لوگو امرداد

گروه موسیقی شهپر در برج آزادی از شاهنامه می‌خواند

همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، گروه موسیقی فیوژن شهپر، با آیین شهپرنامه در برج آزادی به اجرای موسیقی می‌پردازد.

1 11

گروه شهپر تنها گروه موسیقی فارسی‌زبان است که سال‌هاست به‌گونه‌ی متمرکز روی سروده‌های شاهنامه فردوسی کار می‌کند و چکیده‌ای از داستان‌های این اثر حماسی را در فضای موسیقی فیوژن اجرا می‌کند که مورد استقبال مخاطبان داخل و خارج از کشور قرار گرفته است.

در بخش نخست برنامه دکتر ژاله آموزگار (پژوهشگر و استاد فرهنگ و زبان‌های باستانی)، استاد محمدعلی سجادی (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی آثار ارزشمند در حوزه‌ی سینمای شاهنامه) و دکتر علیرضا قیامتی (شاهنامه‌پژوه و استاد زبان و ادبیات پارسی) سخنرانی خواهند کرد. همچنین اجرای این آیین را استاد مسعود فروتن (مجری، نویسنده و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو) بر دوش دارد.

در بخش دوم گروه شهپر به اجرای موسیقی با اشعار شاهنامه فردوسی خواهد پرداخت.

2 8

3 8

اعضای گروه موسیقی شهپر:

محسن مرعشی گزینش اشعار، آهنگساز، نوازنده تنبور و خواننده

عرفان پرقوه رهبر گروه، تنظیم کننده، نوازنده سازهای بادی و گیتار بیس

مهران منفرد نوازنده گیتار

هومان حیدری نوازنده سنتور

طاهر اباذری نوازنده تار

جواد و تورنگ سلیمانی نوازندگان سازهای کوبه‌ای

4 7

در همین راستا محسن مرعشی آهنگساز و خواننده‌ی گروه موسیقی شهپر به امرداد گفت: شاهنامه‌ی فردوسی هویت هر ایرانی است و شوربختانه  در حوزه‌ی هنر در این‌باره بسیار کم کار شده است. از این‌رو این  موضوع سال‌ها دغدغه‌ی من بود و به عنوان یک موزیسین با توان اندکم کوشیدم به کارهایی که دوست دارم و در باور من جای دارند بپردازم.

وی افزود: آنچه که از شاهنامه در ذهن بسیاری از ما وجود دارد، نقالی‌ها و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای‌ست که البته بسیار ارزشمند است. اما بی‌گمان کافی نیست. داستان‌های شاهنامه و نگاه هنرمندانه‌ی فردوسی، کتابی را برایمان به یادگار گذاشته که برای یک زندگی آزاد و با شرافت؛ جامع و کامل است و سرشار است از اندیشه‌های ناب انسانی و آزادگی. پس بایسته است اهالی هنر بیش از پیش به آن بپردازند. در این راستا جامعه نیازمند آن است که به‌ویژه در حوزه‌ی موسیقی و سینما کارهای بیش‌تری در عرصه‌ی شاهنامه انجام گیرد.

سرپرست گروه شهپر در دنباله گفت: ما کوشیده‌ایم سروده‌ها و داستان‌های شاهنامه را در قالب موسیقی روز و با ترکیبی از سازهای ایرانی و جهانی ارائه کنیم. به گونه‌ای که نسل جوان هم آن را بپسندد و با شنیدن حماسه‌ی پهلوانان و اساتیر ایران باستان به هیجان آیند. در این مسیر راهنمایی و سفارش‌های استاد گرانقدر دکتر جلال خالقی‌مطلق (زبانشناس، ایران‌شناس و شاهنامه‌پژوه)  را داریم که بسیار برایمان راهگشاست. همچنین رهنمودهای استاد گرامی دکتر ژاله آموزگار همواره به من و گروه شهپر برای ادامه‌ی مسیر امید داده است.

مرعشی با یاد از پدر روانشادش دکتر محمدرضا مرعشی و نیز شاهنامه‌پژوه ارزنده‌ی کشور، زنده یاد دکتر ابوالفضل خطیبی با بیان اینکه این دو زنده‌یاد در شکل گرفتن مسیر موسیقایی شاهنامه، بسیار بر من تاثیرگذار بودند، درباره‌ی شهپرنامه گفت: آیین شهپرنامه با همراهی بنیاد رودکی، مجموعه‌ی فرهنگی برج آزادی و پشتیبانی شرکت کاله برگزار می‌شود.

این خواننده با سپاس‌داری از هموندان انجمن‌های شاهنامه‌ای کشور به‌ویژه بنیاد فردوسی توس که همواره پشتیبان گروه شهپر بوده‌اند افزود: من یاد گرفته‌ام در گام نخست خودم از اثری که تولید می‌کنم لذت ببرم. حال اگر اثر من سبب لذت دیگرانی هم شد که چه بهتر، از لذت آن‌ها نیز دوچندان خشنود می‌شوم. من این فضای موسیقایی را دوست دارم و این چیزی است که از دوران کودکی بدان دل‌بستگی داشتم. استاد نادر مشایخی در سخنرانی در یکی از اجراهای پیشین ما پافشاری داشتند که در موسیقی شاهنامه ساختارشکنی شکل گرفته و این سخن از بزرگی چون ویبه ما انگیزه‌ای افزون داد.

وی در ادامه گفت: استاد شاهین فرهت بر این باور بود که در موسیقی ما ردی از بیل هیلی و الویس پرسلی و حتی بیتلز ؛  تا موسیقی عرفانی و دستگاهی ایرانی  دیده و شنیده می‌شود و چنین رخدادی در حوزه‌ی سروده‌های شاهنامه همانندی نداشته است.

ما در شهپر خود را محدود به سبک خاصی از موسیقی نکردیم، چون احساس می‌کنم فردوسی هم با اندیشه‌ای آزاد و رها و نه دربند (:مقید)، از داستان‌های خداینامه، شاهنامه‌ای آفرید که نه‌تنها میلیون‌ها پارسی‌زبان به آن می‌نازند و می‌بالند، بلکه همه‌ی اهالی اندیشه در هر فرهنگی چنین اثری را دارای ارج و جایگاه ویژه‌ای می‌دانند.

محسن مرعشی در پایان گفت: دوست موسیقیدان من جناب عرفان پُرقوه، ارکستراسیون گروه را به گونه‌ای چیدمان کرد که سازهای اصیل ایرانی چون دف و تنبور و تار و سنتور در کنار سازهای جهانی مانند گیتار و فلوت و بیس و ادوات پرکاشن، صدای دل‌نشین، زیبا و پر از حماسه‌ای را به مخاطب منتقل می‌کند و به گمان من شوند(:دلیل) به شادمانی (:وجد) آمدن مخاطبان در اجراهایمان، همین آمیختگی (:تلفیق) درست شعر و موسیقی است.

آیین شهپرنامه و کنسرت گروه شهپر، سه شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه 1403 از ساعت 19:30 تا 21:30 در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار می‌شود.

شرکت در این برنامه نیاز به خرید بلیت ندارد و ورود دوستداران به این برنامه‌ی موسیقی و شاهنامه‌ای رایگان است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-30