لوگو امرداد
در نخستین نشست همایش کارآفرینی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران:

بهشید برخوردار: با داشتن برنامه‌ریزی درست به هدف خواهید رسید

IMG 20240617 WA0031در نخستین همایش کارآفرینی که از سوی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران برگزار شد نماینده زرتشتیان در مجلس گفت، اگر هرکس هدفی را مشخص کند و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی درست داشته باشد قطعا به هدف خود خواهد رسید.

بنا بر گزارش امرداد، در آغاز نشست فرنشین اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران، نخست هموندان این اتاق بازرگانی را این‌گونه معرفی کرد:

بهرام پرتوی، فرنشین اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران، پرویز ورجاوند از هموندان پایه‌گذار اتاق بازرگانی و فرشید اختری که خویشکاری گردانندگی این نشست را بر دوش دارد.

تاریخچه اتاق بازرگانی

بنا بر گزارش امرداد، بهرام پرتوی مقدمه‌ای را به شکل تاریخچه از چگونگی شکل‌گیری اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران برای باشندگان گفت:

اتاق بازرگانی زرتشتیان جهان از سال 2000 یعنی 24 سال پیش پایه‌گذاری شده که شعبه‌های مختلفی دارد. 14 یا 15 سال است شعبه ایران را پایه‌گذاری کردیم. درباره بحث کارآفرینی و آشنای کسب و پیشه زرتشتیان با افرادی که مالک کسب و کار و نیز افرادی که جویای شغل هستند، کار می‌کنیم و فعالیت داریم. به خاطر همین امروز دوشنبه 28 خورداد 1403 نخستین همایش کارآفرینی اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران برگزار می‌شود. خوشحال خواهیم شد که این نشست‌ها باز هم ادامه پیدا کند و پایه‌گذاری مثبتی داشته باشد. در اینجا سپاسگزاری می‌کنم از پرویز ورجاوند که درواقع پایه‌گذار اتاق بازرگانی زرتشتیان جهان هستند و به‌رسم یادبود هدیه‌ای را به وی تقدیم می‌کنم. وی در ادامه گفت همایش امروز گردانندگی آن بر دوش فرشید اختری است.

فرشید اختری در ابتدای نشست از فرنشین اتاق بازرگانی و مهربان اردشیریان که این برنامه را برای امروز هماهنگ کردند سپاسگزاری کرد و ابراز امیدواری کرد که نشست امروز هسته‌ای باشد برای نشست‌های آینده و افزود هدف اصلی از نشست امروز این است که عده‌ای زرتشتی دورهم باشیم تا همدیگر را بیشتر بشناسیم و گپ بزنیم و صحبت‌های ردوبدل شده باید هدفمند و در راستای کسب‌وکار باشد.

بیان برنامه چگونگی اداره نشست

بنا بر گزارش امرداد، فرشید اختری هدف خودش از شرکت و گردانندگی این نشست این‌گونه بیان کرد: می‌خواهم بفهمم در بین زرتشتیان چه شغل‌های وجود دارد، چهرهای آنان را ببینم، حرف‌هایشان را بشنوم که بتوانم از تجربه آن‌ها استفاده کنم تا رشد کنم و ببینم در راستای این هدف چه کسانی هم سو با من هستند. همین‌جا با آن‌ها آشنا شوم و پیوندم را با آن‌ها عمیق‌تر کنم. اگر آن‌ها کارهایی کردند که شکست خوردند من دیگر آن کار را نکنم. تنها جای خودمانی هست که منافع مشترک شاید نداشته باشیم بنابراین راحت می‌توانیم درد دل کنیم. به روش‌های مختلفی می‌توان این نشست را پیش برد مثلا در حد 30 ثانیه تا یک دقیقه همه خودمان را معرفی و نام و پیشه خودمان را بگوییم. پس نخست خودتان را معرفی کنید و سپس پیشه خودتان را بگویید پس از آن چندنفری که صاحب پیشه هستند و از قبل آمادگی خود را اعلام کرده‌اند حداکثر در چهار دقیقه پیشینه شغلی خودش را برای باشندگان بیان کنند و شوند شکست و موفقیت خودشان را توضیح دهند اگر کسی هم پرسشی داشت به آن پرسش کوتاه پاسخ دهند؛ یعنی افرادی که اعلام آمادگی کردند پس از معرفی تمامی باشندگان، بیشینه 15 دقیقه کلا زمان صحبت کردن، دارند.

