لوگو امرداد

سندی از آزادی خلیج فارس در آستانه‌ی نابودی

هموند هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، از وزارت امور خارجه درخواست کرد سنگ‌نوشته‌های شناسایی‌شده در کشور تانزانیا را که از انگشت‌شمار اسناد پیروزی و نجات خلیج فارس است، از نابودی نجات دهد.

63009872

63009873

به گزارش ایسنا، مرتضی رضوان‌فر، هموند هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کتیبه‌پژوه، روز ملی خلیج فارس (دهم اردیبهشت‌ماه) را بهانه‌ی شایسته‌ای برای بزرگداشت «فرماندهان گرجی‌تبار ایران» دانست و گفت: گرجی­‌ها یکی از تبارهایی هستند که نقش بزرگی در توسعه و امنیت ایران داشته‌اند. شاید شناخته‌شده‌ترین آنها «اله­‌وردی‌خان اوندیلادزه» است. اله‌وردی خان در زمان شاه‌عباس یکم، سپه‌سالار یا همان فرمانده‌ی کل نیروهای مسلح ایران بود و در جنگ‌های شاه‌عباس، مانند جنگ با عثمانی‌ها و ازبک‌ها، باشنده بود. همچنین در رویارویی با پرتغالی‌ها و گشودن (:فتح) بحرین نقش باارزشی بازی کرد.
رضوان‌فر افزود: امام­قلی‌خان پسر اله‌وردی‌خان، پس از پدرش به استانداری ﻓﺎرس، ﻻر، کوه‌گیلویه و ﺑﺤﺮﯾﻦ رسید. او خلیج فارس را آزاد کرد و توانست پس از 117 سال، باشندگی استعماری پرتغال، در جنگی سنگین آن‌ها را به‌عنوان بزرگترین قدرت جهان، شکست داده و از خلیج فارس بیرون کند. دهم اردیبهشت، روز اخراج پرتغالی‌ها توسط امام­قلی‌خان از خلیج فارس، به‌نام روز ملی خلیج فارس در سالنمای ایران جای گرفته است.
رضوان‌فر در ادامه اشاره کرد که از این روز بزرگ، یادگارهایی از امام­قلی خان در عمان و تانزانیا به‌جامانده است که از آن شمار سنگ‌نوشته‌ای است حکاکی‌شده بر چند توپ غنیمتی از گشودن جزیره‌ی هرمز. او گفت: دو سال پیش، از وزارت خارجه درخواست کردیم تا این سنگ‌نوشته­‌ها را از نابودی نجات دهند. آن‌ها قول دادند و با سفیر ایران نیز نامه‌نگاری کردند، اما گویا کاری انجام نگرفت و امید است از سه سنگ‌نوشته‌ی تانزانیا که تنها یکی از آن‌ها سالم است، بتوانیم آن را نجات دهیم.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30