لوگو امرداد

عمارت مسعودیه این روزها حال خوشی ندارد

حال‌وروز این‌ روزهای کاخ مسعودیه هشداری است به دست‌اندکاران میراث‌فرهنگی درباره‌ی بایستگی و لزوم رسیدگی فوری به بنای فاخر کاخ مسعودیه که چند زمانی است به حال خود رها شده و در شرایط ناپایدار و بحرانی قرار گرفته است.

مسوولان به جای مرمت بنا، ساخت و گسترش بخش‌های دیگری در این مجموعه را آغاز کرده‌اند. شوربختانه در بازدیدهای میدانی بسیار و بر پایه‌ی عکس‌های گرفته شده در زمان‌های گوناگون، نشست ستون‌های کناری که بیشترین بار بنا را بر دوش می‌کشند آشکار است. جرزهای دیوار غربی که چند سالی است رفته‌رفته دچار نشست شده، اکنون دچار گسست شدید شده‌اند و سازه‌ی نگهبان کارگذاری شده در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است. چنان‌که با بروز هرگونه تنش بی‌تردید دچار پیچیدگی و خمیدگی خواهد شد و با گسستن مفاصل سازه‌ی نگهبان بدون‌شک فروریختن دیوار غربی این كاخ بلند را خواهیم دید.

با توجه به نوع سازه و ساخت‌مایه‌های (:مصالح) به کار رفته در آن، اگر این دیوار فروبریزد، نیمی از این کاخ فرو خواهد ریخت و با توجه به شرایط بد ستون‌های میانی ایوان و آثار شکست و برش در تنه‌ی ستون‌ها ویرانی به‌صورت دومینو تا بخش شرقی تالار بالایی ادامه خواهد یافت. از سال گذشته تاکنون دیواره‌ی بیرونی این کاخ نزدیک به ۳ سانتی‌متر دچار گسست شده است، در چنین شرایطی نخستین گام این است که از رفت‌وآمد خودرو در خیابان کناری کاخ جلوگیری شود. روشن است هرگونه رخ‌دادی که به آسیب مالی و جانی شهروندان، به‌ویژه در گذرگاه تجاری کنار کاخ بیانجامد، مسوولیت مستقیم آن با متولیان این كاخ و وزارت میراث فرهنگی خواهد بود.

یکی از شوندهای نشست‌های چند سال گذشته، ساخت مترو و گذر یکی از خط‌ها از چند متری این کاخ و لرزش‌های آن است. نمی‌دانیم آیا تاکنون تجربه‌ی دیدن تخریب یک ساختمان بزرگ در این اندازه را داشته‌اید یا نه؛ اما لازم است هر‌چه زودتر آستین بالا زده و این کاخ باشکوه را از خطر ویرانی نجات دهیم تا این بنا نيز به خاطره‌ها نپیوندد.

* فریبرز فتاحی، پزوهشگر بافت قدیم

1 1

2

3

4

1719

فرتورها رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30