بنا بر گزارش امرداد، فرشید اختری همچنین افزود، در معرفی هرکس می‌تواند نامزدی خودش را برای اینکه می‌خواهد با جمع چالش کند اعلام کند. افرادی که تازه مدرک گرفتند و کمترین تجربه رادارند و نیز تازه وارد بازار کار شدند، چون تجربه کمتری دارند رشته تحصیلی و پیشینه کاری خودشان را نیز بگویند. ما کانال تلگرامی همایش کارآفرینی را راه‌اندازی کردیم که هدف این کانال این است که بعد از پایان نشست افرادی که باشنده هستند درباره‌ی پیشینه کاری خودشان مطالبی را تایپ کنند تا در کانال بگذاریم یا در حد 30 ثانیه یا یک دقیقه از شغل، رشته تحصیلی خودشان فیلم بگیرند و معرفی کنند تا ما آن را داخل آن کانال قرار دهیم که افراد دیگر از ایشان کمک بگیرند. پس یکی از خروجی‌های نشست امروز می‌تواند این باشد که من یکی از شماها را به‌عنوان کارمند خودم استخدام کنم یا کسی که دنبال کار هست با یکی از باشندگان که صاحب کسب و پیشه است آشنا شود تا او کارفرمای شما شود. برای هر کاری اعتمادسازی لازم است شاید در اینجا اعتمادسازی خیلی سریع به وجود بیاید.

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار، نماینده زرتشتیان در مجلس هم یکی از باشندگان بود و در آغاز نشست برای باشندگان سخنرانی کرد.

سیر تحولات کسب‌وکار

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار در سخنان خود نخست از اینکه در این نشست باشنده است بیان خوشحالی کرد. وی از برگزارکنندگانی که این همایش را برپا کردند سپاسگزاری کرد. نماینده زرتشتیان در مجلس، در صحبت‌های خود گفت، این نشست واقعا یکی از همایش‌های بسیار خوب و مفیدی خواهد بود تا همه بتوانیم با یکدیگر آشنا شویم. البته سیر تحولاتی که در زمینه کسب وجود داشته اگر بخواهم یک پیشینه در مورد آن بگویم مانند انقلاب کشاورزی ۳000سال به درازا کشید، انقلاب صنعتی 300 سال به درازا کشید بعد وارد بحث فناوری اطلاعات یعنی IT شدیم که 30 سال به درازا کشید پس از آن نانو فناوری را داریم که 15 سال به درازا کشید و اکنون وارد هوش مصنوعی شدیم. به شکل کلی اگر این تغییرات و تحولات به همین شکل پیش برود قطعا در آینده شامل تحولات بیشتری هم در زمینه کسب‌وکارها و موضوعاتی که وجود دارد خواهیم بود. عنصر آگاهی و دانش برای ایجاد کسب‌وکار خیلی مهم است برگزاری این‌گونه نشست‌ها شوندی است که بتوانیم افراد جامعه را بشناسیم. وقتی‌که پتانسیل‌ها را بشناسیم، خیلی کمک می‌کند که بتوانیم با یکدیگر آن حلقه ارتباطی را تشکیل بدهیم. به هر روی افرادی که اینجا باشنده هستند و به شکل کلی در جامعه با آشنایی با یکدیگر می‌توانیم از پتانسیل‌های یکدیگر بهره ببریم. کسب‌وکارها به شکل کلی بر پایه تعداد داده‌ها است؛ یعنی چیزی که من خودم به آن اعتقاد دارم این است که اگر بخواهیم در جامعه یک برنامه‌ریزی درست انجام بدهیم نخست باید داده‌های مورد نیاز خودمان را داشته باشیم؛ یعنی اینکه هر شخصی چه تحصیلاتی دارد، مشغول به چه کاری است پس از آن باید منابع موجود خودمان را شناسایی کنیم و البته این کافی نیست چون در خیلی جاها و کسب‌وکارها داده داریم و اینکه مشخص می‌کنیم مثلا چه میزان تولید داریم، چه میزبان فروش داریم و چه میزان صادرات و واردات داریم. مرحله بعدی این است که تجزیه ‌و تحلیل کنیم که مثلا چه چیزی باعث شده کسب‌وکارها رو به افزایش رفته و سوددهی خوبی داشته باشد و یا برعکس چه عاملی باعث شده نتیجه کاهش داشته باشد. این تجزیه‌وتحلیل هم تا این مرحله است. اکنون به‌جایی می‌رسیم که علاوه بر اینکه باید داده داشته باشیم و تجزیه‌وتحلیل کنیم همچنین باید بتوانیم برای آینده نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ یعنی یک آینده‌نگاری را داشته باشیم؛ مثلا این تصمیم که اگر به این شکل پیش برویم در 10 سال آینده، یک سال آینده و یا پنج سال آینده به کجا می‌رسیم. در سطح کلان جامعه هم همین‌گونه برنامه‌ریزی می‌شود. من خیلی خوشحال هستم که در خدمت شما همکیشان هستم و امروز این زمان برای من ایجاد شده تا کمینه با شما که اینجا هستید آشنا شوم. مجری گفتند کانال تلگرامی دارند ولی من ترجیح می‌دهم که اکنون که شما خودتان را معرفی می‌کنید حتما درباره کسب‌وکار خودتان هم بگویید، پتانسیل‌های خودتان را بیان کنید. چون من کانال تلگرامی ندارم روی یک برگه نام و کسب‌وکار خودتان و شماره تماس را برای من بنویسید. خیلی خوشحال هستم و امیدوارم همایش مفیدی باشد.

