زرتشتیان شیراز، آیین «مهرگان» را همراه با سپاسداری از شرکتکنندگان مانتره در تالار روانشاد یزدانی شیراز برگزار کردند.
این آیین در روز آدینه سیزدهم مهرماه 1403 از ساعت 17 آغاز شد. در هنگام ورود به تالار بوی گلاب به مشام میرسید چرا که اوشتا نیکزاد دوشیزهی سنتیپوش با گلاب و آینه هر باشندهای را به پیشواز میآمد و هر باشندهای در بدو ورود با نقلی که دوشیزهی کوچولوی قرمزپوش آرتیمیس اسفندیاریان به آنها پیشکش میکرد، کامش شیرین میشد. این پایان ماجرا نبود، با ورود به تالار خوان مهرگان که با دستان هنرمند پروانه کیانیپور و آزیتا قدس به زیبایی تمام در پیشانی تالار چیده شده بود، ناخودآگاه باشندگان را به سوی خود فرا میخواند و تعدادی هم فرصت را غنیمت میشمردند و فرتوری به یادگار با آن خوان زیبا میگرفتند. در آغاز دوشیزگان ویانا خسرویانی و راتا پوردهی زینآباد بندهایی از گاتها را آهنگین اجرا کردند و پیرو آن هم سرود میهنی ای ایران پخش شد. سرودی که نشانهی افتخار به ایران، ایرانیبودن، میهندوستی، همدلی و همازوری ایرانیان است؛ با این سرود باشندگان دست بر روی قلبهایشان گذاشتند تا از صمیم قلب زمزمه کنند «ای ایران پاینده مانی و جاودان». پس از شادباش آیین مهرگان و اعلام برنامهها توسط ناهید فلفلی مجری برنامه، وی از فلسفهی برگزاری این جشن و ششروزه بودن آن در گذشتهها سخن گفت. در ادامه خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز همراه با شادباش فرارسیدن جشن مهرگان با اشاره به برگزاری کنگرهی بزرگداشت جانباختگان ادیان الهی در تاریخ 30 مهرماه در تالار همایش جهاد دانشگاهی شیراز، از باشندگان خواست باشندگی پرشوری در این آیین داشته باشند. سپس دکتر کتایون نمیرانیان پژوهشگر زرتشتی با طرح موضوع «فریدون، جنگاوری پزشک یا پزشکی جنگاور؟» به سخنرانی پرداخت. پساز آن پذیرایی با شیرینی که از سوی نوجوان زرتشتی آرتین یگانه به مناسبت پذیرش در آزمون تیزهوشان انجام شد، کام باشندگان را شیرین ساخت و در همین زمان بود که شماری از باشندگان خوشذوق به گونهای خودجوش به خواندن شعرهای قدیمی اما پرخاطره پرداختند و باشندگان را به وجد آوردند. ادامه بخش برنامه سرود «ایران» به قلم مهوش نامداریان، تنظیم فرشاد عباسیان و سرپرستی شبنم پوردهی بود که با هنرمندی گروه سرود جوانان زرتشتی شیراز و تکخوانی مازیار حافظی به زیبایی تمام به اجرا درآمد.
