندان نامدار جهانی طراحی شده است که بتازگی پروفسور  سالومه غلامی، زبان‌شناس در دانشگاه مشهور کمبریج موفق به دریافت درجه استادی جهانی شده است.

گیرندگان این جایزه به وسیله آکادمی بسیار سرشناس بریتانیا برگزیده می‌شوند و دانشگاه‌های بریتانیا حق‌دارند یک پژوهشگر را در سال معرفی کنند. بنابراین پروفسور دکتر هابیل از سوی دانشگاه کمبریج سالومه غلامی و پروژه پژوهشی وی با نام “تداوم از طریق تغییر” که به بررسی ادبیات شفاهی و همکنش (:تعامل) فرهنگی در هازمان زرتشتی می‌پردازد را به‌عنوان یکی از  هشت تن استاد جهانی برگزید.

غلامی از سال ۲۰۲۰ به‌عنوان هموند هیات مدیره گروه تحقیقاتی LOEWE زیر رهبری دانشگاه گوته با فرنام (:عنوان) “مطالعات اقلیت: زبان و هویت” خدمت کرده است. LOEWE که با نام کوتاهانه آلمانی آن شناخته می‌شود، برنامه ایالت فدرال هست. آلمان برای گسترش و افزایش علمی و برتری اقتصادی است.

نوشته بالا برگرفته از کانال تلگرامی world zorostrian news است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با تبریک به خانم دکتر سالومه غلامی. این موفقیت مدیون همکاری بی دریغ زرتشتیان ایران است که اطلاعات خود را در اختیار گذاشتند. به خصوص خانم فرهمند در کرمان در رابطه با گویش کرمانی دری و آقای موبد پولادی در رابطه با نسخ قدیمی دستنویس.
    در گذشته نیز پژوهشگران غیرهمکیش داشتیم که خدمات بسیار به دین و آیین زرتشتی داشتند از جمله پورداوود و فروشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-15