از سوی اتاق بازرگانی مهربان اردشیریان، شاخه گلی را به بهشید برخوردار، نماینده زرتشتیان در مجلس پیشکش کرد و از زحماتی که برای هازمان زرتشتی کشیدند و خواهند کشید سپاس‌گزاری کرد.

پس از آن هر 54 باشنده نام و نوع کسب و پیشه و مدت فعالیت خودشان را گفتند و در این بین افرادی هم که جویای کار بودند افزون بر معرفی خود نوع دانش‌نامه تحصیلی و علاقه‌مندی خودشان را برای یافتن شغل اعلام کردند.

هدف اتاق بازرگانی

پرویز ورجاوند، کنشگر فعال و نیک‌اندیش زرتشتی، در مورد اتاق بازرگانی جهانی که با پیشنهاد وی بنیان نهاده شده توضیح داد. اتاق بازرگانی جهانی زرتشتی در کشورهای مختلف بسیار با قدرت عمل می‌کند ولی در ایران کاملا شکست خورده است. دلیل آن یک چیز است و آن این است که بازرگانی یک مطلب خشن است و مطلب دوستی نیست در قدیم هم که حجره‌های زرتشتیان در بازار یزد و تهران بوده است این‌ بازرگانان دوستی‌شان بعد از اینکه هرکدامشان خودشان به پول‌های بزرگ می‌رسیدند با یکدیگر مراوده و دوستی داشتند نه اینکه دست هم را بگیرند و این او را بالا بکشد و او این را بالا بکشد. دلیلی که اتاق بازرگانی در بین پارسی‌ها بسیار موفق بود این است که این بازرگان‌های پارسی‌  قدرتمند بودند و بازرگان‌های قدرتمند دورهم که جمع می‌شوند و متحد می‌شوند آن زمان یک قدرت و دسته‌ای قدرتمند به وجود می‌آورند. شما که دندان‌ساز هستید اگر بگویید که جمع دندان‌سازها می‌خواهند جمع شوند و بین آن‌ها حتا یک نفر دندان‌ساز هم نباشد این گروه دندان‌سازان شما، چه مقدار موفقیت خواهند داشت. ما هم‌زمانی که می‌گوییم اتاق بازرگانی ایران، چند نفر از ما بازرگان هستند که بازرگانی کرده‌اند، ولی خیلی افتخار می‌کنم که آقای اختری به ما پیوستند، اما تا حالا به ما نپیوسته بودند چرا؟ چون دنبال بازرگانی خودشان بودند، دنبال بازاریابی خودشان بودند، دنبال پیدا کردن بهترین جنس از کشورهای مختلف بودند. امروز وقتی‌که می‌گویند من با اتاق بازرگانی دست می‌دهم یعنی من یک بازرگان سطح بالا و قوی هستم نه اینکه آمدم ببینم حالا چه کسی کارمند است و چه کسی می‌خواهد کارمند شود و چه کسی می‌خواهد کارآفرینی کند. اگر ما در قشر زرتشتی‌ها که بازرگان‌های خوبی هم داریم بتوانیم آن‌ها را دورهم جمع کنیم آن زمان کاری کرده‌ایم، ولی بیشتر بازرگان‌های موفق ما از جمع فراری هستند. شما واقعا یکی از خویشکاریتان این است که به ما اجازه بدهید که رو بیاییم نه اینکه همه خودمان را پنهان و یا فرار کنیم. اکنون کسانی که قدرت بازرگانی دارند همه آن‌ها نمی‌خواهند هیچ کس از آن‌ها خبری داشته باشد. هیچ کس علنی نمی‌گوید کارت بازرگانی را دارد. چون نمی‌داند جنس خود را از کجا وارد کند، نمی‌داند تولیدات خود را به کجا صادر کند. پس این ادای بازرگانی درآوردن است. اگر این مشکل رفع شود ما به یک قدرتی خواهیم رسید، ولی اگر هسته مرکزی، قدرت بازرگان توانمند بودن را نداشته باشد این بازی با الفاظ است که می‌گوییم ما اتاق بازرگانی هستیم و با این شکل به‌جایی نخواهیم رسید.

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار، نماینده زرتشتیان در مجلس از پرویز ورجاوند پس از پایان سخنرانی او پرسید، با توجه به اینکه سال‌هاست اتاق بازرگانی را تشکیل دادید اساس‌نامه اتاق بازرگانی را توضیح دهید و اینکه اساسنامه قطعا بر پایه پشتیبانی مالی هست که شاید از خارج از کشور هم باشد. پیوند این اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی خارج از کشور در تمامی این سال‌ها که این اتاق بازرگانی تشکیل شده است و کار می‌کند چگونه است و چه کارهایی انجام شده است؟ افزون بر اینکه گفتید خیلی‌ها بازرگان نمی‌خواهند مشخص شوند و اینکه دلیل آن چیست و پیشنهاد شما چیست و اینکه در درازی این سال‌هایی که اتاق بازرگانی را تشکیل دادید برای جامعه چه کارهای در این زمینه انجام شده است؟