نباشد بِه از خاکِ تو در زمین
همه مرز تو سر به سر پُر گُهر
همه مَردمت گُرد و هم پُر هنر
نسيم تو در ماه اُرديبِهِشت
نَمايان كند بوی گل در بِهشت
به زَرتُشتِ اِسپَنتَمانَتْ دُرود
كه آورد آن آسمانی سُرود
به گاتای او هر سخن همچو زَر
چو گنجي كه باشد هميشه به بَر
همان كاوه را آفريدی چِنان
كه ضحاک كردی به بندی گِران
رَهانید ايرانيان از سِتَم
زُدودهِ شد از چهره ها گَرد غم
به دامان تو آرش آمد پديد
كه جان داد و جانی به ايران دَميد*
به فردوسیِ توسيَت صد دُرود
كه شَهنامهاش زنده ايران نِمود
همان رستمت گُرد و مرد و دلير
بِتازد به دشمن چُنان نَره شير
چُنين پهلوانان ز خاک تو اند
همه جان به كَف جان فِدای تو اَند
هَر آنكو كه در خاک تو زاده شد
به مِهر وطن قلبش آكنده شد
سپاس از تو دارم تو دادار پاک
كه دادی مرا ميهنی تابناک
هميشه تو ای سرزمين سِپند
بمان سربلند ای سرای بلند
هميشه تو ای سرزمين سِپند
بمان سربلند ای سرای بلند
با پایان این سرود، نوبت به تک نوازی ویالون توسط دوشیزه راتا پوردهی زینآباد رسید تا قطعات قایقرانان رود ولگا، دریاچه قو وای ایران را اجرا کند. تقدیر از شرکت کنندگان سی و یکمین همایش اوستاخوانی و گاتهاشناسی مانتره بخش پایانی این آیین بود. در این بخش شهرام پوردهی دربارهی کموکیف برگزاری سی و یکمین دورهی همایش سراسری اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره توضیحاتی داد و از باشندگی پرشور همکیشان در آیین پایانی و عدم استقبال تماشاگران از آیین گشایش و بخش های ارزشمند گاتها شناسی و همچنین پایین آمدن میانگین سنی شرکت کنندگان اوستاخوانی و بیگانه شدن شرکت کنندگان با مانتره با ورود به سن جوانی سخن گفت و این موضوع را به عنوان زنگ خطری در راستای پایستگی این برنامهی مهم دینی و فرهنگی برشمرد. همچنین از موبدیار پریا ماوندی به عنوان یکی از کنشگران هازمان زرتشتی در موضوعات دینی و فرهنگی نام برد که زندگی خود را وقف آموزش و تشویق علاقمندان کرده است و ابراز امیدواری کرد هازمان زرتشتی قدردان کوششها و از خودگذشتگیهای ماوندیهای این هازمان باشد و آنها را در راهی که برگزیده اند، تنها نگذارند. در ادامهی همین بخش از شرکتکنندگان شیرازی مانتره در بخش های مختلف، مهسا دهموبد شریفآبادی، پارسا دهموبد شریفآبادی، اوشتا نیکزاد، آرامیس کاویانی، آرتان سرایی، راتا پوردهی زینآباد، ویانا خسرویانی، وانیا خسرویانی، سروا پوردهی زینآباد و جانان کاوسی زینآباد و همچنین آزیتا قدس و مهسا دهموبد شریفآبادی به عنوان آموزگارانشان با پیشکش هدایایی توسط خسرو قدس سپاسگزاری شد. همچنین از نونهال آرتیمیس اسفندیاریان به پاس همکاری در برگزاری این جشن با پوشش سنتی قدردانی شد، به شرکت کنندگان مسابقه ی جشن شهریورگان (روز پدر) نیز هدایایی پیشکش شد. در حالی که به نظر می رسید پایان مراسم فرا رسیده باشد اما سخنان خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز و ناهید فلفل مجری برنامه، از تقدیری غیرمنتظره پرده برداشت و در بخش پایانی با پیشکش یادبود و تقدیرنامهای از شهرام پوردهی به پاس سال ها فعالیت در زمینه های ورزشی، دینی، فرهنگی و اجتماعی قدردانی شد. با پایان برنامهها از باشندگان با آش و سیروگ پذیرایی شد. ناهید فلفلی و میترا جوانمرد هماهنگکنندگی این آیین را بر دوش داشتند.
نیکوست اگر در پایان این گزارش بخشی از سخنان روانشاد افلاتون سهرابی را در آیین مهرگان بسیاری از سالها را باز به یادآوریم: «مهرگان یعنی مهر و فروتنی، فروتنی چقدر پرمعناست. اینکه بتوانیم در هر پست و مقام و جایگاهی که هستیم فروتن باشیم، بسی پسندیده است». روانش شاد و راهش پر رهرو باد.