بنابر گزارش امرداد، پرویز ورجاوند، در پاسخ به پرسش نماینده زرتشتان در مجلس گفت، جامعه ما یک جامعه عادی در امر بازرگانی نبوده چون ما با تحریم‌هایی که واقعا فلج کننده و بیچاره کننده است برخورد کردیم، ولی هرکدام از ما زمانی که از کشور خارج شدیم به بهترین شکل از سوی اتاق بازرگانی‌های کشورهای دیگر که با یکدیگر در حال تبادل و دادوستد هستند برخورد کردیم. امید ما این است که درهای تجارتی باز شود چون بیشتر ما، تجارت با غرب را بلدیم تا تجارت با روسیه و چین، اکنون تقریبا در آن کمپ قرار می‌گیریم. در حالی که مثلا اگر شما به جنوب خلیج‌فارس بروید در امارات، اتاق بازرگانی آنجا در هرکدام از نشست‌هایشان می‌بینید تعداد ۳۰۰ یا ۴۰۰ هموند زرتشتی کارآفرین آنجا هستند ولی یکی از آن‌ها به شمال خلیج‌فارس پا نمی‌گذارد. این واقعا یکی از مشکلات ما است. ما کوشش کردیم این سد را بشکنیم. اتاق بازرگانی ایران مرتب در تماس بوده ما حتا نفر داشتیم، مثلا شخصی چند روز آینده به دبی خواهد رفت کاش تجربیات پیشین خود را با ما در میان می‌گذاشت. هر بار که به آنجا سفر کردند اتاق بازرگانی آنجا یا اتاق بازرگانی سنگاپور بسیار ما را تحویل گرفتند، ولی شوربختانه به درهای بسته‌ای می‌خورند که امیدواریم سرانجام راه‌های ویژه خودش را پیدا کند. ولی اصل اتاق بازرگانی این بود که ما در آمریکا با توجه به اختلاف از نگاه ایدویلوژی که بین پارسی‌ها و زرتشتی‌های ایران  که خیلی زیاد است، وجود دارد، ما به این نتیجه رسیدیم که چون زرتشتیان را در دنیا به حرفشان، به شرفشان و به اینکه پول کسی را نمی‌خورند می‌شناختند پس بیاییم روی این زمینه‌ها دست اتحاد به یکدیگر بدهیم و به ایدیولوژی یکدیگر کاری نداشته باشیم یعنی اینکه کاری نداشته باشیم که آن‌ها به چه شکلی نیایش می‌کنند و ما به چه شکلی این کار موفق شد و اکنون اتاق بازرگانی‌های جهانی بسیار در هم تنیده و با هم در پیوندند. شوربختانه شیطنت‌های در کارها وجود دارد و آن این است که بیشتر همایش‌ها را در کشورهایی می‌گذارند که ما نمی‌توانیم ویزا به اندازه کافی بگیریم و به آن همایش‌ها برویم. این است که اگر کم‌کم گشایش‌های در آینده کشور حاصل شود ما هم صاحب سهم باشیم و عقب نیافتیم و اینکه بتوانیم با جهان در پیوند باشیم.

بهشید برخوردار از کسانی که خودشان را معرفی می‌کنند خواست اگر کارت بازرگانی دارند نیز بیان کنند.

نخست هدف را مشخص کنید

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار در پاسخ به این پرسش که شوند پیش رفتش چه بوده است گفت، من هم تمام این مراحل را به مانند تحصیل و رفتن به شهرستان برای یافتن شغل و پیوند ‌گیری با دانشگاه‌ها و گرفتن پروژه از دانشگاه انجام دادم و از آنجا آغاز کردم. وی همچنین افزود نخست باید هدف خودمان را مشخص کنیم و آن را دنبال کنیم و برای رسیدن به آن تمام نیرو و پشتکار خودمان را بگذاریم. گاهی وقت‌ها رسیدن به خیلی از جستارها و هدف‌ها شاید نیاز به ریسک‌پذیری داشته باشد نه آن ریسک‌پذیری که بدون اطلاعات و آگاهی باشد بلکه نخست باید اطلاعات و آگاهی پیدا کنید. افزون بر این حتما اگر در حالی که زندگی روزمره خودمان را داریم بتوانیم این آینده‌نگری را هم برای خودمان داشته باشیم که مثلا پنج سال آینده یا دو سال آینده و یا 10 سال آینده می‌خواهیم به کجا برسیم در حالی که کارهای که برای کسب و درآمد زندگی را انجام می‌دهیم از هم‌اکنون هم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. وی افزود این برای هازمان زرتشتی جای خوشحالی دارد که این‌همه افراد تحصیل کرده دارد و در پیشه‌های مختلف مشغول به کار هستند. امیدوارم کسانی که در همایش‌های بعدی می‌آیند و شرکت می‌کنند تعدادشان بیشتر باشد تا بتوانیم با یکدیگر جمع بزرگ‌تری را تشکیل دهیم و اینکه با یکدیگر آشنایی بیشتری داشته باشیم. افرادی که امروز باشنده بودند حتما نیروی کار می‌خواهند یعنی می‌توانند افراد و جوانانی را استخدام کنند تا مشغول به کار شوند و با آن‌ها همکاری داشته باشند. این برای اشتغال‌زایی و امیدآفرینی در هازمانمان بسیار ارزشمند است. اگر افرادی هستید که در زمینه طرح نویسی یعنی پروژه نویسی تخصص دارید، خوشحال خواهم شد که بتوانیم در گروه کاری که خواهیم داشت شما هم فعالیت داشته باشید. این طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در زمینه‌های مختلفی می‌تواند باشد که برای آن می‌توان بودجه اختصاص داد. در این زمینه می‌توانید خودتان را معرفی کنید تا با هم همکاری داشته باشیم. وی همچنین افزود اگر پشتیبانی لازم داشتید من در کنار شما هستم.