از گذشتهها هنگام آیین مهرگان همچون سفره هفتسین نوروز، سفره مهرگانی یا خوان مهرگانی پهن میکنند. این سفره که برگرد آتشدان پهن میشد به رنگ ارغوانی بود و در آن از میوههای پاییزی و سرخ رنگ مانند انار، سیب، ترنج، انگور، عناب، سنجد و هفت بنشن (:حبوبات)گذاشته میشد. کاسهای پر از گلاب، آب، سرکه و برگ آویشن به همراه آینه، اسفند و عود نیز زینتبخش خوان مهرگانی بود. آیین مهرگان در پیوند با فرشتهی بزرگ مهر و برابر با مهر روز (شانزدهم مهر) است و برابر با گاهنمای کنونی دهم مهرماه است. این آیین فرخنده و زیبا در گذشته میان ایرانیان جایگاه بسیار ارجمندی به اندازهی نوروز داشت. همان گونه که ایرانیان نوروز را به سبب پایان سرما و آغاز بهار جشن میگرفتند، مهرگان را نیز در نیمهی سال و با پایان فصل گرما و آغاز سرما برگزار میکردند. آداب و رسوم مهرگان بسیار شبیه به نوروز است. همانگونه که نوروز را به پادشاه افسانهای ایران شاهجمشید نسبت میدهند، مهرگان نیز به پیروزی فریدون دیگر پیروزمند ایرانی بر ضحاک پیوند داده میشود.
نماهنگ سرود «ایران» به قلم مهوش نامداریان
فرتورها از شهرام پوردهی و مهتاب گشتاسبی است.
4090
14 پاسخ
درود وسپاس برشما فرجامتان نیک بسیار زیبا ودلنشین همیشه فرخنده وشادزی
چقدر سرود زیبایی بود
بسیار زیبا
بسیارپرمفهوم ورسا
سپاس از عکس ها و سفره ی ارغوانی رنگ مهرگانی که به زیبایی چیدمان شده .
گزارش هم بسیار شیوا حال و هوای مراسم را به تصویر کشیده.
با درود به برپاکنندگان آیین هایی چنین زیبا و پر فروغ ،زنده و جاوید باد ایران و ایرانی .
بی شک شجاعترین ایرانیان بازمانده میتوان زرتشتیان امروز را نام برد ن بخاطر دینشان بلکه بخاطر اینکه تمام سختیهای روزگار را کشیدند تا نام ایران کهن همچنان مثه الماس بدرخشد
سرود زیبایی بود دست همگی تون درد نکند
بسیار دلنشین ♥️♥️
جشن مهرگان در کتاب های درسی دبستان قبل از سال ۵۷ خواندنه بودم که همواره در خاطرم ماندگار است چه نیکو و فرخنده آئینی است مهرگان که از نیاکان پاک سرشت ایرانی به یادگار مانده است
نوشتار مراسم را خوانده و تصاویر را نگاه کردم چقدر زیبا و دیدنی بود واز همه مهمتر نظم و ترتیب و احترام به خود و دیگران برایم بسیار جالب بود
چشمان شرکت کنندگان از شادی برق میزد و غم و اندوه و مویه جائی در این مراسم نداشت از یزدان پاک خرسندی و شادی و نشاط همه مردم ایران خواستارم امیدوارم زمانی برسد که غم و اندوه از جامعه ایران زدوده شود آمین
باغ شادان زگل خندان است
خنده آئین هنرمندان است
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بسیار زیبا و پر مفهوم، ایرانیان همیشه پهلوان بودند و هستند سروده ها و اشعار آنان هم از پهلوانان و اسطوره های آنهاست. سپاس از شما زرتشتیان عزیز
من میخواستم یک شعر در مورد ایران که از خودم هست برایتان بنویسم
من از گربه سانانم،دلیر و بی باک
در دل ایران، شکوه و جلالم چه پاک
غرش و خیزش من، هم چون موج دریا
چون شیران جنگجو، در دشت وصحرا
شیر و خورشید، نماد دیرین ما
افتخارمان در هر زمان، در هر مکان
خورشید بر آسمان، روشنی بخش راه
شیر در دلهایمان، مظهر قدرت و جاه
خانه ای از خورشید، پرورش یافته ایم
در دل این خاک پاک، همیشه ایستاده ایم
ایران، سرزمین عشق و شور
با نمادهایش، زنده و پر از نور.
مرضیه قاسمی
درود و سپاس از ایرانیان زرتشتی
با امید اینکه مهرگان نیز همچون سده روند ثبت جهانی شدنش به خوبی طی شود تا شاهد ثبت جهانی دومین جشن بزرگ ایرانی باشیم.