نماینده، درد دل هازمان را بگوید

فرشید اختری به بهشید برخوردار گفت،  روانشاد افلاطون ضیافت، نماینده پیشین زرتشتیان در مجلس از دید من تنها نماینده‌ای بود که زمانی که سخنرانی می‌کرد درد دل جامعه را بیان می‌کرد و در سخنرانی‌های خود از مشکلات انجمن و هازمان سخن می‌گفت و هیچ‌گاه صحبت‌های کلیشه‌ای را بیان نمی‌کرد. این مهم است چون من متوجه می‌شدم که چه مشکلاتی در هازمان وجود دارد. روانشاد آگاهی‌رسانی می‌کرد. من از بهشید برخوردار نیز می‌خواهم که در نشست‌هایی که با مردم خواهید داشت مشکلاتی را که در جامعه می‌بینید را به همین جامعه بگوید تا اگر جامعه خواست برای حل آن تلاش  و کمک کند. یا حتا کمینه در جریان قرار بگیرند. من در یک کمیسیون انجمن وارد شدم البته نه به شکل فعال بلکه تنها اطلاعات و اخبار آن‌ها را گوش می‌دهم و می‌بینم چه دردها و مشکلاتی داریم و اینکه بدانیم چگونه در انجمن می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم. آن‌ها تنها هستند من از این جمع می‌خواهم خیلی راحت در کمیسیون انجمن شرکت کنید و مشکلات را ببینید شاید مشکلی به دست شما راحت حل شود. آن‌ها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و برای آن‌ها سخت است ولی اگر هرکدام از ما تنها حل یک مشکل انجمن را بر عهده بگیریم و کمک‌کار انجمن باشیم کارها بهتر از این پیش خواهد رفت.

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار در پاسخ به درخواست گرداننده نشست چنین گفت، من اعتقاد دارم که تمام نمایندگان پیش از من هم به درد دل مردم گوش می‌دادند و تا حد امکان و توانی خود کارهای بسیار مفیدی انجام دادند. امیدوارم که من هم بتوانم در این دوره خدمتگزار مفیدی باشم. همه ما نماینده‌ها در تمام دوره‌ها و شاید حتا یکی از شما که اینجا باشنده‌اید نماینده دوره بعدی باشید، نیاز به پشتیبانی همه‌ی همکیشان برای پیشبرد اهدافمان داریم.

زمین‌های باغ شهدای زرتشتیان تهران

بنا بر گزارش امرداد پیش از اینکه افرادی که آمادگی خود را پیش‌تر برای معرفی پیشه خود اعلام کرده بودند تا سخنرانی کنند مهندس ورجاوند از فرشید اختری، گرداننده همایش، پروانه خواست تا درباره زمین‌های قصر فیروزه تهران با باشندگان صحبتی داشته باشد.

وی گفت زمین‌های قصر فیروزه یک ثروت عمومی برای تمامی زرتشتیان است با وسعت بی‌اندازه که دچار مسایلی شده است. انجمن واقعا فداکاری بسیار و نظارت خوبی روی این زمین‌‌ها دارد و هازمان ما از آرامگاهی بسیار آبرومند برخوردار است. با وجود اینکه که قنات‌هایی داریم ولی آب‌ به ما نمی‌رسد و به اندازه‌ای می‌رسد که آرامگاه بسیار آبرومندی را در جهان داشته باشیم. زمین‌های در کنار آن وجود دارد به نام باغ شهدای زرتشتی که رو به ویرانی نهاده است وی در ادامه گفت من و شماهایی که به امور کشاورزی علاقه داریم می‌دانیم که پرورش گونه‌های جدید جانوران اهلی و گیاهان کارهای پردرآمدی می‌تواند باشد، ولی بالاتر از آن می‌تواند نماینده شعور اجتماعی زرتشتیان باشد؛ مثلا زمانی‌ که مدرسه انوشیروان دادگر یا فیروزبهرام درست شد این‌ها موسسات آموزشی بودند، ولی در عین حال در کشور هم نمونه و الگو برای پرورش نسل‌های آینده بودند. این زمین که در اختیار انجمن است در یک حالت بلاتکلیف است. نخست اینکه انجمن نمی‌داند به چه شرایطی باید این زمین را به دیگری واگذار کند و دوم اینکه گیرنده‌ای وجود ندارد. گیرنده به این شوند نیست که ما یک برسم یا اتحاد و گروه نداریم که با یکدیگر متحد باشند و یک گوشه‌ای از این کار را بردوش بگیرند. درخت‌ها خشک شده چون آب به درخت‌ها نرسیده است. این کار فردی نیست و به شکل فردی نمی‌توانیم آستین را بالا بزنیم بلکه این کار جمعی است. کشور ما به یک الگو برای نوع گیاهان جدیدی که بتواند در مناطق خشک باروری داشته باشد و خیلی گونه‌های جدید نیز پیدا شده و ما نباید خودمان را از این محروم کنیم. پس از همه می‌خواهم که اگر بتوانیم یک گروهی تشکیل دهیم و با انجمن زرتشتیان و با نظارت شما با یکدیگر متحد شویم و به انجمن کمک کنیم. اگر با اتحاد و برسم به انجمن کمک نکنیم، شاید این زمین در اختیار بعضی فعالیت‌های مال ساز قرار بگیر و البته سود کمی هم انجمن ببرد ولی باعث آبروی جمعی نشود. درخواست دارم هر کسی که علاقه‌مند است دورهم جمع شویم و از این قدرتی که در اثر همبستگی به وجود می‌آید طرحی برای نجات زمین‌های قصر فیروزه و باغ شهدای زرتشتی به جامعه ارایه دهیم.

بنا بر گزارش امرداد، بهشید برخوردار به پرویز ورجاوند گفت، آیا انجمن خودش درخواست و برنامه‌ای دارد؟ اگر هم برنامه‌ای باشد باید نخست انجمن چنین درخواستی را داشته باشد و اینکه به شکل کلی اگر هرکدام از شما همکیشان برای هر بخش از کاری که در هازمان وجود دارد در هر زمینه‌ای طرح یا برنامه داشته باشید یعنی با داشتن پروژه و اجرایی بودن آن پروژه و مشخص بودن بودجه، آن زمان می‌توان برای اجرای آن بودجه گرفت. برای اجرایی کردن طرح درست در جریان نیستم. شاید گروهی از همکیشان باشند که این کار را انجام بدهند ولی اگر موضوع زیر نظر شورای انجمن است باید از خود انجمن بخواهیم که چنین کاری انجام شود اگر در قالب یک طرح برنامه باشد باید اعلام شود.

فرشید اختری در ادامه گفت، از نماینده خودمان سپاسگزارم که با جستارها به گونه علمی برخورد می‌کنند و هر جستاری باید پروژه نویسی شود و تعیین تکلیف شود؛ یعنی از پیش باید روی کاغذ مشخص شود بعد آن را اجرا کنیم. امیدوارم انجمن زرتشتیان تهران صدای نماینده را بشنوند و به همین شکل کارها را پیش ببرند. درباره جستاری که مطرح شد، چندین نفر با آن‌ها صحبت شده که این پروژه که به شکل مناقصه است را تحویل دهند. وی گفت در این باره با چند نفر گفت‌وگو شده است، ولی اگر کسی فکر می‌کند توانایی ابن را دارد که این زمین را اجاره کند و از آن بهره‌برداری کند و ضمانت اجاره به انجمن را بدهد آن شخص در اولویت است، ولی اگر نباشد انجمن هم می‌خواهد از زمین استفاده کند به‌هرحال با هرکسی تحت قراردادی اجاره خواهند بست. مسوولیت مستقیم آن با ساسان نیکنام، فرنشین کمیسیون املاک و ساختمان انجمن زرتشتیان تهران است. اگر کسی در این زمینه می‌خواهد کمک کند با وی در تماس باشد.

سخن پایانی بهشید برخوردار

بنا بر گزارش امرداد نماینده زرتشتیان در مجلس پیش از ترک نشست سخن پایانی نیز با باشندگان داشت، وی گفت، خیلی خوشحال شدم که در جمع شما بودم. بازهم تاکید می‌کنم که اگر تمایل داشتید شماره خودتان را به من بدهید. من شماره‌ها را می از برگزارکنندگان خواهم گرفت. هر کمک یا کاری که باشد و از توانم بربیاید انجام خواهم داد. خیلی دوستدارم که از دیدگاه‌های همکیشان برای پیشبرد اهداف هازمان استفاده کنم. هر طرح و برنامه‌ای که داشته باشید قابلیت اجرایی داشته باشد حتما بیاورید تا بررسی کنیم اگر اجرایی باشد حتما تامین بودجه خواهد شد.

خیلی خوشحال شدم و می‌توانم بگویم که تک‌تک شماها اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و هدف خود را مشخص کنید به‌تمامی اهداف خودتان خواهید رسید. یکی از برنامه‌هایی که دارم این است که حتما تعدادی از افراد را که تمایل داشته باشند آموزش بدهم و یک تعدادی مراحل را برای آن‌ها در نظر بگیرم تا بتوانند نمایندگان بعدی مجلس باشند. خیلی خوشحال خواهم شد که اگر خود شما نیز تمایل به این سمت دارید با من تماس داشته باشید تا بتوانیم گروهی را برای این کار تشکیل دهیم. افزون بر آن طرح و برنامه‌نویسی هم خیلی مهم است چون نماینده در صورتی می‌تواند بودجه و اعتبارات را برای هازمان بگیرد که طرحی که قابلیت اجرایی داشته باشد را در دست داشته باشد البته هزینه‌ها نیز باید مشخص باشد.

فرشید اختری، گرداننده نشست گفت، در حال حاضر نماینده‌ این  اتاق بازرگانی دو نفر است ولی قرار نیست به این شکل بماند در پایان این نشست کسانی که علاقه‌مند هستند از حالت میهمان به میزبان تبدیل شود و برگزارکننده شوند و در اتاق بازرگانی فعالیت بیشتری داشته باشند و در نشست‌های بعدی قوی‌تر به‌عنوان برگزارکننده عمل کنند در پایان نشست نام خود را بدهند.

پیش از اینکه افرادی که اعلام آمادگی کرده بودند تا کسب‌وکار خودشان را معرفی کنند بهرام پرتوی، فرنشین اتاق بازرگانی از دکتر فرشید اختری  و خانم پریسا زره‌پوش به شوند کارهایی که برای برگزاری این نشست کردند  با پیشکش شاخه گل قدردانی کرد.

در این نشست از باشندگان خواسته شد تا مشخصات خود و شماره تماس و علاقه‌مندی خودشان را در فرمی که داده شده بنویسند و نیز تصویر این فرم در گروه تلگرامی همایش کارآفرینی قرار گرفت.

این نشست در همایشگاه مارکار تهرانپارس در روز دوشنبه 28 خورداد 1403 از ساعت 8 آغاز و تا ساعت 14 ادامه داشت.

گزارش تصویری پیشتر آورده شده است.

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-04-13